Motorsåg och handhållet

Växel hoppar ur på röjsåg

30 inlägg 1958 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Växel hoppar ur på röjsåg

thomasjon  
#901802Hej! Novis på det där med röjsågar så behöver lite hjälp. Min röjsåg hoppar ur växeln alltsom oftast. Jag har bifogat två bilder. När glappet är som störst det då växeln inte är i. Har jag glömt att skruva åt något?
/Thomas

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Växel hoppar ur på röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901809Finn ingen "växel" på en röjsåg. Den där sågen har rasat isär.

Användarvisningsbild

thomasjon  
#901810Jag har kikat lite närmare och tror att det snarare är att riggröret inte är tillräckligt spänt mot motordelen, dock så kan jag inte spänna den så mycket hårdare.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901811Då är det något som sitter fel. Ta isär. Gör om. Gör rätt. 😀

Användarvisningsbild

thomasjon  
#901813Eller så gör Husqvarna rätt från början...

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#901815Det finns två ställen där riggröret kan dela sig från motorn, dels de fyra skruvarna som fäster kopplingskåpan in i motorkroppen samt tre skruvar som fäster själva riggröret i kopplingskåpan. För jag tolkar det som att det inte är bara bränsle tanken och styret som rör sig på riggröret utan att hela riggröret rör på sig?

jannee  
#901817Är du 100 på att klingan sitter ordentligt fast ?
Är inte alls ovanligt att muttern (visserligen en låsmutter) kan lossna.
Börja för helvete inte skruva med något som du inte begriper, börja med det enkla, överlåt sedan det komplicerade till proffs !!!!

Användarvisningsbild

thomasjon  
Järnoxen skrev:Det finns två ställen där riggröret kan dela sig från motorn, dels de fyra skruvarna som fäster kopplingskåpan in i motorkroppen samt tre skruvar som fäster själva riggröret i kopplingskåpan. För jag tolkar det som att det inte är bara bränsle tanken och styret som rör sig på riggröret utan att hela riggröret rör på sig?

Tack för ditt svar! Det är hela motorkroppen inklusive tank som rör på sig. Slangen från bränslepumpsblåsan lossnade t.om. en gång idag.

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
thomasjon skrev:
Järnoxen skrev:Det finns två ställen där riggröret kan dela sig från motorn, dels de fyra skruvarna som fäster kopplingskåpan in i motorkroppen samt tre skruvar som fäster själva riggröret i kopplingskåpan. För jag tolkar det som att det inte är bara bränsle tanken och styret som rör sig på riggröret utan att hela riggröret rör på sig?

Tack för ditt svar! Det är hela motorkroppen inklusive tank som rör på sig. Slangen från bränslepumpsblåsan lossnade t.om. en gång idag.

Motorkroppen inklusive tank? Det får du nog utveckla. Tanken och styret är en "enhet" som sitter i hop och är upphängda i vibrationsdämparna separat från motordelen. Att tanken och styret kan glida framåt på riggröret är inte helt ovanligt om klämman som ska förhindra det inte är tillräckligt åtdragen.

Användarvisningsbild

thomasjon  
#901861Jag vet inte riktig hur jag ska förklara det men det är ju så att motordelen åker upp under röjning och tappar kontakt med riggröret, trycker jag ner motordelen igen så får den kontakt och så funkar det en stund igen. Se skillnaden mellan bilderna. Ibland har den har åkt upp så mycket att bensinslangen lossnar från blåspumpen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#901862Kan Du ta ett par nya bilder där man ser hela sågen?

Användarvisningsbild

machonisti  
#901864Varför röjer du med den sågen???

Användarvisningsbild

thomasjon  
#901865Detta hände igår när jag var ute i skogen.

TS
Användarvisningsbild

thomasjon  
1766303880_1000032743.jpg
1766303880_1000032743.jpg
Elis76 skrev:Kan Du ta ett par nya bilder där man ser hela sågen?

TS

Blommas  
#901885Vad heter röjsågen?

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).