Motorsåg och handhållet

Letar efter en pålitlig motorsåg

17 inlägg 3705 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Letar efter en pålitlig motorsåg

jennifermumford  
#840908Hej alla, jag letar efter en pålitlig motorsåg för olika utomhusuppgifter. Några speciella märken eller modeller du har haft positiva erfarenheter av? Vilka funktioner bör jag prioritera för allmän användning och underhåll?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Letar efter en pålitlig motorsåg

anersimyra  
jennifermumford skrev:Hej alla, jag letar efter en pålitlig motorsåg för olika utomhusuppgifter. Några speciella märken eller modeller du har haft positiva erfarenheter av? Vilka funktioner bör jag prioritera för allmän användning och underhåll?

Vad i består dessa ”utomhusuppgifter” av..🙂

jannee  
#840912En Stihl alla dagar i veckan.
Storleken bör du och försäljaren diskutera.
MS 241 CM om du inte ska arbeta kontinuerligt i skog.
Annars är Stihl 201 CM ett liten behändig och ettrig såg, men DYR, en såg man bör ha stort behov av = nyttja ofta.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:En Stihl alla dagar i veckan.
Storleken bör du och försäljaren diskutera.
MS 241 CM om du inte ska arbeta kontinuerligt i skog.
Annars är Stihl 201 CM ett liten behändig och ettrig såg, men DYR, en såg man bör ha stort behov av = nyttja ofta.

241:an fungerar utmärkt för kontinuerligt hårt skogsarbete, undantaget vid svinkallt väder då den inte längre säljs med värme i handtagen..🥶

Användarvisningsbild

anersimyra  
#840916Japanska Echo är för övrigt riktigt intressanta välbyggda sågar med ett högt vridmoment ..💪🙂. https://echobutiken.com/sv/produkt/echo ... -motorsag/

hfab  
anersimyra skrev:241:an fungerar utmärkt för kontinuerligt hårt skogsarbete, undantaget vid svinkallt väder då den inte längre säljs med värme i handtagen..🥶

Lite OT.
Vad räknas som " svinkallt " vid motorsågs arbete?

Hema  
#840921Regnigt runt nollan, då är det underbart med värme.

jannee  
#840931Den stora fördelen med Stihl är att reservdelar finns att tillgå, även när sågen blivit lite gammal, hur det är med andra märken är jag lite osäker på.
En såg bör hålla, eller gå bra i minst 3 000 timmar - hur många timmar räknar TS med att nyttja sågen/år.
Köper TS ett budgetalternativ, på Jula eller linkande kan TS vara säker på att efter 5 år finns inga reservdelar att uppbringa.
Ska TS endast nyttja sågen sparsamt, under 50 tim/år, förordnar jag att TS ska inhandla en begagnad proffssåg hos någon auktoriserad återförsäljare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840937Blev medlem för två månader sedan, första inlägget idag. Generell text som kunde skrivits av AI. Jag är skeptisk.

Användarvisningsbild

anersimyra  
hfab skrev:
anersimyra skrev:241:an fungerar utmärkt för kontinuerligt hårt skogsarbete, undantaget vid svinkallt väder då den inte längre säljs med värme i handtagen..🥶

Lite OT.
Vad räknas som " svinkallt " vid motorsågs arbete?

Svinigt kallt om nävarna blir det vid snögloppsväder eller när det kryper ner mot femton minus..😖

Användarvisningsbild

Tomas.persson  
#840957Köpte en husqvarna 540ixp (batteri såg) måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av den.
Batteriet håller längre än vad man kan tro, och är skönt att det blir tyst när man slutar såga och att man slipper avgaser !
Rapsolja som sågkjedjeolja (funkar kanon) och vips så är driftkostnader typ noll och man har fått en trevligare arbetsmiljö 🙂

Användarvisningsbild

Andpers  
Tomas.persson skrev:Rapsolja som sågkjedjeolja (funkar kanon) och vips så är driftkostnader typ noll och man har fått en trevligare arbetsmiljö 🙂

Jag har gått över till solrosolja från rapsolja som kedjesmörjning. Nu kör jag inte speciellt intensivt och är väldigt noga med att ha vass kedja, men har inte märkt något tecken på varmgång mellan kedja-svärd.
En nackdel 👎 med solrosoljan är att den blir trögflytande under ca -5 °C.
En fördel 👍 med solrosoljan är att smutsen inte fastnar lika hårt som med rapsolja, utan sågen blir lättare att göra ren.
En annan fördel 👍 med solrosolja var att kedjan inte hade klibbat fast i svärdet efter vintervilan.

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#841568Stihl ms251 har blivit en slit och släng såg för mig , funkar kanon för det mesta och är liten och smidig

Användarvisningsbild

halvproffs  
Mangan skrev:Blev medlem för två månader sedan, första inlägget idag. Generell text som kunde skrivits av AI. Jag är skeptisk.

Håller med dig. Skit i tråden.

Användarvisningsbild

Nils_Nilsson  
#842209Hej!

Det verkar finnas en Stihl MS 201 C-M och en Stihl MS 201 C-ME men det är alltså den utan E man vill ha?

Jag har en 2007 MS 200 och en 2000 MS 020 men de verkar båda blivit problematiska så det lär få bli en ny.
Kanske det går bygga ihop en väl fungerande av de båda gamla dock ... .

Mvh

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).