Sida 1 av 1

Stihl 064

Postat: sön 03 nov 2024, 17:38
av snurbo76
Hejsan alla. Jag har en gammal 064 på en solosåg.
Den har gått bra länge men nu har den börjat jäklas. Körde några rejäla tallar häromdagen så den blev ganska varm och helt plötsligt började gå magert och skena på tomgången den reagerar inte på lågvarvsskruven eller tomgångs skruven. Misstänker tjuvluft någonstans men kan inte se nåt var de skulle kunna vara. Någon som vet nåt speciellt känsligt ställe på dom där gamla 064orna?

Mvh Sven Anders

Re: Stihl 064

Postat: sön 03 nov 2024, 22:33
av crosberg
Jag köpte för några år sen en 064 som hade 0 kompression OCH en defekt tändspola - jag vet inte om det hade varit en sammanhang mellan dessa problem. Det visade sig vara en typ “CDIC” spola som var kännt för att skapa problem - som tur var hade sågen en “two-key flywheel”, så det var bara att byta till en standard typ spola och justera svänghjul position. (Och som tur var gick det också att rädda cylindern och bara byta kolven.) Beroende på serienummer kan du ha olika spola/svänghjul kombination. Kanske värt att kolla om du har en CDIC spola…

https://opeforum.com/threads/what-064-c ... ave.29662/

Eller kanske det bara är skit i förgasaren eller en otäthet i bränslesystemet.. :-)

Mvh Christian

Re: Stihl 064

Postat: mån 04 nov 2024, 06:07
av snurbo76
Hej jo de där med tändspolar har jag hållt på med men jag hade också 2 kilspår i min. Kompressionen känns som vanligt. Jag tror den drar luft men jag får titta vidare

Re: Stihl 064

Postat: tis 05 nov 2024, 11:37
av snurbo76
Felet är troligen hittat trycksatta vevhuset väldigt lätt och det bubblade och pls nere vid cylindern på kjedjesidan så troligen är fot packningen gången
Mvh Larsson

Re: Stihl 064

Postat: tis 05 nov 2024, 18:29
av Williamm
snurbo76 skrev:Felet är troligen hittat trycksatta vevhuset väldigt lätt och det bubblade och pls nere vid cylindern på kjedjesidan så troligen är fot packningen gången
Mvh Larsson

Det kan räcka med att efterdra cylinderfotsbultarna lite.