ons 21 maj 2025, 11:59#881351Tänkte vi kunde ge omdömen om fällkilar vi provat.
Bacho/Eia de hållbaraste kilar jag använt.
Husqvarnas funkar lika bra som bacho/eia men håller inte lika länge.
Ochsenkopf går lätt att driva in men kan inte säga något om hållbarheten då dessa inte använts så mycke än.
Oregon för hård plast, går av eller lossnar bitar vid slag. (akta ögonen särskilt vid kyla).
Tecomec från skogsverktyg.se ej provade men ser för ögat ut som väldigt lik gjutning som Ochsenkopf men röd istället för gul.
Ha skurit till bitar i plywood för att använda då de krävs högre lyfthöjd än en kil, då ja tycker det är lätt att kilarna hoppar ut då man ha två kilar på varann.
Motorsåg och handhållet
Kilar Bra/dåliga omdömen
✍️ Sammanfattning av tråd
Diskussionen handlar om användares erfarenheter och omdömen kring olika märken och modeller av fällkilar, verktyg som används vid trädfällning för att underlätta styrning av trädet. Flera deltagare delar med sig av sina preferenser för märken som Bahco/EIA, Bacho, Ochsenkopf och Svante Hanssons kilar, där hållbarhet, materialkvalitet och funktion diskuteras. En gemensam uppfattning är att Oregon-kilar är för hårda och spricker lätt, särskilt i kyla, medan Bahco/EIA och Bacho ofta framhålls som hållbara och anpassade för nordiskt klimat. Några användare påpekar att vissa kilar tenderar att studsa ut om man lägger flera på varandra, vilket får dem att använda alternativa metoder som plywoodbitar eller rotben under kilarna.
Det finns också kommentarer om prisnivåer där vissa kilar anses dyra, och diskussionen berör även leveranskostnader som kan påverka köpbeslut. Protos-kilar har nyligen testats och får godkännande för plastkvaliteten men har lägre lyftkraft. En del användare diskuterar även slagverktyg som är lämpliga att använda med kilar, där olika varianter av släggor och slagbrytjärn nämns. Slutligen spekuleras det kring alternativa tillverkningar, som lamellimmade björkkilar med kolfiber.
Sammanfattningsvis är det en erfarenhetsutbyte där flera favoriter framträder, men ingen entydig konsensus kring den absolut bästa kilen. Diskussionen präglas av konstruktiva åsikter och delade erfarenheter snarare än konflikt.
Det finns också kommentarer om prisnivåer där vissa kilar anses dyra, och diskussionen berör även leveranskostnader som kan påverka köpbeslut. Protos-kilar har nyligen testats och får godkännande för plastkvaliteten men har lägre lyftkraft. En del användare diskuterar även slagverktyg som är lämpliga att använda med kilar, där olika varianter av släggor och slagbrytjärn nämns. Slutligen spekuleras det kring alternativa tillverkningar, som lamellimmade björkkilar med kolfiber.
Sammanfattningsvis är det en erfarenhetsutbyte där flera favoriter framträder, men ingen entydig konsensus kring den absolut bästa kilen. Diskussionen präglas av konstruktiva åsikter och delade erfarenheter snarare än konflikt.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Informell och hjälpsam med inslag av humor och praktisk rådgivning
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Informell och hjälpsam med inslag av humor och praktisk rådgivning
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-12-15 13:06 | data: 1)

ons 21 maj 2025, 12:07#881355Håller med om oregon. De har dock sin plats för den är billiga om man vet att det är hög risk att såga i och de är lätta att driva i för dem lyfter mindre och är blanka på en sidan. Jag har hört att den ska tåla mer om man de får ligga i blöt i varmvatten.'
Bacho är hittills de bästa jag haft men jag ska testa protos från skogma.
Bacho är hittills de bästa jag haft men jag ska testa protos från skogma.
Midnattsmekaniker.
ons 21 maj 2025, 12:16#881357Bahco/EIA är de bästa jag haft. Stihl har en mellanstor modell som jag också gillar. I båda fallen så är plasten väl anpassad för nordiskt klimat och är lagom hård på sommaren utan att vara spröd på vintern.
Köpte ett par blå med styrspår i som var trevliga att använda men gick i bitar när det ar kallt. Också haft en del billighetskilar som blivit som svampar när man knackat på dem en tid.
Köpte ett par blå med styrspår i som var trevliga att använda men gick i bitar när det ar kallt. Också haft en del billighetskilar som blivit som svampar när man knackat på dem en tid.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 21 maj 2025, 20:55#881406
Använder själv en högre kil från skogma som jag tycker är bra. Använder annars Bachs kilar, men upplever också att de studsar ut om man lägger dem dubbelt. Annars brukar jag såga av en lagom bit av ett rotben och stoppa under kilen.
Sandström87 skrev:Ha skurit till bitar i plywood för att använda då de krävs högre lyfthöjd än en kil, då ja tycker det är lätt att kilarna hoppar ut då man ha två kilar på varann.
