Motorsåg och handhållet

Vilken såg?

18 inlägg 8585 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken såg?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3772 Ni som verkar ha koll på de här me sågar borde veta vad jag ska köpa för nån.De jag anväder sågen till e mest på vedbacken men även lite i skogen,mest vedhuggning men nån vidfälla blir det väl ibland. Tacksam för några bra förslag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken såg?

Skogshuggarn  
#3774
Kenneth skrev:Ni som verkar ha koll på de här me sågar borde veta vad jag ska köpa för nån.De jag anväder sågen till e mest på vedbacken men även lite i skogen,mest vedhuggning men nån vidfälla blir det väl ibland. Tacksam för några bra förslag.


Ja, jag får väl släpa fram mitt "novistips" bland proffsen och den rådande motorsågsdjungeln och säga,,,,

Husqvarna 55

Den vet jag funkar utmärkt både på vedbacken och i skogen, för jag har en själv.
Däremot har HVA lite erbjudanden nu på bla 353 som kanske kan vara av intresse?.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3778 Instämmer med föregående talare!

+

Aldrig under 50cc på ved backen om det går o undvika.

Avatar Fallback
fm  
#3780 Stihl 390 är en starks såg på bedbacken.
2000 kr rabatt om du har någon skräpsåg att byta in.

Avatar Fallback
fm  
#3781
fm skrev:Stihl 390 är en starks såg på bedbacken.
2000 kr rabatt om du har någon skräpsåg att byta in.

har för mej att den är på 64 cc och 4,6 hk och kostar ca 4.500 kr.
Lite klumpig att kvista med.

Användarvisningsbild

Re: Vilken såg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3783
Kenneth skrev:Ni som verkar ha koll på de här me sågar borde veta vad jag ska köpa för nån.De jag anväder sågen till e mest på vedbacken men även lite i skogen,mest vedhuggning men nån vidfälla blir det väl ibland. Tacksam för några bra förslag.


Koll vet jag inte men:


Hmmm......hur mycket får den kosta? ny eller beg?Vilket fabrikat? hva,55an har jag bara provat lite,men är säkert en hyfsad såg för dina ändamål! eftersom du nämner vedbacken & vindfällen så rek jag stihl 361! en riktigt robust & effektiv såg med nästan obefintliga vibrationer! "basic"modellem utan handtagsvärme kostar ca 6900:- men går nog att få billigare med lite övertalning! lite dyr kanske du tycker? men har du tänkt ha sågen i några år så blir den nog billigare än dom flesta sågar som finns idag! har inte haft några bekymmer med mina två 361or, och dom har inte haft ett lätt liv kan jag säga! :D

Annars har du ju hva 357! :( ....... :) ....hmmmm......nja vi går vidare! själv skulle jag inte tacka nej till en beg stihl ms360(har en) hva254 eller hva262 om det dyker upp nån till ett hyfsat pris! eller min gamla "skolsåg" hva238! men den är inget för vedbacken!

Jag lägger min röst på stihl ms361!! :D

Mange: 254an är väl en hyfsad såg va? provade en sån för ett tag sen! gick riktigt bra! han hade även en 357a, men den låg i bilen!! :roll: han tyckte 254an gick bättre! han hoppades att det bara var en "vanesak"!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3784 Det säger en hel del....
254 är en bra såg väl beprövad o genomtänkt!
Ersättaren 357 som låg i bilen (!) är inte ens nära vad det gäller kvalité o hållbarhet vad jag har sett.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3785 Fokusera inte så mycket på vikt. Något hekto hit eller dit gör inget på ved backen, men kraften gör massor. Tunga skär kräver motor.

En huggare gör tunga skär, helt klart, men inte var 40:de cm och dessutom for den kylas ner under kvistning.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3788 Köp en 372:a så slipper du fundera mer :)
skämt och sido, en 55:a är ett riktigt bra val !
Stihl 361 ännu bättre och det är ju bra priser på dom, men den är fortfarande dyrare än en 55:a, men det är mycket mera såg :)
Det är nog den bästa 60cc såg som finns just nu, hmmm jag menar att den är bra för att vara en Stihl :P

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3789 Är inte Jonsered 2159 en bra 60 kubikare??

Jag tycker du ska köpa en HVA 55 eller 353.
Alt Jonsered 2152.

Det är fina allroundsågar.

Avatar Fallback
fm  
#3790
Ferguson skrev:Är inte Jonsered 2159 en bra 60 kubikare??

Jag tycker du ska köpa en HVA 55 eller 353.
Alt Jonsered 2152.

Det är fina allroundsågar.

Den är bra.
Bättre än 55 och 353:an till vedbacken och vindfällor.
Mycket starkare.

Men den hänger inte med stihlen 361 som någon rekomenderade.
361 är bäst om du har råd

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3791 Det är en riktigt fin ms361 till salu på blocket nu!! 4500:-!!! troligtvis ett riktigt "kap"(hehe) !! ser int mycket använd ut!! :D

det är bara att slå till!!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3792
Mange skrev:Fokusera inte så mycket på vikt. Något hekto hit eller dit gör inget på ved backen, men kraften gör massor. Tunga skär kräver motor.

En huggare gör tunga skär, helt klart, men inte var 40:de cm och dessutom for den kylas ner under kvistning.


Det beror väl lite på hur man jobbar på vedbacken. Om man står och kontinuerligt kapar grova stockar så håller jag med men om man bara kapar 10 kubbar, sedan kyler motorn med lite lagom varv i några sekunder för att sedan ställa den ifrån sig på tomgång medan man tar fram nästa stock så klarar man sig med en mindre/enklare (och framförallt billigare) såg. Jag har kapat ved med en 242:a i många år och det går alldeles utmärkt. Billigast kommer man nog undan om man hittar en bra beg såg i klassen 45-50 kubik. Vill man ha en ny är nog Skogshuggarns rekommendation om Husqvarna 55 bästa rådet. Listpriset är 4900:- men man borde kunna pruta kanske 500 på det priset.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3793
swe#kipp skrev:Köp en 372:a så slipper du fundera mer :)


Vi är snart uppe i den nivån Kipp,,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3794
th skrev:
Mange skrev:Fokusera inte så mycket på vikt. Något hekto hit eller dit gör inget på ved backen, men kraften gör massor. Tunga skär kräver motor.

En huggare gör tunga skär, helt klart, men inte var 40:de cm och dessutom for den kylas ner under kvistning.


Det beror väl lite på hur man jobbar på vedbacken. Om man står och kontinuerligt kapar grova stockar så håller jag med men om man bara kapar 10 kubbar, sedan kyler motorn med lite lagom varv i några sekunder för att sedan ställa den ifrån sig på tomgång medan man tar fram nästa stock så klarar man sig med en mindre/enklare (och framförallt billigare) såg. Jag har kapat ved med en 242:a i många år och det går alldeles utmärkt. Billigast kommer man nog undan om man hittar en bra beg såg i klassen 45-50 kubik. Vill man ha en ny är nog Skogshuggarns rekommendation om Husqvarna 55 bästa rådet. Listpriset är 4900:- men man borde kunna pruta kanske 500 på det priset.


Det är nog inga probs att få ner 55án några 100:- eller att de slänger med en kombidunk/kedja/or till fullt sågpris om man så önskar.

Jag har kört en hel del grov björkved med min och det går hur bra som helst.
Det går tom såpass bra, att jag är fullt övertygad om att man dessutom kan gå upp ett knäpp eller 2 i svärdslängd på sågen.
Dvs om man kör med förstånd och låter den gå lite "på lätten" mellan varven (som påpekat).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).