ons 15 okt 2025, 06:59#896143Jag filar min Bacho röjsågsklinga med fil med inbyggd filmall och skränkmall. Tyvärr blir den inte vass längre. Har bara filat den kanske 5 ggr sedan ny. Någon som har ett tips?
MVH
Anders
Motorsåg och handhållet
Klingan blir inte vass!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 15 okt 2025, 07:15#896144Bilder uppskattas alltid. Fota med ett vitt papper bakom så blir bilden bättre.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 15 okt 2025, 07:16#896145Om du gör rätt blir klingan vass. Det är mitt tips.
Det är ju jätte svårt att hjälpa dig då ingen vet vad du gjort fel.
Har du möjlighet att filma då du filar? Eller ta några bilder på klingan?
Det är ju jätte svårt att hjälpa dig då ingen vet vad du gjort fel.
Har du möjlighet att filma då du filar? Eller ta några bilder på klingan?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
ons 15 okt 2025, 08:03#896151Mallen ska hållas plant mot tandryggen (till skillnad från när du filar en motorsågstand med en motsvarande mall). Filvnkeln ska vara 20 grader på Bahcos klingor, mot normalt 15 grader. I övrigt kan det löna sig att byta ut själva rundfilen (5,5 mm), om den har varit med ett tag.
Å har du råkat såga i något olämpligt, så krävs det ju förstås rätt många filtag/tand, innan den åter blir vass.
/Niklas
Å har du råkat såga i något olämpligt, så krävs det ju förstås rätt många filtag/tand, innan den åter blir vass.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 15 okt 2025, 09:18, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas
ons 15 okt 2025, 08:16#896153Glöm inte skränkningen, den gör skillnad.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 15 okt 2025, 08:52#896156Rundfilen kan behövas roteras i filmallen efter ett tag. Innan rundfilen byts ut så kan du även försöka att rengöra den. Lite beroende på vad man röjt så kan filspåren packas igen olika snabbt. Att man använder rätt skränkningsvinkel i mallen gör också skillnad som påpekats i tråden. Något man inser om man provar lite olika.
ons 15 okt 2025, 09:28#896160Jag har i många år filat klingor för hand (Strand) och inte fått till bra skärpa.
Tröttnade i år på dålig skärpa och köpte en Raite klingslip.
Nu har jag vassa klingor!
Kostar en del men svärandet över misslyckad filning har minskat:)
Tröttnade i år på dålig skärpa och köpte en Raite klingslip.
Nu har jag vassa klingor!
Kostar en del men svärandet över misslyckad filning har minskat:)
ons 15 okt 2025, 10:12#896163Har för mig att strandklingorna ska filas med en speciell mall. Tyvärr finns inget passande hölster för nämnda mall, varför jag hittills hållit mig borta från Strands klingor - trots alla goda vitsord!
/Niklas
/Niklas
/Niklas
ons 15 okt 2025, 11:07#896167Någon som provat Raites kombifilmall för röjsågsklingor? https://skogma.se/p/raite-kombifilmall- ... 8985001255
ons 15 okt 2025, 11:51#896170
Normalt finns det inget behov at att fila tandryggen på det sättet man gör med den, bara vid riktigt olyckliga stenträffar.
Skog10 skrev:Någon som provat Raites kombifilmall för röjsågsklingor? https://skogma.se/p/raite-kombifilmall- ... 8985001255
Normalt finns det inget behov at att fila tandryggen på det sättet man gör med den, bara vid riktigt olyckliga stenträffar.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
ons 15 okt 2025, 12:09#896171
Ja brukar köra me Stihls "woodcut" klinga som påminner mycke om strandklingan. Dock har ja inte nån speciell mall för den utan kör med en vanlig filmall från Jonsered/Hva och har ett löst skränkverktyg. Men jag tycker det skär riktigt bra ändå oavsett om vinkeln e runt 15grader.
Använder även ibland "vanliga" klingor oxå, o till största delen inget fel på dom heller,men ibland kan man råka utför att tänderna e felhärdade så filen tar inte ett dugg när man försöker fila
Niking skrev:Har för mig att strandklingorna ska filas med en speciell mall. Tyvärr finns inget passande hölster för nämnda mall, varför jag hittills hållit mig borta från Strands klingor - trots alla goda vitsord!
/Niklas
Ja brukar köra me Stihls "woodcut" klinga som påminner mycke om strandklingan. Dock har ja inte nån speciell mall för den utan kör med en vanlig filmall från Jonsered/Hva och har ett löst skränkverktyg. Men jag tycker det skär riktigt bra ändå oavsett om vinkeln e runt 15grader.
Använder även ibland "vanliga" klingor oxå, o till största delen inget fel på dom heller,men ibland kan man råka utför att tänderna e felhärdade så filen tar inte ett dugg när man försöker fila
ons 15 okt 2025, 16:41#896180
Kan ju tillägga att ovanstående råd avser vanliga klingor med s.k. EIA-tandning.
För s.k. Maxiklingor ska däremot filas med plattfil - åtminstone om de ska förbli maxi-klingor! Ty filas de med rundfil, så blir de ju snart EIA-klingor av dem.
/Niklas
Niking skrev:Mallen ska hållas plant mot tandryggen (till skillnad från när du filar en motorsågstand med en motsvarande mall). Filvnkeln ska vara 20 grader på Bahcos klingor, mot normalt 15 grader. I övrigt kan det löna sig att byta ut själva rundfilen (5,5 mm), om den har varit med ett tag.
/Niklas
Kan ju tillägga att ovanstående råd avser vanliga klingor med s.k. EIA-tandning.
För s.k. Maxiklingor ska däremot filas med plattfil - åtminstone om de ska förbli maxi-klingor! Ty filas de med rundfil, så blir de ju snart EIA-klingor av dem.
/Niklas
/Niklas
ons 15 okt 2025, 16:43#896181Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
ons 15 okt 2025, 17:07#896183Jag är absolut inget proffs, men var annan gång jag filar så skränker jag också klingan. Skränkningen tycker jag ger lika stor skillnad. Har en Strandsklinga som jag filar med jonsered filmall, fast jag vet att det inte är helt rätt...
ons 15 okt 2025, 17:35#896184
Ett bra sätt att få mängdträning på att fila röjklingor är att freda små självsådda tallar från videbuskar som kryper utmed marken i gamla grustäkter!
Man lär sig även nya svordomar på köpet...
MVH
Alias
anersimyra skrev:Av det runt tiotalet personer som jag arbetat med de senaste fem åren så har ingen av dem någonsin arbetat med en riktigt vass klinga. Utöver att de på ett mästerligt sätt sågar i varenda sten som återfinns i landskapet så kan de inte fila klingan på ett korrekt sätt. De filar unisont för djupt ner i tanden och lyckas aldrig med att fila bort skadan i tanden..😖
Ett bra sätt att få mängdträning på att fila röjklingor är att freda små självsådda tallar från videbuskar som kryper utmed marken i gamla grustäkter!
Man lär sig även nya svordomar på köpet...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).