Använder själv en högre kil från skogma som jag tycker är bra. Använder annars Bachs kilar, men upplever också att de studsar ut om man lägger dem dubbelt. Annars brukar jag såga av en lagom bit av ett rotben och stoppa under kilen.
ons 21 maj 2025, 22:40#881419Jag har ett tiotal Oschenkopf i några olika storlekar i smidd (tror jag det är) aluminium. Snygga som alla deras produkter jag sett. Sedan har jag också ett par roliga väldigt stora Oschenkopf i något hårt träslag med aluminiumklädd nos och aluminiumring på baksidan för hindra trät splittras då man bankar på dem. Nästan prydnadsföremål om än väl funktionella. Inte helt gratis någon av dem. Slutligen har jag också ett tiotal Biltema i gjutjärn för låna ut till grannar och hugga ved etc som var nästan gratis. Nöjd med mina grejer.
Mvh
Mvh
Börjar bli gammal ...
fre 12 dec 2025, 06:29#901090Har testat tecomec från skogsverktyg nu som ska vara proffskilar enligt hemsidan, men 2st har jag slagit av nu under hösten när de va ca 10 grader varmt ute.
Så dessa kilar rekomenderas ej
Så dessa kilar rekomenderas ej
TS
lör 13 dec 2025, 18:32#901250De blå 24 cm kilar med snöre som säljs av Svante Hansson är suveränt bra. Utöver stigningen så är materialet perfekt, de spricker inte sönder och suger fint fast i sågspåret. Köper man ett tiopack går de lös på 170 st exklusive moms. Jag påbörjade i dag köp av ett tiopack men avbröt då frakten skulle gå på 200 spänn vilket jag tycker är runt 140 för mycket..😳 men möjligen ändrar sig ”snålvargen” och köper när julhelgen är över..🤑🤑
lör 13 dec 2025, 19:10#901252
Håller me...kör själv me Svante H kilar o fungerar suveränt bra hittills 👍
anersimyra skrev:De blå 24 cm kilar med snöre som säljs av Svante Hansson är suveränt bra. Utöver stigningen så är materialet perfekt, de spricker inte sönder och suger fint fast i sågspåret. Köper man ett tiopack går de lös på 170 st exklusive moms. Jag påbörjade i dag köp av ett tiopack men avbröt då frakten skulle gå på 200 spänn vilket jag tycker är runt 140 för mycket..😳 men möjligen ändrar sig ”snålvargen” och köper när julhelgen är över..🤑🤑
Håller me...kör själv me Svante H kilar o fungerar suveränt bra hittills 👍
sön 14 dec 2025, 09:26#901264Är svantes kilar i klass med bachos kil?
232 kr/st bli de ju med frakt för svantes kil, inte lätt å köpa en bacho kil till de priset.
232 kr/st bli de ju med frakt för svantes kil, inte lätt å köpa en bacho kil till de priset.
TS
sön 14 dec 2025, 09:50#901265@aneresimyra
@Lindveden
Jag antar att det är denna kil ni pratar om? . . . . 😀
https://www.shab.se/product/fall-kil-bla-med-hal-och-snore/
@Lindveden
Usus magister est optimus
sön 14 dec 2025, 10:56#901270
Det blir allt dyrare än så vid köp av en kil. Med moms och frakt kostar ett st kil 349:- kronor..🤑🤑🤑🤑
Sandström87 skrev:Är svantes kilar i klass med bachos kil?
Det blir allt dyrare än så vid köp av en kil. Med moms och frakt kostar ett st kil 349:- kronor..🤑🤑🤑🤑
sön 14 dec 2025, 11:48#901272
Japp stämmer bra 👍
Elis76 skrev:@aneresimyra
@Lindveden
Japp stämmer bra 👍
sön 14 dec 2025, 18:36#901282
Du skrev ju pris för 10st å de va de ja räknade på. Men du svarade inte på om dom e lika bra som bachos?
Finns ett företag som heter Karlens, där säljer han k&h fällkilar. Dom verka va populär i amerika om man kollar på filmer därfrån.
anersimyra skrev:Sandström87 skrev:Är svantes kilar i klass med bachos kil?
Du skrev ju pris för 10st å de va de ja räknade på. Men du svarade inte på om dom e lika bra som bachos?
Finns ett företag som heter Karlens, där säljer han k&h fällkilar. Dom verka va populär i amerika om man kollar på filmer därfrån.
TS
sön 14 dec 2025, 19:39#901285
Det enda jag känner till om Bacho är att de är lika löjligt dyra som andra märken..🤑🤑 i övrigt såg jag att skogma säljer ( det går tyvärr inte längre att ladda upp vare sig filmer eller bilder på skogsforum från iPad ) en aluminiumring som enligt beskrivningen är avsedd för fällkilar..🤔
Sandström87 skrev:anersimyra skrev:Sandström87 skrev:Är svantes kilar i klass med bachos kil?
Det enda jag känner till om Bacho är att de är lika löjligt dyra som andra märken..🤑🤑 i övrigt såg jag att skogma säljer ( det går tyvärr inte längre att ladda upp vare sig filmer eller bilder på skogsforum från iPad ) en aluminiumring som enligt beskrivningen är avsedd för fällkilar..🤔

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).