Motorsåg och handhållet

Ny sag, HVA 450e eller Stihl MS260FB

7 inlägg 4123 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Ny sag, HVA 450e eller Stihl MS260FB

dimper  
#52030Jeg skal kjøpe ny sag som erstatning for en Jonsered 510Sp fra 1984 og har fått tilbud på:
HVA 450e nkr 4695,-
Stihl MS260FB nkr 4490,-

Jeg har ikke mulighet til å prøve noen av sagene før jeg kjøper, derfor håper jeg at dere kan fortelle meg hvilken som er det beste kjøpet for meg. Eller, eventuelt fortelle meg at jeg ikke bør kjøpe noen av de og heller forreslå en annen sag innfor samme budsjettramme +- ca1000kr.

Sagen vil bli brukt til å felle og kviste ved til eget forbruk, ca 15m2 pr år. Kapping fra 3m lengder blir gjort på en gammel vedmaskin dersom ikke diametern er for stor, noe den sjeldent er.
Til mitt beskjedne behov føler jeg ikke at funksjoner som verktøyløs kjedestramming osv er så veldig viktig, strammenøkkelen er aldri langt unna uansett.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Ny sag, HVA 450e eller Stihl MS260FB

dimper  
#52118Siden Stihl sagen er billigere og kraftigere tror jeg at jeg velger den selv om det er en aldrende modell.
Den heter forresten MS260FB2 Jubileum og har dekompresjonsventil, justerbar oljepumpe og ElastoStart.

http://fk.no/trade/productview/781558/800/

TS

Nonkan  
#52149Jag hade definitivt valt Stihlen, den är oerhört pålitlig. Husqvarnan är ju en helt ny modell, och i min mening ganska plastig. Däremot är Husqvarnan miljövänligare med nya motorn.

dimper  
#52216Da har jeg kjøpt Stihl sagen til nkr 4490,-.
Den er uten det grønne farm boss merket på siden og det står MS 260 C på typeskiltet, jeg kan ikke se annet en at den er identisk med denne som bare heter MS 260 på Stihls nettsider.
Fikk med en kanne kjedeolje og en kanne miljøbensin på kjøpet :grin:

Her står den sammen med pensjonisten, som forøvrig fikk nytt sverd og kjede like før den bestemte seg for å gi opp.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52221En Jonsered 510 ger sällan upp...

Den bara vilar sig lite!

:ugeek: :lol:

dimper  
Mange skrev:En Jonsered 510 ger sällan upp...

Den bara vilar sig lite!

:ugeek: :lol:

Ja det er kanskje sant, men samtidig så var det en fin anledning til å kjøpe ny. :grin:

Problemet med 510'en er at jeg ikke får den til å gå på tomgang lengre, samme hvordan jeg justerer så stopper den etter en liten stund. Etter hvert som den blir varm og har stoppet noen ganger blir den også umulig å starte.
Jeg har renset forgasseren og tanken, men det løser ikke problemet.

Jeg var i utgangspunktet tenkt å reparere den men vår lokale Jonseredforhandler var ikke engang interessert i å undersøke om det var mulig å skaffe pakningsett til den, og langt mindre å ta den inn på verkstedet å se på den. Der var det kun nysalg som gjalt.
Han hadde kanskje rett siden sagen er 25år, men jeg fikk ikke lyst å kjøpe ny sag av han :wink:

TS

Nonkan  
#52238Bra val. 260C är ju samma som 260CB fast utan snabbkedjespänningen och barkstödet.

Ang Jonsereden:

Har den tillräckligt med komp? Det kan ju vara så att den börjar bli lite sliten efter 25 år :)

Membransatsen finns fortfarande, det är samma som till HVA 242 och har artikelnr 501 66 84-01. Kostar runt 200:- inkl moms. Borde finnas på hyllan hos de flesta HVA och Jonseredsåterförsäljare.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).