SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Test: Stihl MS 400.1 C – Stark utmanare i 60 cc-klassen

3 inlägg 6515 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Test: Stihl MS 400.1 C – Stark utmanare i 60 cc-klassen  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#882975Stihl MS 400.1 C har redan hittat ut i butikerna och placerar sig mitt i den hårt bevakade 60 cc-klassen – en kategori där konkurrensen hårdnar ytterligare till hösten när Husqvarna lanserar nya 564 XP G. Med uppdateringar mot tidigare version och fokus på kraft och viktbalans har Stihl tagit fram en spännande motorsåg. Vi har också diskuterat MS 400.1 i andra trådar här på Skogsforum, jag försöker länka till dessa längre ner i texten.

Från magnesiumkolv till uppdaterad motor
Den tidigare MS 400 C väckte uppmärksamhet för sin magnesiumkolv, något som Stihl nu valt att lämna bakom sig. Någon officiell förklaring till detta verkar inte ha getts, men i praktiken innebär MS 400.1 C en tydlig förändring i karaktär. Våra proffshuggare, med Henrik i spetsen, noterar framför allt att den nya modellen känns kvickare i responsen och är mer alert på gaspådrag än hur han upplevde föregångaren.

Bra balans mellan vikt och kraft
Det som gör MS 400.1 intressant är kombinationen av låg vikt och hög motoreffekt. Med 5,3 hk ur 5,5 kg så hamnar sågen bland de vassare i klassen när det gäller vikt/effekt. Det märks framför allt under längre arbetspass, där balansen gör att man orkar mer utan att tumma på prestandan.

1749062592_henrik-test-stihl-ms-400-1-c.jpg

Henrik, som idag kör med Stihls värsting MS 500i med insprutning – en 80-kubikare som i hans ögon är svårslagen – konstaterar ändå att MS 400.1 faktiskt inte är särskilt långt efter 500i vad gäller känsla och arbetskapacitet. Det säger en hel del om hur långt Stihl kommit även med 60-kubiksklassen.

MS 400.1 riktar sig, liksom sin föregångare, tydligt till yrkesanvändare som söker en allroundsåg för vardagligt arbete, alternativt medvetna, självverksamma skogsägare. Sågen har en jämn och kontrollerad gång, och upplevs smidig vid både fällning och kvistning. Känslan är att det är en vidareutveckling mot mer snabbhet snarare än rå kraft.

Finns med och utan handtagsvärme
MS 400.1 C går att få både med och utan handtagsvärme. Detsamma gäller sannolikt kommande Husqvarna 564 XP, även om Husqvarna i samband med lanseringen valt att fokusera på modellen med handtagsvärme. Notera här att tabellen som finns i artikeln om Husqvarna 564 XP G jämför vikter med handtagsvärme för Husqvarna och utan handtagsvärme för Stihl.

Utmanare till Husqvarna
Stihl MS 400.1 C och kommande Husqvarna 564 XP G kommer säkerligen jämföras flitigt framöver, då båda modellerna riktar sig mot samma användargrupp och ser ut att hamna mycket nära varandra i specerna. Medan Husqvarna satsar på bränsleinsprutning och ny motorteknik, väljer Stihl en mer traditionell lösning men med fokus på respons och balans.
Testsågen var en helt ny och Stihl valde att bestycka den med 18” Light 06 svärd samt RS ⅜ kedja. 1,6 mm spårvidd.

Tittar man på de vägningar som vi gjort genom åren på motorsågar så ser man att utvecklingen inte står still. Nya MS400.1 med 18 “ svärd och “RFS” (Redo För Skogen med full tank och olja) väger in på 7,4 kg. När vi testade Husqvarna 562 så vägde den in på 7,5 kg med ett 15” svärd och 1,5 mm kedja.

Designen har också uppdaterats på 400.1. Det är lite färgskiftningar i logotyp samt gasspärr men det kanske största är att den inte är så “bullig” som gamla 400 C var. Nu är den mer “streamline” och ger ett rappare intryck.

Sammanfattning
MS 400.1 C bygger vidare på Stihls tradition i 60-kubiksklassen och erbjuder god balans mellan effekt och vikt. Skillnaden mot föregångaren märks främst i snabbhet och respons, vilket uppskattas av de som vill ha en smidig och effektiv allroundsåg. Med både Stihl och Husqvarna i startblocken får proffsen ett ovanligt intressant val i 60 cc-segmentet under året.
Här nedan finns en video från testet. Tyvärr sitter jag och skriver i Jönköping nu och bilderna är kvar hemma, men jag uppdaterar så fort det går.

Tidigare tråd om sågen på Skogsforum:

Ny Stihl MS 400,1? 5.5 kg och ,62 cc

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Test: Stihl MS 400.1 C – Stark utmanare i 60 cc-klassen

röjar kalle  
#883006Bra val av testförare riktiga proffs.Effektiva som verkligheten är produktion inget säkra hörnet tjafs. 👍

Re: Test: Stihl MS 400.1 C – Stark utmanare i 60 cc-klassen

fs480  
#883307Den går fantastiskt bra 💪💪💪

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).