#881137Vilken blandning rekomenderar ni för motorsågen?
Vad körde man på när den kom ut?
Motorsåg och handhållet
Jonsered xg raket
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#881140Hittade manualen för XF https://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ ... redsxf.pdf och där rekommenderas 5%. Moderna oljor är ju lite bättre på att smörja så det borde nog fungera med 4% och kanske t.o.m. 3%
#881170Med dagens tvåtaktsoljor ska det duga med 2% som till vilken såg som helst.
Men ta en liten skvätt extra om det känns bättre.
Men ta en liten skvätt extra om det känns bättre.
#881171En "2% plus moms" då alltså.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
#881195Jag föreslog lite fetare oljeblandning än 2% på detta forum för kanske drygt 5 år sedan men blev ganska hårt dissad för detta av fd ganska dominanta forumbesökarna Mange och Totte. Jag kollade upp på amerikanska Aboriste forum men fick samma respons där. (Möjligen någon av samma guubar under annat användarnamn
.) Olja är ju brännbart så det kan väl inte spela så stor roll om man häller i lite extra. Men 5%?
Denna antikrundansåg kan man väl knappast planera använda i någon större utsträckning så i vilket fall kan det väl vara klokt hälla akylatbensin i den (ev med mera olja) istf vanlig bensin.
Mvh
PS. VB oljor kan man fö köpa Oregon kedjeoljor tokbilligt på Amazon med gratis leverans till utlämningsställe.
Denna antikrundansåg kan man väl knappast planera använda i någon större utsträckning så i vilket fall kan det väl vara klokt hälla akylatbensin i den (ev med mera olja) istf vanlig bensin.
Mvh
PS. VB oljor kan man fö köpa Oregon kedjeoljor tokbilligt på Amazon med gratis leverans till utlämningsställe.
Börjar bli gammal ...
#881212I manualen för HVA 444 så anges en inblandning om 4% såvida man inte kör på husqvarnas ”egna olja” då rekommendationen är 2%. I manualen för en gammal moped av märket Puch maxi rekommenderas 4% såvida man inte kör på tillverkarens ”egna olja” då rekommendationen är 1%!!!.
1% oljeinblandning är och har väl varit standard på motorer med separatsmörjning de senaste fyrtio åren.
Den åf som jag handlade av från slutet av sjuttiotalet och 25 år framåt var starkt knuten till Husqvarna och hade egna servicebussar för just Husqvarna. Enligt denna åf så skulle det enligt Husqvarnas konstruktörer fungera utmärkt att köra en Husqvarna på en blandning om 1% såvida man använde husqvarnas ”egna olja.”…🙂
1% oljeinblandning är och har väl varit standard på motorer med separatsmörjning de senaste fyrtio åren.
Den åf som jag handlade av från slutet av sjuttiotalet och 25 år framåt var starkt knuten till Husqvarna och hade egna servicebussar för just Husqvarna. Enligt denna åf så skulle det enligt Husqvarnas konstruktörer fungera utmärkt att köra en Husqvarna på en blandning om 1% såvida man använde husqvarnas ”egna olja.”…🙂
#881215Tilläggas ska att om vevstakens lillände är glidlagrad så är dagens rekommendation minst 3% inblandning..💦💦💦💦🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).