Motorsåg och handhållet

Skillnad på Husqvarnas batterier?

15 inlägg 1703 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Skillnad på Husqvarnas batterier?

purjo__  
#848286 Hej. Jag funderar på att köpa en batteridriven röjsåg/trimmer och har kollat på HVA 520iRX.
Dock förstår jag inte vad det är för skillnad på batterierna som heter t ex "B140" och "B140X" (Förutom att "X" har blåtand, vilket jag inte tycker är värt nästan dubbla priset)? Enligt hemsidan passar det utan X bara till den mindre sågen 325iR, men alla specifikationer i övrigt verkar vara desamma, så vad är det egentligen som skiljer rent tekniskt? Kan man köra det utan X i 520iRX?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på Husqvarnas batterier?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848288 Skulle tro att X-modellen även tål ett högre effektuttag. Ty det var skillnaden mellan BLi 200 och BLi 200X (har båda). Men det är inget du har nytta av på en Husqvarna 520 iRX.
/Niklas

purjo__  
#848294 Ja, det verkar vara max strömuttag som skiljer lite. Men då är det väl konstigt att Husqvarna uppger att batteriet utan X passar till sågen 325iR? Vad jag har förstått så ska de två sista siffrorna i modellbeteckningen visa ungefär vilken cylindervolym på bensinsågar den elektriska motsvarar? Då borde ju 325'an kräva mer ström än 520'an, eller är jag ute och cyklar?

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
purjo__ skrev:Hej. Jag funderar på att köpa en batteridriven röjsåg/trimmer och har kollat på HVA 520iRX.
Dock förstår jag inte vad det är för skillnad på batterierna som heter t ex "B140" och "B140X" (Förutom att "X" har blåtand, vilket jag inte tycker är värt nästan dubbla priset)? Enligt hemsidan passar det utan X bara till den mindre sågen 325iR, men alla specifikationer i övrigt verkar vara desamma, så vad är det egentligen som skiljer rent tekniskt? Kan man köra det utan X i 520iRX?

Köpte ett paket med 520iRX och då ingick ett BLi200 och laddare för ett par år sedan.
Efter klagomål från sambon att batteriet slokade när kommit igång ordentligt med trimmern under staket mm så köptes även ett BLi300.
Fanns nog inte BLi200x när paketet köptes och de lilla skillnaden mellan de gör nog inget i praktiken.
Ps lyd instruktionsboken o rengör den inte med vatten!
Kom in i folien i handtaget o sen var den död.
Fick öppna o torka med varmluftspistol

Användarvisningsbild

#848301 Det är ju så att ju kraftfullare batterier, ju större strömuttag tål de. Så det är direkt olämpligt att kombinera en större batterimaskin med ett litet batteri, även om fästet skulle passa.

På Husqvarnas hemsida borde det finnas en tabell över lämpliga maskin/batteri-kombinationer.
/Niklas

#848306 https://images.maskinklippet.se/593fe9b ... b09d5e86ad
Här är tabellen

#848307 Blir samma tid med BLi200 med eller utan x i en 520iRX

purjo__  
gnisten83 skrev:https://images.maskinklippet.se/593fe9b4-929d-4eb2-baab-72b09d5e86ad
Här är tabellen

Tabellen gör det bara mer förvirrande... Där står det att 520iRX har 30 minuters drifttid med batteriet B140. Men kollar man batteriet på hemsidan finns det bara en enda röjsåg listad under "Passar till".
https://www.husqvarna.com/se/batteriutr ... teri-b140/

Sen kan man ju undra varför dom tycker att alkylatbensin och bensindunk är passande tillbehör till en batteridriven såg...
Det känns inte som att tillverkarens hemsida är en tillförlitlig källa till information om tillverkarens produkter.

TS
Användarvisningsbild

#848338 Det beror väl mest på att B140-batteriet är lite enklare (och billigare), jämfört t.ex. BLI 200/200X. Billigare batterier ihop med konsumentprodukter.

Finare batterier ihop med mer proffsprodukter (läs 500-serien).
/Niklas

purjo__  
#848341 Ja, det finns väl bra anledningar till att ena batteriet är dubbelt så dyrt som det andra. Jag kommer nog att köpa en motorsåg också så fort jag har fastnat i batteriträsket, så det är väl dumt att snåla in på själva batteriet.
Nu har jag i alla fall beställt en 325iR​ Batteriröjsåg och ett BLi200X Batteri.
Hoppas frugan blir nöjd...

TS
Användarvisningsbild

#848343 Vilken laddare tog du?
/Niklas

purjo__  
Niking skrev:Vilken laddare tog du?
/Niklas

QC330.

TS
Användarvisningsbild

#848345 Ok, en bra laddare.

Har du mycket gräs som ska slås, så kan det vara klokt att ha flera batterier och laddare, så att du slipper vänta på att batterierna ska ladda klart.
/Niklas

purjo__  
Niking skrev:Ok, en bra laddare.

Har du mycket gräs som ska slås, så kan det vara klokt att ha flera batterier och laddare, så att du slipper vänta på att batterierna ska ladda klart.
/Niklas

Jo, när man väl har fastnat kan man motivera inköp av nästan hur mycket saker som helst...

TS

#848414 Jo men ska du kör med trimmern behöver du 2 batterier så de inte blir så långa kaffepauser när batteriet behöver laddas 😉
Jag köpte en 4m stångsåg med när jag ändå köpte röjsågen…
En jobbig dj-el men de går bra att högröja skogsvägarna med den

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).