Motorsåg och handhållet

Svärd och Klyvkedja Husqvarna 371

8 inlägg 1725 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Svärd och Klyvkedja Husqvarna 371

Linus hej  
#872904Hej!
Jag har köpt en Husqvarna 371xp som jag har tänkt såga upp några stockar med, tillsammans med en logosol Timmerjigg.

När det kommer till svärd och kedjor har ganska dålig koll.

Efter att ha läst runt lite verkar det vara att föredra 1,3mm Klyvkedja över 1,5. Håller ni med om det, och varför?

Svärdet som jag fick med sågen är ganska sletet så tänkte köpa ett nytt där också .
Men hur tusan vet jag vilket som passar just min såg?

Är det 3/8 och 1,5mm som gäller eller kan annat passa också?
Har ni något exempel på lämpligt svärd och kedja som funkar men som kanske inte är det dyraste som finns.
Börjar gärna lite billigare och bygger vidare senare
Tänkt mig 20-22tums

Tack på förhand för hjälp!

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärd och Klyvkedja Husqvarna 371

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872912Jag kör med Oregon 91R, som är en klyvkedja med 1,3 mm spår och 3/8 delning, i ett Jonseredsverk med elmotor som har det stora Husqvarnafästet för svärdet (samma som på din såg). STIHL har en klyvkedja som heter nånting med PMX, men som uppvuxen på en motorsågstillverkande ort så är STIHL ett fult ord så jag skulle aldrig köpa en sådan 😀

Din handlare kan sedan hjälpa dig att hitta ett bra svärd till den kedjan och som passar din såg, men ett oregonsvärd brukar ju inte vara helt fel.

Användarvisningsbild

Linus hej  
#873769Tack för svar!
Blev ett oregon svärd med en fullskip kedja, provar med detta!

TS
Användarvisningsbild

#873771Jag skulle inte rekommendera en fullskipkedja. Om du tittar på https://redskapsboden.se/kedjor/klyvked ... lfri-langd så ser du att 91R bara har en länk mellan varje tand för att få ett finare snitt. En fullskipkedja har två länkar emellan och då riskerar man att få ett lite vågigare snitt. Kanske någon har annan erfarenhet?

Användarvisningsbild

Linus hej  
#873774Ajdå det lät ju lite tråkigt. Kan det ha att göra med 3/8 vs 3/8lp? Att det inte funkar på min såg?

Jag mailade just redskapsboden om råd och köpte det dom rekommenderade.
Vi testar och ser !

TS
Användarvisningsbild

Linus hej  
#873776Eventuellt att min såg inte skulle orka något annat än fullskip? Är väl lite snällare mot sågen om jag förstod det rätt .

TS
Användarvisningsbild

#873783371:an är på 5,4 hk vad jag förstått. Det blir ca 4 kW ut vilket är mindre än de 5,5 kW in jag har i sågverket plus att vridmomentet i en bensinmotor är mindre än vridmomemntet i en elmotor. En fullskipkedja belastar ju mindre än en normal kedja men det borde man kunna kompensera med att inte trycka på så mycket när man matar framåt i stocken. Varför inte prova båda typerna och se vad du tycker passar ditt sågverk bäst?

Användarvisningsbild

Linus hej  
#873786Ja jag gör nog det!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).