sön 12 okt 2025, 15:54#895916Då det är lugnare med arbetat i skogen ett par år då det bara är gallringar fram över så har den gamle token bokat en 550i xp och redan sålt av den sista bensin sågen.
Hoppas att ingen rejäl storm kommer innan början av december annars får 340i jobba hårt 😮
Min egentliga fundering är om någon har erfarenhet av hur en 535iFR står sig som röjsåg för enklare jobb t:ex röja sly, kanske ta stammar upp till 5 cm ?
Och innan någon kallar mig för miljömupp så byter jag ut bensin redskapen på grund av att jag har de senaste åren fått ett illamående och huvudvärk vid arbete med dem. 😥
Motorsåg och handhållet
Husqvarna 550i xp och en fråga om 535iFR
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
sön 12 okt 2025, 16:55#895919Jag trivs bra med min 535. Jag har haft den i två år. Ett 300cbatteri räcker 2,5-4 timmar för mig beroende på hur tätt träden står. Upp till snusdosestorlek har den inga problem att ta
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
sön 12 okt 2025, 17:46#895928
Ett 300Bli räcker i prick 40 minuter vid intensiv körning i täta bestånd som huvudsakligen består av stötstammar vilket är ungefär den drifttid man får ut vid kontinuerlig grästrimmning.
Sune77 skrev:Då det är lugnare med arbetat i skogen ett par år då det bara är gallringar fram över så har den gamle token bokat en 550i xp och redan sålt av den sista bensin sågen.
Hoppas att ingen rejäl storm kommer innan början av december annars får 340i jobba hårt 😮
Min egentliga fundering är om någon har erfarenhet av hur en 535iFR står sig som röjsåg för enklare jobb t:ex röja sly, kanske ta stammar upp till 5 cm ?
Och innan någon kallar mig för miljömupp så byter jag ut bensin redskapen på grund av att jag har de senaste åren fått ett illamående och huvudvärk vid arbete med dem. 😥
Ett 300Bli räcker i prick 40 minuter vid intensiv körning i täta bestånd som huvudsakligen består av stötstammar vilket är ungefär den drifttid man får ut vid kontinuerlig grästrimmning.
sön 12 okt 2025, 18:07#895932Nu kör jag min 535i FR med BLi 200X (5,2 Ah) och 4 st. BLi 200X-batterier brukar räcka 3,5-5 timmar för mig.
5 cm stammar ska inte vara något problem, så länge du har en vass och välskränkt klinga (200 mm).
/Niklas
5 cm stammar ska inte vara något problem, så länge du har en vass och välskränkt klinga (200 mm).
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 okt 2025, 21:44, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas
sön 12 okt 2025, 18:26#895935Tackar för alla svar 😀
Det verkar som om den kommer passa mina behov.
En följdfråga som dök upp är om någon avser vet om Bli 30 batterierna passar till 535iFR ? har tre stycken dom jag använder i mina andra redskap
En följdfråga som dök upp är om någon avser vet om Bli 30 batterierna passar till 535iFR ? har tre stycken dom jag använder i mina andra redskap
TS
sön 12 okt 2025, 18:50#895940
Jag har om jag minns rätt ett Bli30 till häcksaxen och det passar inte i gräsklipparen. Anledningen är att förhindra att man använder de klenaste batterierna i maskiner som kräver bättre effekt ur batteriet..🤔
Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
Jag har om jag minns rätt ett Bli30 till häcksaxen och det passar inte i gräsklipparen. Anledningen är att förhindra att man använder de klenaste batterierna i maskiner som kräver bättre effekt ur batteriet..🤔
sön 12 okt 2025, 18:54#895941Jag tror nog snarare att jag har ett Bli 10 till häcksaxen..🤔
sön 12 okt 2025, 19:05#895944
BLi 30 är på 7,5 Ah, medan BLi 200X är på 5,2 Ah och BLi 300 är på 9,4 Ah, så BLi 30 borde gå bra med 535iFR. Å dessutom säljer ju Söderströms just ett sådant paket... https://soderstroms.nu/produkt/535ifr-komplett/
/Niklas
Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
BLi 30 är på 7,5 Ah, medan BLi 200X är på 5,2 Ah och BLi 300 är på 9,4 Ah, så BLi 30 borde gå bra med 535iFR. Å dessutom säljer ju Söderströms just ett sådant paket... https://soderstroms.nu/produkt/535ifr-komplett/
/Niklas
/Niklas
sön 12 okt 2025, 19:38#895948
Då borde de passa. Tackar för hjälpen. 😀
Niking skrev:Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
/Niklas
TS
sön 12 okt 2025, 20:03#895950
I övrigt finns det numera tredjepartsbatterier som är något billigare än de ”äkta” batterierna..🤑
Sune77 skrev:Niking skrev:Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
/Niklas
I övrigt finns det numera tredjepartsbatterier som är något billigare än de ”äkta” batterierna..🤑
mån 13 okt 2025, 07:54#895969
Vem säljer dessa?
