Motorsåg och handhållet

Raka handtaget på Jonsered

6 inlägg 1532 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Raka handtaget på Jonsered

Odalbonden  
#879813Ni som kvistat mycket med Jonsered vs Husqvarna,är den raka bågen till stor nackdel?Tröttsam för handleden?Rent anatomiskt som kroppen är skapt och hur man står i förhållande till stammen så borde ett vinklat handtag var en stor fördel.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Raka handtaget på Jonsered

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879837De som vande sig med Jonsereds raka båge ville absolut inte ha något annat.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Skogsola skrev:De som vande sig med Jonsereds raka båge ville absolut inte ha något annat.

Så sa farsgubben också,han hade fel 😁

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879840Jag har båda märkena (346 och 2253) och tycker inte att det är så stor skillnad vid normal kvistning då man ändå vilar sågen till största delen på stammen eller benet och inte griper tag i främre handtaget med någon större kraft. Vid lite knöligare arbete är 346:an favoriten, men främst beroende på vikten.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879850På den tiden som tillverkarna hade egna instruktörer så lärde Jonseredsfolket ut att sågen skule vila på vänster ben vid kvistning. Annars så är Stihls handtag en bra kompromiss.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Skogsola skrev:På den tiden som tillverkarna hade egna instruktörer så lärde Jonseredsfolket ut att sågen skule vila på vänster ben vid kvistning. Annars så är Stihls handtag en bra kompromiss.

Ja,Stihl ser ut att ha aningen mindre vinklat handtag än Hva 👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).