Motorsåg och handhållet

Jonsered 510 SP svårstartad

10 inlägg 1367 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Jonsered 510 SP svårstartad

torkeltuva  
#899383Hej alla gurus,
Jag har en Jonsered 510SP som är rätt så svårstartad oavsett om den är varm eller kall, möjligen lite värre när den är varm.
Då det är en fin liten såg så vill jag inte kassera den helt, så nu undrar jag om någon kan tipsa om vad som är fel.
Just det, den vägrar starta om choken är utdragen, om det kan vara en ledtråd. 🤬
mvh /T

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP svårstartad

anersimyra  
torkeltuva skrev:Hej alla gurus,
Jag har en Jonsered 510SP som är rätt så svårstartad oavsett om den är varm eller kall, möjligen lite värre när den är varm.
Då det är en fin liten såg så vill jag inte kassera den helt, så nu undrar jag om någon kan tipsa om vad som är fel.
Just det, den vägrar starta om choken är utdragen, om det kan vara en ledtråd. 🤬
mvh /T

Att den inte startar med choke kan bero på att bränsle läcker igenom nålventilen..💦💦💦💦🙂

Användarvisningsbild

Vante  
#899569Tändstift utan resistor håller sig renare och kan vara smutsig i förgasaren är 2 sil filer ett synligt och ett under plug trycker ut spridare rör mot plugg finns rep sats sedan är inställt skruvar känslig rätt lätt start lite fel nästa omöjligt få snabb start är den bränd kolv grov repor då är den också tröga och ljuddämpare ändra förutsättningarna och bra tätning nål ventil men mer sällan ventil.

Användarvisningsbild

torkeltuva  
#899590Så en renovering av förgasaren får bli en första åtgärd antar jag. Tack för input!
mvh /T

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#899592En första åtgärd är att prova med nytt stift, därefter lätta på ljuddämparen och genom utblåset i cylindern titta över kolven för att konstatera om sågen skurit.

Användarvisningsbild

torkeltuva  
anersimyra skrev:En första åtgärd är att prova med nytt stift, därefter lätta på ljuddämparen och genom utblåset i cylindern titta över kolven för att konstatera om sågen skurit.

Sågen har inte skurit såvitt jag kan bedöma. Bra komp i den och när den startat så går den riktigt bra. Nytt stift är nog ingen dum idé. Det var nog längesen den fick ett sånt. Jag har justerat gnistgap och fulrenoverat som man gjorde på den gamla goda crosstiden, men som sagt, nytt är aldrig fel. 😁

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
torkeltuva skrev:
anersimyra skrev:En första åtgärd är att prova med nytt stift, därefter lätta på ljuddämparen och genom utblåset i cylindern titta över kolven för att konstatera om sågen skurit.

Sågen har inte skurit såvitt jag kan bedöma. Bra komp i den och när den startat så går den riktigt bra. Nytt stift är nog ingen dum idé. Det var nog längesen den fick ett sånt. Jag har justerat gnistgap och fulrenoverat som man gjorde på den gamla goda crosstiden, men som sagt, nytt är aldrig fel. 😁

Ett inte helt okänt problem är att gnistan inte orkar färdas mellan elektroderna vid hög kompression, men om den väl sparkar igång så går den som normalt. Har kolvtopp och förbränningsrummet fått sig ett sotlager så leder detta fram till en höjning av kompressionen som i vissa fall kan göra motorn tämligen tungdragen.

Användarvisningsbild

Öst  
#899620Nu minns jag inte modellen på min Jonsered, men jag hade problem med att den var svårstartad när den var halv-varm. Kallstart och varmstart gick bra. Körde med alkylatbensin. Numera använder jag en blandning av alkylat och vanlig etanolblandad 95-oktanig bensin. Inga startbekymmer längre 😀

Användarvisningsbild

torkeltuva  
#899622Där ser man! Det kan ju vara nåt att prova om allt annat går snett.
Jag har i alla fall hittat ett renoveringskit som jag hoppas passar förknasaren, så det är väl lika bra att fixa det när man ändå håller på och river i grejorna!

TS
Användarvisningsbild

torkeltuva  
#900947Fick hem renoveringskitet igår och bytte allt i förgasaren och nu går sågen som ett spjut!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).