Motorsåg och handhållet

Röjsåg går ojämnt full gas

7 inlägg 1782 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Röjsåg går ojämnt full gas

Gustaf99  
#884341Röjsågen går bra på tomgång och varvar upp som den ska, men håller man fullgas varvar den ner för att sedan varvar ner igen. Har skruvat på högfartsskruven men det gör ingen större skillnad.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Gustaf

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg går ojämnt full gas

Elis76  
Gustaf99 skrev:Röjsågen går bra på tomgång och varvar upp som den ska, men håller man fullgas varvar den ner för att sedan varvar ner igen. Har skruvat på högfartsskruven men det gör ingen större skillnad.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh Gustaf

Om vi återgår till det viktigaste som du förbisett.

Vad är det för märke/modell av röjsåg samt vilken årsmodell är det?
Bifoga gärna ett par bilder.

Användarvisningsbild

Gustaf99  
#884363Jonsered gr32 1996

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#884371Det finns ju så många tänkbara orsaker varför sågen inte håller toppvarv men för att börja med något, börja med det som är enkelt att kontrollera.
Bränslefilter och bränsleslang, undersök att filtret inte är igensatt och att bränsleslangen inte har sprickor. Du kan också pröva att ta ut L-skruven lite grann. L skall ju hjälpa till att ta upp sågen till fullvarv men står den för snålt orkar sågen kanske inte att hålla toppvarv. Det behövs inte mycket, ta ut L-skruven 1/4 varv och testa om sågen ändrar sitt beteende. Om sågen inte reagerar på justering kan nästa steg bli översyn av förgasaren, rengöring och byte av membran och packningar.
Det är vad jag skulle börja med.

Edit: Nu blev jag lite osäker, har GR 32 L och H skruv?

Användarvisningsbild

Gustaf99  
#884378Gr32 har full justeringsmöjlighet. Bränsleslang och filter såg ok ut. Kan prova att justera lågvarvet, kanske fungerar. Membran och packningar bytt nyligen.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Gustaf99 skrev:Gr32 har full justeringsmöjlighet. Bränsleslang och filter såg ok ut. Kan prova att justera lågvarvet, kanske fungerar. Membran och packningar bytt nyligen.

Okej så du har fixat lite på sågen redan. Det kan ju vara tjuvluft, antingen vevaxeltätningar eller insug. Om sågen går jämt och bra på tomgång och gör så även om du vrider och vänder på sågen så kan man nästan säkert utgå från att axeltätningarna är ok. Återstår då att undersöka om den tar tjuvluft vid insuget. Ett sätt kan vara att spraya exvis WD-40 runt insuget vid tomgång, ändrar den varvet eller stannar så är det troligt det är där det tar tjuvluft.
Det finns mycket mer sofistikerade sätt att felsöka men det är så jag brukar göra och det brukar fungera för mig, antingen kan jag utesluta eller bekräfta vad som är knas. Finns flera här på forumet som är fenor på trilskande sågar så du kan säkert få fler felsökningstips.

Användarvisningsbild

Gustaf99  
#884383Tack för din hjälp, alltid bra tomgång. Vevaxeltätningar ok.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).