Motorsåg och handhållet

Stihl 180 kedjan snurrar på tomgång.

4 inlägg 674 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Stihl 180 kedjan snurrar på tomgång.

Raggarö  
#902537Hej, har en bekants Stihl 180 på arbetsbänken, orsaken är att kedjan snurrar trots att tomgången är nerskruvad. Förgasaren är ett sånt där elände där endast tomgången går att justera.
Jag bytte koppling till en ny (det brukar göra susen) men ingen skillnad.

Några idéer?

Raggarö

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 180 kedjan snurrar på tomgång.

JensSkoog  
Raggarö skrev:Hej, har en bekants Stihl 180 på arbetsbänken, orsaken är att kedjan snurrar trots att tomgången är nerskruvad. Förgasaren är ett sånt där elände där endast tomgången går att justera.
Jag bytte koppling till en ny (det brukar göra susen) men ingen skillnad.

Några idéer?

Raggarö

Har du kollat att det mekaniska är fritt för skit och annat som kan göra att
gaspådraget inte nollar ut sig när du släpper gashandtaget.
Annars har jag nust nu haft en MS 211 på bänken där mekaniken i själva förgasaren
hade stelnat så den körde med halv choke hela tiden.

Användarvisningsbild

Skarpan  
#902638Kan också vara skit under drivhjulet till kedjan så att den inte kopplar ur. Osäker på 180, men det är vanligt på 261.
Pröva ta bort rensa å sätt tebax. Om nu tomgången är som den ska.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#902735Här kommer lösningen på mitt problem:

"Snurrmojen", (worm-gear) som driver oljepumpen är konstruerad av plast, en medbringare och en mässingsbussning närmast drivaxeln.

Eftersom jag inte hittade något uppenbart fel så kastade jag mig över Youtube och fann denna:

Ungefär 4 min in så visas att mässningsbussningen sticker ut för långt och att den måste bankas tillbaka jämns med plasten, vilket var lösningen på hela problemet...... 😎 Tack Youtube och ni som svarat i tråden!

Raggarö

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).