Motorsåg och handhållet

Vegetabiliska oljor i motorsågar. Värdelöst ?

20 inlägg 9753 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vegetabiliska oljor i motorsågar. Värdelöst ?

Borealis  
#51591Fick köpa en HVA 42 med ca. 10 år på nacken. Priset var lågt därför hela sågen satt fast i en obeskrivlig kletkaka av torkad vegetabilisk olja. Sågen har inte gått mkt och inte gått på något år men det hjälps ju inte. Jag har lagt ner timmar bara på att rensa kastskyddet, resultatet är ändå att det mesta av dreten sitter kvar, inte ens lacknafta tycks bita. Även förgasare och bränslefilter är totalt igensatt av nån torkad skit. Är detta vad man får betala för för att vara miljömedveten ?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vegetabiliska oljor i motorsågar. Värdelöst ?

totte  
#51594Prova med sprit, det löser ofta upp vegetabiliska föroreningar.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:Prova med sprit, det löser ofta upp vegetabiliska föroreningar.

Hälla spriten på sågen? Eller i strupen? :-?
Jag föredrar nog det senare, det första låter som spritmissbruk =))

Användarvisningsbild

masterchief  
Zixten skrev:
totte skrev:Prova med sprit, det löser ofta upp vegetabiliska föroreningar.

Hälla spriten på sågen? Eller i strupen? :-?
Jag föredrar nog det senare, det första låter som spritmissbruk =))

Det ena utesluter inte det andra....
Personligen skulle jag inte polera och pilla för mycket.
En såg ska ses att den används, och den nya vegetabiliska oljan skyndar på den kultstatus en såg får efter att en huggare huggit gran en hel vinter 8)
Se till att ha motorn relativr ren samt oljekanaler till kedjesmörjningen fungerar, sedan är det bara att gasa på.
Glöm inte luftfiltret bara.

Användarvisningsbild

totte  
#51599Tja, som Masterchief mycket riktigt påpekar, man kan väl hälla sprit på båda ställena, men det bör nog vara olika sorter :D

Kultstatus, är det det sågen får när man inte längre kan lossa handskarna från handtagen efter ett arbetspass?

Användarvisningsbild

masterchief  
#51603Där slog du huvudet på spiken angående kultstatus totte 8)
Personligen har jag aldrig lyckats när jag högg på heltid.
Rengjorde sågen med frötal och lövhuggningar med för täta intervaller :lol:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Borealis skrev:Fick köpa en HVA 42 med ca. 10 år på nacken. Priset var lågt därför hela sågen satt fast i en obeskrivlig kletkaka av torkad vegetabilisk olja. Sågen har inte gått mkt och inte gått på något år men det hjälps ju inte. Jag har lagt ner timmar bara på att rensa kastskyddet, resultatet är ändå att det mesta av dreten sitter kvar, inte ens lacknafta tycks bita. Även förgasare och bränslefilter är totalt igensatt av nån torkad skit. Är detta vad man får betala för för att vara miljömedveten ?

In med grejerna i diskmaskinen.
I varmt vatten med diskmedel släpper det fint efter en stund....

För de som hugger var dag, regelbundet, funkar det OK (förutsatt att de inte servar själv utan lämnar bort eländet).
För de som inte nyttar såg var dag, gör nog klokt i att välja nån bra mineral olja som Scandia Oil's sågkedjeolja eller liknande.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#51644det gäller att vattnet kommer upp i eller över 65 grader för att det skall lösa upp bra när kör med diskmaskin :D
men inte nå mycket varmare heller !!

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51650Eftersom jag maskinslipar en hel del sågkedjor åt en brokig skara användare så anser jag "veggo-oljorna" som värdelösa.
Åtminstonde för deltidsanvändaren.
Finns egentligen bara ett märke som "sticker ut", lite och det är "Shell Betula Bio". (passande namn).
Kedjor körda på denna olja är väldigt "mjuka och lösa" i länkaget med lite "klet" och går bra att slipa utan att skivorna "lägger igen" stup i kvarten.
Osäkert dock om denna går att införskaffa i mindre emballage än 220 L fat?, och det är lite väl "häftigt" för en som kör 0-100 m3/år.

Själv så kör jag alla mina såg med mineralolja i tanken,,,, utan problem!.

Användarvisningsbild

totte  
masterchief skrev:Där slog du huvudet på spiken angående kultstatus totte 8)

Jäkla petimeter =))

Angående att använda diskmaskinen för motorsågsdelar, så kan det vara väldigt vådligt. Ur familjefridssynpunkt. Tvivlar på att jag skulle våga :shock:

Användarvisningsbild

totte  
Finns egentligen bara ett märke som "sticker ut", lite och det är "Shell Betula Bio". (passande namn).

När den nämns minns jag att jag körde upp en dunk sånt på 90-talet, då fanns den att köpa i 5 L på macken i Vännäs, har faktiskt inte kollat sen, men jag minns inte nåt problem med den oljan. Har fortfarande kvar dunken, den är väldigt bra att hälla ur, men innehåller standard mineralolja nu.

Användarvisningsbild

#51676Har kört en hel del Carlton/Oregon,mfl kedjor till bla vedprocessorer som gått på "Betulan", och de står ju som bekant stilla med jämna och långa mellanrum.
Inga problem att "mata runt", dessa i slipmaskinen, och man slipper "riva" slipskivan.

Kedjor köra på andra veggo-oljor blir som "klister" och mår bäst av att ligga i bla "Vanolen" ett dygn eller 2 före slipning.
Sågrengöring kör jag i "Smart Washer´n", (samma som HVA + många åf använder), men den apparaten är dyr,,,,väldigt dyr.
Visste däremot inte att Betulan sålts på "småförp"? - kan kanske gå att beställa i 30 kg emballage (dunk) nuförtiden???- men mest troligt är "helfat".

Användarvisningsbild

Torparn79  
totte skrev:

Jäkla petimeter =))

Angående att använda diskmaskinen för motorsågsdelar, så kan det vara väldigt vådligt. Ur familjefridssynpunkt. Tvivlar på att jag skulle våga :shock:

samma gäller när man ska förvärma och efterkyla gjutjärn när man ska svetsa sånt, använd inte ugnen i köket, för husfridens skull... :oops:

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51722Lika löser lika har dom sagt till mig.För att ta bort kåda på händer och övrigt använde vi vanligt smör det löste upp bra Så smörj in sågen och pröva så får vi höra om någon dag hur det gick.Lycka till, men du behöver ej vara i köket för husfridens skull.

Användarvisningsbild

Torparn79 skrev:
totte skrev:

Jäkla petimeter =))

samma gäller när man ska förvärma och efterkyla gjutjärn när man ska svetsa sånt, använd inte ugnen i köket, för husfridens skull... :oops:

,,,,,eller värma motorblockshalvor före kambussningsmontering till bla en Triumph Thunderbird 1953. :oops:

Har numera "egen", ugn i garaget för dyl jobb - en "Kockums" givetvis. :D :-bd

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).