Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 220

6 inlägg 649 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Stihl MSA 220

Riga  
#903404Funderar på en MSA 220 men förstår inte en sak.
Läst testet som gjordes här på skogsforum och då verkade sågen gå överlägset bäst med 1,3 kedjan.
Men de sågar som säljs har 1,1 mm drivlänksbredd.
Någon som vert varför. Ska man även fälla och kvista lite och inte bara kapa ved är det väl en fördel med 1,3 mm.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 220

Bjänndal  
#903409Jag kollade min 220 som är några år gammal och det är 1,3 mm kedja på den. Jag har testat 1,1 mm men tycker att den har väldigt lätt för att hoppa. Men jag kanske inbillar mig?

Användarvisningsbild

Johan60  
#903500Jag har en MSA220 från 2023 med 1,1 mm kedja som används till fällning och kvistning. I början hade jag lite problem med att kedjan hoppade, men inte nu längre när jag är noggrannare med kedjesträckningen och bättre undviker att ”vika” sågen samtidigt som jag skär. Jag är mycket nöjd med MSA220 och saknar inte alls min tidigare MS261, som oxå var bra och nog tålde lite omildare behandling.

Jamt  
#904358Har en MSA 220 med 1,1 mm kedja. Lätt och trevlig såg i gallring och grov röjning. Men visst det märks att 1,1 mm är picklare än 1,3 mm kedjorna man är mest van med. 1,1 mm håller inte lika bra. Känsligare ifall man klämmer svärdet.

Riga  
#904359Kan man byta mellan kedja och svärd från 1,1 till 1,3 och vice versa eller måste man byta kedjedrevet också?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Riga skrev:Kan man byta mellan kedja och svärd från 1,1 till 1,3 och vice versa eller måste man byta kedjedrevet också?

Det går bra så länge du håller dig till samma kedjedelning.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).