Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372xpg kopia

26 inlägg 5467 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna 372xpg kopia

PeltorPunk  
#868171Jag är lite ute efter en 372a men har tyvärr bara haft otur med de 2 begagnade jag lyckats få vantarna på.
Jag har sett ett par huggare från andra sidan pölen som köpt kina kopior, sånna ¨Holzfforma¨ sågar, vad jag har hört så ska dessa endå funka dugligt för de lilla jag kommer använda den. Ett par övergrova träd i månaden och nån trädgårdsfällning då och då.
Nu till kruxet, jag har aldrig plockat in något av denna storlek och kategori, är det någon som har koll på hur detta funkar? Finns det någon som rentutav plockar in sådana till privatpersoner/småföretag i Sverige? Är det något jag ska tänka på om jag plockar hem en själv?
MVH

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Husqvarna 372xpg kopia

Tor R  
#868189Jag skulle börja åt andra hållet, vad krävs för att en av de två 372 xpg:erna ska fungera?

Användarvisningsbild

DalslandsAnders  
#868232Kan bara svara för mig själv, har testat ett flertal av dessa kopior.
På Logosol, men även i skogen.
Funkar bättre än många på detta forum säger.
Köpte första den första kopian för kanske 6-7 år sedan, o den fungerar än idag, med ganska frekvent användning.
Har köpt både ”byggsatser” o färdiga.
Tyvärr ingen jag vet som importerar o säljer, utan man får importera själv.
Men borde inte vara problem att få fart på dom du köpt heller.
Hör av dig om du behöver hjälp!

Användarvisningsbild

paavo25  
#868235Jag köpte, minns ej för hur många år sen en 372xpg holzofna, Nu går den, lite såfel och känslig med varm startning.
Dom emailade ang möjlig tull att jag säkert tar ansvar om den blir tullad. För de lär ska vara ytterst dyrt för dom att få tillbaka skickat.
Min blev ej i tullen.

Blommas  
#868237https://www.ebay.de/itm/146039699963?_s ... R4jGgvOPZQ
Finns på tyska ebay så man slipper tull.

Användarvisningsbild

PeltorPunk  
Blommas skrev:https://www.ebay.de/itm/146039699963?_skw=holzfforma+g372xp&itmmeta=01JHZK0MAY0GRPZH3TEN6S9S2R&hash=item2200a4f9fb:g:9IkAAOSwufRm7OhJ&itmprp=enc%3AAQAJAAAA0HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKkyMClWQbsOI2Bl0aY%2Fnu0vRzdSSJiDEf7TDbKukq7sjqiTRA6rzmZLauwrh8RhA1R7GSXzgIWB%2F27JxoIz7FQIh%2Bqpgg5Le%2BAVGghlScj0BkOqlr9r%2FU3AQcPWbv9XQDmi0PfM61%2FSzO%2BhY9TAwHHjST0HYzuDoet%2BGS3tsa8I%2F2pg9YZyFx0gdApoQMqoomwW09aNSR7Jbyv%2Fe8T%2FfxzoVev0RbS9EYtOKry6QKGilzdDcT7WkC5RSTNQkBi%2BWOQ%3D%7Ctkp%3ABk9SR4jGgvOPZQ
Finns på tyska ebay så man slipper tull.

Då kanske det är lika bra att handla där? men för någon som är fullständigt oduglig på tyska, är det någon idé att översätta sidan och handla därifrån? Har lite fler holzfforma sågar jag gärna testat nämligen.

TS
Användarvisningsbild

PeltorPunk  
DalslandsAnders skrev:Kan bara svara för mig själv, har testat ett flertal av dessa kopior.
På Logosol, men även i skogen.
Funkar bättre än många på detta forum säger.
Köpte första den första kopian för kanske 6-7 år sedan, o den fungerar än idag, med ganska frekvent användning.
Har köpt både ”byggsatser” o färdiga.
Tyvärr ingen jag vet som importerar o säljer, utan man får importera själv.
Men borde inte vara problem att få fart på dom du köpt heller.
Hör av dig om du behöver hjälp!

Det är inte omöjligt att du har en halvnervös smålänning som bombar din inkorg med dumma frågor snart! Om du inte rent av har någon kopia att sälja, villhöver något större till fällning, gärna 70cc eller större 🤩

TS
Användarvisningsbild

DalslandsAnders  
#868554Bara att fråga på!
Har ingen jag egentligen tänkt sälja..
Den som kanske ligger närmast till hands är väl en 372.
Används aldrig…
Men har samtidigt lagt lite mer krut på den.
Satte original lager, packboxar m.m
Även om jag aldrig haft problem med lagren som följt med!

Användarvisningsbild

PeltorPunk  
DalslandsAnders skrev:Bara att fråga på!
Har ingen jag egentligen tänkt sälja..
Den som kanske ligger närmast till hands är väl en 372.
Används aldrig…
Men har samtidigt lagt lite mer krut på den.
Satte original lager, packboxar m.m
Även om jag aldrig haft problem med lagren som följt med!

Tänkte göra något liknande om jag får tummen ur att beställa en. Peta i org husqvarna tändspole, cylinderfotspackning, insugspackning och lite sånt smålull. Är det något annat man ska byta till riktiga grejjer när man endå håller på? Misstänker att en del av de kinagrejjerna inte är helt 100 eller är jag bara paranoid?
Den kommer inte gå ofta men när den väl går kommer den gå rätt hårt då det blir sågen att fälla övergrovt och markfälla träd man klättrat me.
Något annat man bör tänka på? eller ska jag helt enkelt satsa på en annan 70cc? Kanske någon Stihl kopia?

