Motorsåg och handhållet

5.5 fil

9 inlägg 2248 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

5.5 fil

özach  
#839404Hej , har en arbetskollega som fillar motorsågen med röjsågsfilhålaren å tillhörande 5.5 fil , är ni fler som kör så mvh Örjan

TS
Husqvarna motorsågar

Re: 5.5 fil

hfab  
#839410Det händer. Fast utan filmallen.
På 1,5mm .325 kedjor.
Men bara tills jag filat ner ca 1/3 av kedjan.

özach  
#839415Ok , känns som tänderna blir tvära ! Och mycket material försvinner ? Han har varit yrkes huggare drygt 20 år 💪

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#839426Har kört me 5,5 fil på vissa 3/8 Oregon kedjor på mina Stihl sågar några gånger som det stod på förpackningen av kedjorna,dock har ja inte heller använt själva röjsågsmallen

Användarvisningsbild

anersimyra  
#839436Till nöds kan man använda 5,5 till en 0,325..😩

Användarvisningsbild

Lindveden  
anersimyra skrev:Till nöds kan man använda 5,5 till en 0,325..😩

Tycker även att 4.8 filen ibland upplevs för stor när man har filat ner en 0.325 kedja en bit. Får inte riktigt till den där lilla lilla höknäbben som e när den e ny eller bara filad ett par gånger

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8396704,5 er bra etter ei stund.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858426Kom til slutten på mitt fyrste RS pro kjede frå stihl her i forrige veka, filte med 4,5 mm men syntes kjeda mangla det sista for at eg skulle sei meg fornøgd. Synes ikkje det hjelper og fila ned ryttarane heller iverfall ikkje på den kjeda der, kjedet blir så hakkete synes eg i gangen. Tok då ei 4,0 mm rundfil og filte kjeda og då vart ho veldig skarp og god, skar mjukt og. Måtte følga nøye med når eg filte at eg ikkje havna for djupt i tanna då.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8584635,5mm är rekommenderat till den grova 3/8 Oregon. Oregons filmall ser ut som en röjsågsmall.

Någon gång har jag räddat upp stensågning på klenare kedjor med grövre fil.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).