Motorsåg och handhållet

Antal tänder noshjul.

8 inlägg 1176 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Antal tänder noshjul.

Odalbonden  
#847893 I instruktionsboken på hqva 550 mark 1 står det max 10t noshjul på tex 13 och 15 tum. På mark 2 står det 11t. Hur kommer det sig? Kan man då bara ha ett tsumura på mk2,som har 11t om jag räknat rätt...

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Antal tänder noshjul.

Williamm  
#847895 Det bör inte spela någon roll. Kan vara så att hva bara listar de svärd de har som passar och de kanske inte hade något 11t när 550mk1 såldes.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Williamm skrev:Det bör inte spela någon roll. Kan vara så att hva bara listar de svärd de har som passar och de kanske inte hade något 11t när 550mk1 såldes.

Så kanske det är.Tänkte först att det var någon ändring på sågen. Men drivhjulet är väl samma på båda?

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Odalbonden skrev:
Williamm skrev:Det bör inte spela någon roll. Kan vara så att hva bara listar de svärd de har som passar och de kanske inte hade något 11t när 550mk1 såldes.

Så kanske det är.Tänkte först att det var någon ändring på sågen. Men drivhjulet är väl samma på båda?

De både gamla och nya 550 levereras med 7kugg och går att sätta på 8kugg. Så de bör inte ändrat något märkvärt.

alias  
#848010 Det enda som jag kan tänka mig är relevant gällande noshjulet så är det att det är rätt delning (.325 eller 3/8) så att drivlänkarna på kedjan får plats och att kedjan därmed inte vill "klättra" på noshjulet.

Visst finns det väl fortfarande svärd utan noshjul att köpa?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#848022 Förresten,har någon erfarenhet av oregon advancecut svärd? Tänkte nämligen prova köra 1.5 ett tag.Provar 21bpx kedja.Har tidigare bara kört speedcut och sp33.Lite väl aggresivt i klen förstagallring.

TS

maltex  
#848046 Står man ut med ett lite mjukare svärd är dom rätt ok. Har haft två första blev utslitet, det andra råkade ändra form när det nöp fast när kilen flög ur. Har Speedcut funkat ok vågar du nog prova, tycker att utformningen på dom var bra.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
maltex skrev:Står man ut med ett lite mjukare svärd är dom rätt ok. Har haft två första blev utslitet, det andra råkade ändra form när det nöp fast när kilen flög ur. Har Speedcut funkat ok vågar du nog prova, tycker att utformningen på dom var bra.

Tack! Jo dom såg välgjorda ut.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar