fre 23 maj 2025, 18:52#881616Hallå
Jag kom över en äldre röjsåg som jag har gjort iordning. Jag har kollat igenom allt och bytt diverse slitdelar (Kolvring och förgasarmembran med packningar).
Jag fick den inte till att gå ordentligt så jag åkte till en kamrat som har arbetat i skogen i 30 år och bak honom ställa in den. Han lyckades få den att gå riktigt bra men ett problem återstod. Den går inte på tomgång oavsett hur mycket man vrider på tomgångsskruven. Det gäller en Jonsered GR32.
Är det någon som har några idéer?
Mvh Gustaf
Motorsåg och handhållet
Tomgång Röjsåg
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 23 maj 2025, 22:39#881661Det går lätt hitta sprängskiss/reservdelslista och användarmanual genom Googla men vad du skulle behöva är väl en verkstadsmanual ("workshop manual") och det verkar inte lika lätt hitta.
I de senare står steg för steg vad man gör för lösa olika problem så kan vara ganska ovärderliga.
Mvh
I de senare står steg för steg vad man gör för lösa olika problem så kan vara ganska ovärderliga.
Mvh
Börjar bli gammal ...
lör 24 maj 2025, 08:08#881687Läckage vid vevaxeltätningar eller insug kan ge detta symptom.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
lör 24 maj 2025, 10:47#881697
Att den drar tjuvluft vid insuget, ha sågen igång och spraya med bromsrengörning eller startgas runt insug och förgasare, ändrar den gång så har du läckage där och den drar tjuvluft.
Hur är bränsleslangen? Ett litet hål på den kan också ge tomgångsproblem.
Gustaf99 skrev:Rotvältaren skrev:Läckage vid vevaxeltätningar eller insug kan ge detta symptom.
Vevaxeltätningarna såg bra ut, ny packning vid cylinderfoten sattes också på. Läckage vid insug? Hur menar du då?
Att den drar tjuvluft vid insuget, ha sågen igång och spraya med bromsrengörning eller startgas runt insug och förgasare, ändrar den gång så har du läckage där och den drar tjuvluft.
Hur är bränsleslangen? Ett litet hål på den kan också ge tomgångsproblem.
lör 24 maj 2025, 17:49#881732De där småsågarna kunde vara rent omöjliga att få någon ordning på. Farsan köpte en som han sen gav bort till brorsan och det var ideliga samtal från dem bägge angående olika förgasarproblem med den lilla skitsågen..😖 den antingen rusade, var svårstartad, hade ingen tomgång och vad man än gjorde så kom problemen åter. Det enda som hjälpte var helt enkelt att byta till en ny förgasare då förgasarfel var vanligt på dessa småsågar.
lör 24 maj 2025, 19:12#881753
Okey, såg att man kunde köpa förgasare till GR32 på Amazon för 150kr. Kanske att det är värt ett försök med en helt ny förgasare?
anersimyra skrev:De där småsågarna kunde vara rent omöjliga att få någon ordning på. Farsan köpte en som han sen gav bort till brorsan och det var ideliga samtal från dem bägge angående olika förgasarproblem med den lilla skitsågen..😖 den antingen rusade, var svårstartad, hade ingen tomgång och vad man än gjorde så kom problemen åter. Det enda som hjälpte var helt enkelt att byta till en ny förgasare då förgasarfel var vanligt på dessa småsågar.
Okey, såg att man kunde köpa förgasare till GR32 på Amazon för 150kr. Kanske att det är värt ett försök med en helt ny förgasare?
TS
lör 24 maj 2025, 19:44#881758
Det är ju såpass billigt att det kan vara värt ett försök. Själv köpte jag nyligen en kinakopia på en dellortoförgasare som enligt tester fungerar lika bra som originalet och vissa detaljer i konstruktionen är bättre än motsvarande på originalet. Att den sen kostade under 200:- kronor inklusive ett bra luftfilter var inte helt fel..🤑🤑🙂 i övrigt köpte jag den på Temu och frakten är gratis och jag hade den hemma inom en vecka..🙂
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Gustaf99 skrev:anersimyra skrev:De där småsågarna kunde vara rent omöjliga att få någon ordning på. Farsan köpte en som han sen gav bort till brorsan och det var ideliga samtal från dem bägge angående olika förgasarproblem med den lilla skitsågen..😖 den antingen rusade, var svårstartad, hade ingen tomgång och vad man än gjorde så kom problemen åter. Det enda som hjälpte var helt enkelt att byta till en ny förgasare då förgasarfel var vanligt på dessa småsågar.
