Motorsåg och handhållet

Längre batteritid med kortare svärd och smalare kedja?

13 inlägg 2164 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Längre batteritid med kortare svärd och smalare kedja?

Badger  
1733606234_img_4684.jpg
Har precis bytt från 14tum 1,3 mm svärd och kedja till 12tum och 1,1mm kedja på kvist och gallringssågen Stihl MSA220. Ska bli intressant och se om detta drar så väsentligt mindre kraft att jag kommer att märka det på batteritiden i skogen. Om det inte blir skitväder så blir det ett test i morgon. Vad tror ni?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Längre batteritid med kortare svärd och smalare kedja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864365Smalare kedja borde göra en del. Jag gissare 10% längre tid.

Användarvisningsbild

Urkraft  
#864379Verkar vara ett klokt val att byta till
ett mindre svärd. Borde inte finnas någon
anledning att ha långt svärd på batterisågen.
Själv kör jag MSA 300 och då endast på
ekonomiläget (finns tre lägen).
Går alldeles utmärkt, då jag endast gör batteribyte en gång i timmen +/- (Brossling ingår).
Ska extremt grova träd ner används bensinsåg
och långt svärd

Trevlig dag 🌲

Användarvisningsbild

anersimyra  
#864381Jag gissar på att du kommer att ”ruttna” på 1,1 utrustningen vilket jag själv gjorde och bytte till 1,3..😛

Användarvisningsbild

Badger  
#864382Har 1,1 på en gammal MS180 och där funkar det utmärkt, så det var därför jag tänkte testa samma sak. Tror inte jag kommer att sakna 1,3 , möjligen kommer jag att sakna 14tum, 12tum är lite kort ibland även i gallring.

MSA300 på ekonomi? Jag har min MSA300 på fullt blås och med 16svärd för att fälla. Funkar bra, men en riktig bamsegran så går det ett helt batteri. Vad har du MSA300 till om inte till att fälla med Urkaft? Tycker den är för tung för att gå och kvista med.

TS

#864393Jag ruttnade också på 1,1 och kör 1,3 samt 14". Man märker när det blir lite grövre träd att batteriet töms fort. Kvistning drar inte så mycket.

Användarvisningsbild

Badger  
#864404Vad är det som ni har problem med 1,1mm?

Funkade bra att kvista med idag. Märkte dock ingen speciell skillnad för det regnade så äckligt att jag gick hem innan ens första batteriet var slut.

TS

#864411Tycker det klämmer fast lättare. Sen om man skall ha in en kil vid fällning blir det gärna trångt.

Inbillar mig också att den är känsligare mot kedjehopp.

Användarvisningsbild

Badger  
#864431Jo, det blir mindre att sätta kil i, men med 12tum fäller jag inte grövre än jag kan putta ner med vänsterhanden. När du säger kedjehopp så kan jag nog hålla med om det är klent ris. Har upplevt att kedjan hoppat lättare på MS180 med 1,1mm när jag gått och viftat lite lättsamt i smågranar.

TS

brassel  
#864454Kör med 1,3 och 3/8 på både 160, 220 och 241 (Stihl)
Helst 10, 12, 14 tum.
Men smidigt och kunna byta mellan ibland och nöta ut de sista i grejerna.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Badger skrev:Vad är det som ni har problem med 1,1mm?

Funkade bra att kvista med idag. Märkte dock ingen speciell skillnad för det regnade så äckligt att jag gick hem innan ens första batteriet var slut.

Den tunna kedjan har en tendens till att ”gå sin egen väg,” så att säga. Det innebär att om man försöker sig på att göra ett korrekt kap utefter grenkragen på grövre grenar så upphör kedjan att skära, alternativt att den ”går sin egen väg.” Det torde bero på att tändernas offset är såpass liten att försöker men justera kapriktningen det minsta så uppstår fenomenet. Jag har flera kamrater som arbetar som arborister som även de klagat på just detta fenomen.

jörgent  
#864535Det som spelar roll är inte batteritid utan hur mycket som görs på ett batteri....
Jag upplever det blev stor skillnad då husqvarna uppgraderade 540 batterisågen till 542 o då byte från 14'' ,325'' 1,1mm 59dl till "vanliga" 13'' .325'' 1.3mm 56dl. Det var ett stort lyft då kedjen skär mycket båttre = det blir mer gjort! Spelar ingen roll hur långt svärdet är , -om man inte belastar hela svärdets längd vill säga...

Användarvisningsbild

Badger  
#865283Nu har jag huggt ett par vagnslass med 1,1mm svärd/kedjan och min slutsats är att den skär lättare är gamla 1,3mm. Nu kan jag aptera så grovt som svärdet räcker utan att få stopp. Det är lättare att skära snett så det gäller att vara stadig par hand och inte pressa kedjan. Batterierna räcker längre än med 1,3mm kedjan vilket är föga konstigt då det är 15% mindre virke som ska fräsas bort i spåret. Tidigare brukade jag få fylla på kedjeolja när batteriet var slut, nu måste jag fylla på olja när det blinkar en blipp kvar på batteriet så om det stämmer skulle det vara 25% mindre batteriåtgång, men det låter lite väl bra, man kan inte helt lita på olja vs batteriblink. Men mer sågat per batteri blev det och det är huvudsaken 😀

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).