Motorsåg och handhållet

Stihl FS200 - startar men går inte

6 inlägg 948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS200 - startar men går inte

JempaEbbbarp  
#851191 Tjena,

Har en Stihl FS200 som varit bråkig i starten och inte velat gå på tomgång så bra när den var kall.

Gjorde service på den med rengöring av förgasare inkl nya membran, diaphragma, nål osv. Även nytt tändstift, luftfilter, bränslefilter, primer-bubbla och urblåsning av bränsletank och rensat avgasrör.

Efter service startar den men dör efter ca 5 sekunder. Ibland lite kortare och ibland lite längre. En gång fick jag upp den i varv och den gick ett bra tag.

Förgasare har en skruv (L). Har testat alla möjliga inställningar utan effekt.

Kompressionen är 150 psi, har testat gnista.

Sista grejen är att det är spricka i bränsleslangen men den ser hel ut och när man blåser i Den och håller för andra ändan så uppvisas inget läckage. Men detta är sista grejen byta som ej är bytt.

Några tankar, idéer, kunskap? Det verkar som det är bortom mitt förstånd att få igång den igen.

Sista grej. Jag kan få den att gå längre på tomgång, men orent, om jag pumpar primer-blåsan hela tiden när den är igång.

Tacksam för all hjälp.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS200 - startar men går inte

Williamm  
#851209 Bränslesilen i förgasaren täppt. Primer kopplad åt fel håll. Något membran som sitter fel. För låg vevhusimpulls och eller tjuvluft kan det också vara.

Låter som om det är något med att den får för lite bränsle.

Användarvisningsbild

JempaEbbbarp  
#851210 Bränslesil bytt.
Primer rätt, har testat båda ;)

Haft isär förgasare 2 gånger och dubbelkollat allt.

Åker ifrån sågen imorgon men åter på fredag, ska kolla impulsen då och köpa ny bränsleslang.

Har en Jonsered 2054 Turbo med liknande symptom jag drar mitt hår för med. Men tror det tjuvar luft i insugsgummit, svårt hitta den reservdelen.

Uppskattar verkligheten ditt svar 👍

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#851230 2054 brukar ha tjuvluft där.
Det är bara ta av cylindern, ta av insugsgummit från cylindern. Oftast är dem bra men läcker mellan cylinder och gummi så det blir tätt om man lägger packningsklister mellan gummit och cylindern och sätter ihop det igen.
Dem brukar läcka vid packboxarna också.

fs200:an kan ju ha tjuvluft från någon packbox också, men om den gick bättre innan du tog av förgasaren så är det troligast att det är något men det.

Jag har en fs200 som inte går rätt som jag gav upp på för några år sedan, så jag ha inte så bra koll på just dem. Men det mesta är ju samma som i motorsågarna.

Användarvisningsbild

JempaEbbbarp  
#851793 Bytt bränsleslang och kollat impuls - såg bra ut.
Men tyvärr ingen förändring, kan nog få den gå om jag lyckas gasa en massa från start. Men den dör efter nån sekund på tomgång och även när jag lyckas gasa ibland. Jag har nya packboxar men inte hunnit byta dem. Det får bli nästa sommar.

2054an tog jag isär och kollade insugsgummi, mycket riktigt såg det jättebra ut. Rengjorde och satte packningsklister ändå. Tyvärr ingen skillnad, den startar och går på tomgång en stund, även maxgas men oavsett så dör den efter ca 15 sekunder. Sen vill den inte starta igen.

Nu får de vänta till våren och nästa sommar.

Fick dock igång en gammal Stihl 015av och en Jonsered RS44 så inte bara nederlag.

Tack för hjälpen! Har ni fler tips och lösningar så mottags de gärna. Men jag kan inte jobba med maskinerna på ett halvår.
1722868456_1000008686.jpg

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#851803 Bästa tipset är att provtrycka och kolla om och var de har tjuvluft. Men lite tråkigt tips kanske då en vettig provtryckare kostar ca tusen-femtonhundra kronor..

2054:an kan vara något med förgasaren, men jag kan inte riktigt säga vad på gissning.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).