Mvh

TS
Användarvisningsbild

DalslandsAnders  
#868567Förgasare kan vara en svag punkt, även om jag haft tur.
Sedan så finns faktiskt saker som är bättre original på dessa.
Insuget bland annat, där man fäster förgasaren.
Original är den i plast på 372, men på dessa i metall.
Så ser en del som byter till kinadelar.
Det är inget att vara rädd för, delar finns ju i mängder.
Det är lite det som är grejen, att det är rimligt att pyssla med, utveckla osv!
Har testat MS460, eller var det 440…, o den är otroligt trevlig som kopia!
Bra vikt/kraft!

Användarvisningsbild

jlhp  
#869832Aj, tråkigt att höra om din otur med begagnade 372or 😢, får erkänna att jag blir lite nyfiken på vad det handlat om så du får gärna skicka ett PM. Det bekräftar dock känslan jag haft hela tiden att det kan vara lite lurigt att köpa såna dyra storsågar begagnade, så jag undvek det. Dessutom tycker jag de brukar bli alldeles för dyra med tanke på att man köper grisen i säcken om man inte har möjlighet att kolla och provköra.
Så, kompisen och jag köpte varsin 372klon via Aliexpress, troligen samma som Farmertec/Holzforma men noname (om nu noname kan sägas existera om kinakloner;-) ) tillsammans för 1500kr/st inkl frakt för några år sedan. Hade tur och slapp tull. Gjorde om det något år senare med varsin 395klon direkt från Neotec och slapp tull då med. Nu har vi nog sågar så vi klarar oss livet ut.
Aliexpress är lite tidsödande att hitta på tycker jag, sökfunktionen funkar så gott som inte alls. Men hade vi beställt 100st så hade vi fått dem för under 1000kr/st! Neotec däremot var relativt enkelt att ha och göra med, i princip bara att gå in på deras hemsida och beställa.

Vi kör dem enligt principen "if it ain't broken, don't fix it". Men vi fick att fixa redan första tanken. Alla fyra sågarna kom med kass oljepump från fabrik. Min 395 kom dessutom med kass tändmodul från fabrik. Kopplingarna pysslar vi fortfarande med men tror att vi kan vara på god väg att lösa det nu. Lite andra småsaker har det också varit. Så man ska inte räkna med att det bara är att köpa och köra. Jag skulle säga att man behöver vara hyfsat händig och tycka det är kul att pyssla med motorsågar om det ska bli bra med kinakopia, i annat fall rekommenderar jag att man håller sig till HVA eller Stihl. Med det sagt är jag imponerad av hur framförallt 372orna går. Lättstartade kalla och otroligt lättstartade varma (alltid 1 ryck upp till cirka 1/2 timma efter avstängning), går stabilt och fint och bra ös. Men 395orna går också bra, lite osäker på effekten dock, har dock inte provat dem på riktigt än (svårt att få tag i så grova träd...). Finns nog ingen anledning att tro annat än att de kan gå ett bra tag med din användning när du väl fått sorterat ut småfelen. Å andra sidan tror jag man bör räkna med att kvaliteten kan variera mycket. En bra sak med kloner som 372 är att det finns gott om billiga nya delar.

Sen ligger det en Partner R523 på Tradera nu. Den motsvarar ungefär en Hva 365, så nästan 372, men till annat pris. Kompisen och jag har ett gäng Partnerkuber av olika slag och vi är grymt imponerade av dem, riktigt gedigna sågar som går bra. En lite rolig sak är att i 65 och 70cc så har de samma vikt som 372xp, och lättare än 572! Inte så illa för en konstruktion från mitten av 60-talet... Nackdelen är att det nästan inte finns några reservdelar, så man får se till att skaffa en reservdelssåg (eller två) också. Men det behöver inte bli mer mekande än en kinasåg, och det är ju lite kul med vintage också, och särskilt när grejerna fungerar fint.
Senast redigerad av jlhp lör 01 feb 2025, 08:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

jlhp  
#869833Sen tillverkar Hva fortfarande nya gamla sågar i Brasilienfabriken. Vi pratar alltså om fabriksnya Hva originalmaskiner. Bland annat 372xp...
Häromåret när jag var i Sydafrika såg jag att de sålde dem för cirka 5500kr, hade köpt en om jag bara kunnat lura ut ett sätt att få hem den. Nu verkar de ligga på runt 7000kr. Kan vara värt att kika på om det går att hitta en lösning.

Tror det är omöjligt för en seriös handlare att ta in och sälja vare sig kinakopior eller Brasiliensågar på grund av miljökrav och brist på CE märkning.

Användarvisningsbild

jlhp  
#870089Det var via Alibaba vi beställde både våra "no name" 372or och Neotec NH395or. Sökte på "372xp chain saw" på Alibaba och här är ett exempel med en länk med kina 372, det var inte härifrån vi beställde men det var den första jag hittade nu och det finns många fler alternativ, även Farmertec och Neotec som verkar vara lite dyrare än "no name". Verkar bli cirka halva priset mot tyskland så det finns gott råd till tullavgiften vid sådan otur. OBS! Jag förmedlar enbart att länken existerar men tar INGET ansvar för kvaliteten eller någonting överhuvudtaget. Punkt.

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 13a0MPvYof

Här är söksidan jag fick upp, finns mycket att välja på...

https://www.alibaba.com/trade/search?sp ... p+chainsaw

Användarvisningsbild

jlhp  
#871735Hur går det med funderingarna?

Finns fler som tänker på samma sätt om att köpa begagnat:
"My thoughts on a used saw are unless you absolutely know who you are getting it from you can get burned (I recently did but it worked out in the end) But I purchased it without hearing it run and inspecting it, I took a chance and almost got burned. If you buy a pre emission saw just be prepared to put money into it to keep it going for the sake of having the old work horse."

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871738Kjøp ny sag enkelt og greit med mindre du er entusiast og likar og skru.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).