Motorsåg och handhållet

Köpa en kedja

8 inlägg 3230 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Köpa en kedja

pingis  
#52951Hej, Jag har just fått min första motorsåg, en gammal Husqvarna. Den funkar bra men kedjan är slö och filning hjälper inte lång stund. Hur tar jag reda på vilka mått kedjan har så jag kan köpa en ny?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa en kedja

totte  
#52952Ta med kedjan till handlarn, så lär du få en som passar, eller ta med hela sågen förresten.

pingis  
#53019Jag hade tänkt slippa skruva isär eller släpa med mig sågen utan bara gå in på en firma eller beställa en kedja. Finns det inget bra sätt att mäta vilken kedja det ska vara?

TS
Användarvisningsbild

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53020de brukar inte va nån stor grej att skruva dän kedjan.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53046Byta kedja utan att ta av den gamla verkar inte lätt...

Vissa svärd har det etsat eller stansat i sig, men du får ju likväl dela det...

Ta med sågen o snacka lite.. Han kanske till o med visar lite o hjälper dig så du lär mer.
Håller inte eggen o den är vass en kort stund låter det lite som den inte är färdig utan kanske behöver ett par tag till eller en översyn på ryttarna.

Användarvisningsbild

totte  
#53067Mer jobb att mäta kedjan än att ta med den, måste mäta delningen i tum, spårbredden och räkna länkarna.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53076Ta en koll på drev o svärd med när du håller på.
Det är inte är nån vits o sätta på ny kedja om dessa är kass, då får de bytas med.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53219vad är det för såg du har?
troligtvis har du .325 delninge eller 3/8. är sågen lite äldre har du förmodligen .325 delning & 1,5 mm i drivlänkstjocklek, sitter det ett standard svär på har du antinge 13, 15 eller om du har ett längre svärd har du förmodligen 18 tum-

som sagt var, plocka av kjedjan ta med dig kjedjan är det ett bra företag, (alltå inte stormarkander typ jula mfl) så borde de kunna äsga till dig även om kjedjan är fel slipad

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).