anersimyra skrev:Sune77 skrev:Niking skrev:Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
/Niklas
Vem säljer dessa?
mån 13 okt 2025, 16:54#896003
Det är något av de batteriföretag som har försäljning via nätet. Googla på t.e.x ”batteriexperten” eller liknande..🙂👍
Skog10 skrev:anersimyra skrev:Sune77 skrev:Niking skrev:Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
/Niklas
Vem säljer dessa?
Det är något av de batteriföretag som har försäljning via nätet. Googla på t.e.x ”batteriexperten” eller liknande..🙂👍
tis 14 okt 2025, 05:46#896024
I dag är dock tredjepartsbatterier ofta minst lika bra som den ”äkta varan” men till ett väsentligt lägre pris. De 200 batterier som jag hittade var dock endast några hundralappar billigare och förutom färgen var de till förväxling lika..👀🤔 till förväxling lika är även ”Husqvarnas” dyraste kedjeslip a 9500:- kronor som i praktiken är en Jolly PRO som i sin röda ”kostymering” fås för runt 5000:-..🤑 detsamma gäller Husqvarnas vinkelväxlar a nära 3000:- som kan hittas för runt 700. och att de är gjutna i samma form råder knappast någon tvekan om..😛
I övrigt sökte jag efter tredjepartsbatterier till sågarna men hittade endast batterier till diverse Husqvarna gräsklippare.
jörgent skrev:"I övrigt finns det numera tredjepartsbatterier som är något billigare än de ”äkta” batterierna..🤑"
...som min mamma ofta sa "det är dyrt att vara snål... 😤
I dag är dock tredjepartsbatterier ofta minst lika bra som den ”äkta varan” men till ett väsentligt lägre pris. De 200 batterier som jag hittade var dock endast några hundralappar billigare och förutom färgen var de till förväxling lika..👀🤔 till förväxling lika är även ”Husqvarnas” dyraste kedjeslip a 9500:- kronor som i praktiken är en Jolly PRO som i sin röda ”kostymering” fås för runt 5000:-..🤑 detsamma gäller Husqvarnas vinkelväxlar a nära 3000:- som kan hittas för runt 700. och att de är gjutna i samma form råder knappast någon tvekan om..😛
I övrigt sökte jag efter tredjepartsbatterier till sågarna men hittade endast batterier till diverse Husqvarna gräsklippare.
tis 14 okt 2025, 10:36#896051
Jag hittade ett av dem och de motsvarar Bli200. Priset var dock på samma nivå som de kampanjer som går för originalbatterierna. Förutom värdet i en originalprodukt så är Husqvarnas garanti på två år där det bara är att lämna in deras produkter vid fel till närmaste återförsäljare oavsett var man har köpt dem också värt en del.
anersimyra skrev:Skog10 skrev:anersimyra skrev:Sune77 skrev:Niking skrev:Sune77 skrev:Tackar för alla svar 😀
/Niklas
Vem säljer dessa?
Jag hittade ett av dem och de motsvarar Bli200. Priset var dock på samma nivå som de kampanjer som går för originalbatterierna. Förutom värdet i en originalprodukt så är Husqvarnas garanti på två år där det bara är att lämna in deras produkter vid fel till närmaste återförsäljare oavsett var man har köpt dem också värt en del.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).