Motorsåg och handhållet

Iggesund svärd på Swedol

15 inlägg 6592 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Iggesund svärd på Swedol

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52895Nån som vet om iggesund svärden som dom säljer på swedol är laminerade eller solida? har för mig att jag läst nånstanns här på forumet att dom är solida!!?? men kan inte hitta det nu!! är dom solida så ska jag nog ta mig en tur till swedolbutiken i böölängää i morron!! :smile: om dom har dom hemma vill säga!? kanske bäst att ringa först!

Tackar allra ödmjukast!! :mrgreen:

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Iggesund

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52896Jag vet inte om Swedol har de massiva, men de laminerade har de nog.
Inte mycket till hjälp, men ett svar i alla fall.

gremo  
#52901Dum fråga antagligen.
vad är skillnaden mellan massiva ,solida och laminerade ?
vad är bäst ?

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#52903dom har ett 15" massivt från GB på skogma i falun som passar till Stihl jag har ett sånt till min 372:a funkar fint :)
"massivt men ej utbytbart noshjul"

Användarvisningsbild

#52905Massiv/solid är ett stycke stål med utskuren skåra till driv länkarna. Många med utbytbart noshjul.
Dessa kan man hålla liv i otroligt länge. När sidorna är nerkörda går dessa o fördjupa igen. Med ett nytt noshjul blir det som nytt om det inte har andra defekter.

Laminerat är oftast gjort i tre delar. Två sidor och en del mellan med holrum i centrum som sedan punkt svetsas ihop.

Laminerat är lättare, mer flexibelt och ofta billigare.

Båda har sina bra och dåliga egenskaper.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53218iggesundarna är ju laminerade med utbytbart noshjul, iallfa l de som jag köpt där.

Användarvisningsbild

#53224Har Skogma samma utbud i alla butiker eller kan det variera?
Antar att du inte handlar i Falun, Gossebear...

Användarvisningsbild

#53226jahapp! då har man varit till swedolbutiken i borlänge å kikat på iggesund svärden då! dom är laminerade! köpte ett 15" & 18" för att testa kvaliteten på dom! Mange..... när det gäller skogma, så har dom så vitt jag vet bara butik i Falun!? resten är på postorder! rätta mig om jag har fel!! skogma har oregon pro-lite och GB solida med utbytbar topp! nån som vet om man kan köpa dominicus( GB pro-tech) som dom sålde förrut nånstans? dom är solida men ej utbytbar topp! swekipp: tack för tipset ang svärdet i falun,men det är till husqvarna jag är ute efter! på stihlarna kör jag stihlsvärd utan att blinka!! :grin:

Tjo flöjt!! :mrgreen:

TS
Användarvisningsbild

#53227Är du sugen på massiva Iggessund så går det att ordna...
16"/.325/66DL funkar fint måste jag säga!

Användarvisningsbild

#53238jo för tusan! det kan vara intressant! har du möjlighet att lägga upp en bild här på ett sånt? eller maila en bild? :mrgreen: hur står dom sig prismässigt jämfört med tex powermatch?

jag köpte förresten några kedjor på swedol också...dom var omärkta,men jag misstänker windsor eller carlton! semi-chisel utan "stödryttaren" :grin: stod "made in usa" på dom! och det är inte oregon! hmmm.......ska bli intressant att testa dom! :mrgreen:

TS
Användarvisningsbild

#53244Här är en bild.
24" 3/8 överst.
16" .325 under.

Användarvisningsbild

#53246Kvalité o pris stämmer ofta överens, men inte alltid.

Oregon/Blount äger numera Carlton med så de har alla tre i portföljen.

Man kan få dåliga kedjor eller bra i vilket märke u vill.

Oregon hävdar att 75% av deras kedjor görs i USA, antar att de andra två märkena är inkluderade.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#53253Huggarn dom kan hur som helst ta hem GB svärden till falun om du vill ha dom, jag har pratat med Lars-Åke på skogma om han kan ta hem deras titanium serie för sågar, men tar det lika lång tid för han att ta hem dom som det tog innan Gossebear fick sitt långa svärd så kan du nog räkna med ett år innan det dimper ner nått här i landet :)
men det skall vara riktigt bra svärd som till och med skall hålla bättre än till och med Stihls svärd :surp:
så dom kan vara värda att vänta på, jag skall ringa honom imorgon om jag kommer ihåg ,,,,

Användarvisningsbild

#53267ok....du menar att dom kan ta hem GB power-tech som skogma förrut sålde under namnet dominicus,alltså solida svärd men ej utbytbar topp? tja..titanumsvärden motsvarar ju stihls "ES" svärd, och håller dom lika bra som dom eller bättre så är dom JÄVLIGT bra!! :grin: snackade svärd å kedjor med en GB kille på nolia i sommras(tror det var i skogma montern)... å visst.....snacka kunde han.....men det kunde jag me!!hahaha(man va ju lite "dopad" :mrgreen: ) dom hade ju fullt med titanum motorsåg & skördarsvärd där.... så varför skulle det ta sån tid...dumt å göra reklam för nåt man nästan inte kan få hem!? 16" är väl det kortaste titanum va? skulle vara intressant att prova.....vi kan väl hojta till om nån av oss har tänkt att beställa, kanske blir bättre å billigare om man köper fler? :???:

TS
Användarvisningsbild

Mange skrev:Här är en bild.
24" 3/8 överst.
16" .325 under.

men du mange....dom där såg mycket intressant ut!!! :surp: 6 nitar i topptrissan å allt..perfekt! har du sånna hemma nu? i vilka längder har du? 16" & 24"? eller finns det 18" & 20" också? du får gärna skicka ett pm med priser mm om du har lust!!....nu blev jag alldeles till mig i brallan här!! :mrgreen: det är väl 16" - 20" med lilla hva fästet som är mest intressant!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).