Motorsåg och handhållet

Bästa motorsågen,

32 inlägg 53168 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa motorsågen,

Skogsluffarn  
#3900 Hejsan,

Undrade bara vilken motorsåg som anses vara bäst
och mest omtyckt ute i landet?

Själv så vill jag förespråka Husqvarna 254 som är en riktig slitvarg.

Bästa motorsågen alla kategorier alltså!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3902 Har ju långt ifrån kört alla sågar men jag tycker att en allroundsåg som P540 eller P500 är bra.
Dom passar perfekt för mina behov..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3903 Gillar 254xp skarpt en riktigt fin såg, om jag hittade en bra beg så skulle jag nog allt fundera lite :)
Är väldigt förtjust i 346xpg sågarna kan jag väl säga !!
Stihl 361 skall vara riktigt bra, dock har jag aldrig kört någon, väntar på att nån skall erbjuda mig att testa en (Huggarn- hint,hint) !!
372xpg är även den en höjdar såg, men lite större sådan 😈

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3904 Stihl-Husqvarna-kriget verkar mera likna religion än fakta. 346, 260, 372 eller 361, spelar det egentligen någon roll så länge ägaren är nöjd och sågen fungerar bra utan att gå sönder titt och tätt?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3905 Helt rätt Th, det är en smaksak och om sågen håller och man är nöjd själv så räcker det långt :)

Avatar Fallback
fm  
#3906 Min favorit är Stihl. 280 har varit en favorit i 3 år men hämtade ut en 361 som verkar vara något extra. Har även P5000H, P500,hkva242,hkva359 och en jonsered raket. Stihl är billigare och mycket bättre kvalite.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3907 Måste säga att det är en väldigt bra och rak fråga, men den är ju inte så enkel... Du kommer förmodligen att få många svar. Bäst på vad är frågan. Jag säger bara... "Kvarna 346"... Jag är kaxig när jag har fått i mig en par pilsner.... :lol: Men jag har svårt att tänka mig en såg som är mycket bättre den i samma klass, om ni förstår vad jag menar.
Allting beror ju ändå på vad man vill ha och behöver....

Sov Gott ! era gamla liggsår.... :)

/ Mvh Mangelu

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3908 Mangelu jag förstår vad du menar 😈

346 och 372 verkar vara bäst i sina respektive klasser precis som 361 verkar vara i sin !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3909 Finns många bra sågar i de olika märkena.
Först ska man nog tänka på vad man har för service runt omkring sig och om det verkar funka bra.
I mitt tycke är det viktigare än märke.
Bra service med kunnig personal o en vettig kund kan i prinsip köra vad som helst länge o billigt...
Genom tiderna har det funnits massor bra såg, men för många så börgar det bli klurit o få tag i delar eller även att få dit dem, då är beg. inte kul.
Jonsered före Husqvarna/Elux var i mitt tycke kanon såg!
Alla har detaljer de gillar i de olika märkena, alla har olika smak.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3956 Min Hva 254 har alltid fungerat, används nu bara på vedbacken. Kör Hva 346xpg som jag är belåten med.

Testade för ett antal år sedan en Stil. Vet inte vad det var för modell. Jag var van en Partner R22 som gick minst en timma på en tank. Pulsade i halvmetersnö efter vindfällen. När jag kommit fram tog bensinen slut nästan med en gång. Lämnade tillbaks det förbaskade Stil-såget dagen efter och har aldrig tittat åt det hållet mer.

Antagligen har de blivit bättre sedan dess, men jag tror inte jag bryr mig om att ta reda på det. :?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3958 Min HVA röjsåg går ca 1,45tim/tank, men Stihl 450 bara en dryg timme.
Lite störande ibland. Har dock inte hört ngn som klagat på detta.

/Nisse

Avatar Fallback
fm  
#3959
nisse skrev:Min HVA röjsåg går ca 1,45tim/tank, men Stihl 450 bara en dryg timme.
Lite störande ibland. Har dock inte hört ngn som klagat på detta.

/Nisse

Är det lika stor tank eller drar den så mycket mer soppa?
Jag har aldrig upplevt att min stihl stannar snabbare än husqvarna sågen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3965 Hva tank är större, 0,9l. Stihl ca 0,6-0,7.

Avatar Fallback
fm  
#3967
nisse skrev:Hva tank är större, 0,9l. Stihl ca 0,6-0,7.

Ja då är det ju inte så konstigt.
Snålt av Stihl med så liten tank...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3969 Tja, det här med vilken såg som drar mest bränsle är ju jäkligt svårt att generellt säga!! det krävs ju att samme förare kör två fabrikat med exakt lika stor tank på exakt samma sätt!! :roll: ! dessutom,för min egen del är det hur mycket jag får utfört på en viss tid som är viktigt! sen om sågen drar 7 eller 9 liter på en dag spelar ingen som helst roll anser jag! för är det så att ett par liter/per dag avgör vilken såg man kör tycker jag man kan stanna hemma istället!! Tänk va billigt!! :D den enda "jämförelse" jag kan komma med är mellan stihl ms360 & ms361! tror inte jag ljuger allt för mycket om jag påstår att den nyare 361an drar åtminstone 20% mindre soppa!! finns ingen som helst vetenskap bakom detta,men det är den känsla jag fått! har man jämfört tex en hva eller partner mot en stihl 020 eller ms200 så förstår jag att man tycker att den drar mycket soppa! eller rättare sagt: soppan tar snabbt slut! å det är ju inte riktigt samma sak! vet inte hur mycket det går i den tanken,men inte är det många droppar! Hehe...min är numera dessutom "uppfilad" i ljuddämparen!! :lol: för övrigt har jag två stihl fs480 röjsågar som jag är mäkta nöjd med,som dessutom i mitt tycke går väldigt bränslesnålt! :) men framför allt går dom ALLTID!!(får jag väl ångra att jag sa) å det kan ju vara rätt viktigt för vissa!! jag har till och med ibland gått å önskat:"ska inte den sabla tanken bli tom snart??!!" så man får ta sig en "jamare" ur kaffetermosen!! :D

Hur min farsas huskvarnor(röjsågar) går,tanker jag inte ta upp här!! för jag antar att ni har hört den "valsen" förr från mig! :lol: men han fick dom billigt i alla fall!! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).