Motorsåg och handhållet

För mycket och för lite kedjeolja

6 inlägg 1738 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

För mycket och för lite kedjeolja

axel.bdr@gmail.com  
#880108Precis köpt en begagnad Stihl 261 från 2016. Allt verkar bra med den, förutom att noshjulet + kedjan blir väldigt varm när jag testkör sågen (bara i luften). Men samtidigt så kommer det ut massa olja vid sågen, känns som jättemycket. Vet inte vad det är för olja då det fanns kvar i tanken från förra ägaren. Det är också helt nytt svärd och kedja.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: För mycket och för lite kedjeolja

HannuRöj  
#880126Konstigt. Oljan hamnar nu inte in i hålet på svärd. 🤔
Möjliga fel;
Hålet på svärdet möter inte ordentligt långsmala hål på sågsidan så oljan rinner mestadels förbi svärdet.
Det är något fel på den tunna plåtdelen, så oljan rinner ut redan mellan sågkropp och plåt.
Inte omöjligt det saknas något, eller något är fel monterad av förra ägaren.

Oavsett vad som olja är det, smörjer den tillräcktligt att provköra.

Sandström87  
#880135Hur känns de då du drar runt kedjan för hand?
Kanske de är fel kedja monterad, mäta drivlänken med skjutmått.

Användarvisningsbild

axel.bdr@gmail.com  
#880136Trippel kollat kedja och svärd och det ska stämma. Det går relativt lätt att dra runt kedjan för hand. Dock så när man skruvar åt muttrarna efter man spänner kedjan så blir kedjan mer åtspännd, så att det inte går att dra runt. Men släpper jag på kedjan lite mer innan så går det bra. Men det kanske är normalt

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880837Hur ser drevet ut

Användarvisningsbild

anersimyra  
axel.bdr@gmail.com skrev:Trippel kollat kedja och svärd och det ska stämma. Det går relativt lätt att dra runt kedjan för hand. Dock så när man skruvar åt muttrarna efter man spänner kedjan så blir kedjan mer åtspännd, så att det inte går att dra runt. Men släpper jag på kedjan lite mer innan så går det bra. Men det kanske är normalt

Nej kedjans gång ska inte påverkas av att man drar åt kåpan. På äldre sågar kunde det hända att plåten tryckte på nitarna när man drog fast kåpan men varför kommer jag helt enkelt inte ihåg..🤔

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).