Det är ju såpass billigt att det kan vara värt ett försök. Själv köpte jag nyligen en kinakopia på en dellortoförgasare som enligt tester fungerar lika bra som originalet och vissa detaljer i konstruktionen är bättre än motsvarande på originalet. Att den sen kostade under 200:- kronor inklusive ett bra luftfilter var inte helt fel..🤑🤑🙂 i övrigt köpte jag den på Temu och frakten är gratis och jag hade den hemma inom en vecka..🙂
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
lör 24 maj 2025, 20:09#881759
Wow, du har ett bensindrivet skruvstycke, inte dåligt! (flåt kunde inte låta bli).
Har man en gammal såg så kan det vara värt ett försök med "alternativa reservdelar" för att få ut några timmar till ur maskinen. Ibland är grejerna av bra kvalitet, ibland är det skräp men alternativet att köpa originaldelar till ett betydligt högre pris kan bli väldigt kostsamt. För det är ju så med gamla sågar, man behöver byta förgasare, sedan koppling, sen kanske tändspolen tackar för sig. Att hålla liv i gammalt skrot genom att ersätta med dyrare originaldelar gör ju att det blir svårt att ta beslutet att skrota sågen eftersom man plöjt ned en hel del pengar i den. Har man köpt en billig förgasare och kanske något annat för en billig peng och sågen havererar för tredje gången kanske beslutet att det får vara nog blir enklare att ta.
anersimyra skrev:Gustaf99 skrev:anersimyra skrev:De där småsågarna kunde vara rent omöjliga att få någon ordning på. Farsan köpte en som han sen gav bort till brorsan och det var ideliga samtal från dem bägge angående olika förgasarproblem med den lilla skitsågen..😖 den antingen rusade, var svårstartad, hade ingen tomgång och vad man än gjorde så kom problemen åter. Det enda som hjälpte var helt enkelt att byta till en ny förgasare då förgasarfel var vanligt på dessa småsågar.
Wow, du har ett bensindrivet skruvstycke, inte dåligt! (flåt kunde inte låta bli).
Har man en gammal såg så kan det vara värt ett försök med "alternativa reservdelar" för att få ut några timmar till ur maskinen. Ibland är grejerna av bra kvalitet, ibland är det skräp men alternativet att köpa originaldelar till ett betydligt högre pris kan bli väldigt kostsamt. För det är ju så med gamla sågar, man behöver byta förgasare, sedan koppling, sen kanske tändspolen tackar för sig. Att hålla liv i gammalt skrot genom att ersätta med dyrare originaldelar gör ju att det blir svårt att ta beslutet att skrota sågen eftersom man plöjt ned en hel del pengar i den. Har man köpt en billig förgasare och kanske något annat för en billig peng och sågen havererar för tredje gången kanske beslutet att det får vara nog blir enklare att ta.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
fre 06 jun 2025, 21:29#883286Nu är det nog fixat,
Jag har gjort följande saker:
Bytt bränsleslang+bränslefilter
Rengjort förgasare och rengjort luftfilter
Satt gängtejp på tomgångsskruven eftersom att den skruvades ut pga vibrationer
Ställt in förgasaren ordenligt
Hoppas att det fungerar någerlunda i framtiden!
😀
Jag har gjort följande saker:
Bytt bränsleslang+bränslefilter
Rengjort förgasare och rengjort luftfilter
Satt gängtejp på tomgångsskruven eftersom att den skruvades ut pga vibrationer
Ställt in förgasaren ordenligt
Hoppas att det fungerar någerlunda i framtiden!
😀
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).