Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg

13 inlägg 2670 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna 550xpg

skogjussi  
#857569Hej

Kunde någon som har en äldre första generationens 550xpg kolla om den stänger av om man trycker på pumpblåsan då motorsågen går på tomgång?

Tack på förhand.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg

Williamm  
#857570Jag tror inte det är modellspecifikt, de jag kollat på brukar stanna efter några pumpningar.

hfab  
#857574Nu blir jag nyfiken.
Varför ska man trycka på blåsan då sågen igång?

Användarvisningsbild

Williamm  
hfab skrev:Nu blir jag nyfiken.

Ingen aning, men jag har testat någon gång för att se vad som händer.

tallen100  
hfab skrev:Nu blir jag nyfiken.

Det är en sån där sak som bara måste testas, är du inte det minsta nyfiken?! 🤣

hfab  
tallen100 skrev:Det är en sån där sak som bara måste testas, är du inte det minsta nyfiken?! 🤣

Givetvis ska jag testa.
Jag skulle nog göra det direkt om det inte var för att gumman gått i säng redan

Tor R  
#857599kanske inte ett svar på frågan, men, det är en sugpump och inte en tryckpump.

Användarvisningsbild

skogjussi  
#857635Då jag ställde frågan tänkte mest om man kan påvisa något problem om sågen beter sig onormalt mot vad den ska.

TS

hfab  
skogjussi skrev:Då jag ställde frågan tänkte mest om man kan påvisa något problem om sågen beter sig onormalt mot vad den ska.

Går sågen dåligt?

Användarvisningsbild

skogjussi  
#857658Jo den har problem med tomgång. Inte skuren. Kopplingsidans vevaxeltätning läckte lite så den är bytt. Har tjuvluft mellan insug och förgasare. Ska byta insug då jag tror att det kan påverka impulsen mer på tomgång.

TS

blandadskog  
#857670Jag har haft två 550 mk 1, den första var en typisk måndagssåg, bara krångel. Jag fick en ny på garanti, den var lite bättre men efter ett par år ledsnade jag på den. Den krånglade ofta och stannade ibland när jag lutade sågen !! Köpte en mk 2 i stället, den har gått riktigt bra i två år. Här om dagen köpte jag en till då jag har behov av två sågar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
blandadskog skrev:Jag har haft två 550 mk 1, den första var en typisk måndagssåg, bara krångel. Jag fick en ny på garanti, den var lite bättre men efter ett par år ledsnade jag på den. Den krånglade ofta och stannade ibland när jag lutade sågen !! Köpte en mk 2 i stället, den har gått riktigt bra i två år. Här om dagen köpte jag en till då jag har behov av två sågar.

Jag har haft tur med min 550 2012 årsmodell.Går än i dag som kulor å krut!Har även mk2 som ju såklart går fanastiskt bra,men man kan ju tro den är på 60cc och den gamla är på 40cc rent fysiskt då man ställer dom jämsides...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Odalbonden skrev:Jag har haft tur med min 550 2012 årsmodell.Går än i dag som kulor å krut!Har även mk2 som ju såklart går fanastiskt bra,men man kan ju tro den är på 60cc och den gamla är på 40cc rent fysiskt då man ställer dom jämsides...

Den skillnaden har jag aldrig tänkt på 😮

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).