Motorsåg och handhållet

Kvistning där trädet ej ligger på bänk

6 inlägg 1459 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Kvistning där trädet ej ligger på bänk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837846 @anersimyra nämnde i någon tråd det rätta sättet att kvista så att trädet vände sig självt. Vad menas egentligen?

När jag kvistar så är det ofta trädet vrider sig medan man kvistar, vet inte om det går att undvika. 🤔 Kanske för att det ofta är räliga pattagranar.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kvistning där trädet ej ligger på bänk

anersimyra  
#837850 Idealiskt så finns det grenar på undersidan som pekar bort från dig. När du då kapar den första biten/stocken så rullar/faller dessa mot dig och blir lätt åtkomliga. Samma metod kan praktiseras genom att man markerar sina tänkta kapställen och får stammen att välta över när man kapar toppen. Det sist nämnda ska man dock praktisera med försiktighet då man kan åka på en riktig snyting om trädet plötsligt välter åt sidan. Är trädet långt så får även en klen topp en riktigt farlig fart och kraft genom den utväxling som uppstår genom diameterskillnaden mellan topp och rot om trädet kommer i okontrollerad rullning..😮

#837851 Jag brukar kvista upp till timmergränsen innan jag apterar/kapar, och då är det lätt hänt att trädet börjaar vrida sig innan jag kvistat så långt. Det kanske inte gör något i och för sig. 🤔

Läst någonstans att man skall lämna kvistar på hitsidan så trädet inte välter mot en, men det funkar sällan bra.

Hmm, får pröva lite mer.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#837864 Håller me @anersimyra, man ska praktisera det me försiktighet. Annars tycker ja ibland när det gäller en stor "pattagran" som brukar lägga ett par meter upp i luften när man fällt den att det ibland går smidigare o börja kvista den från toppen. Men det e från fall till fall givetvis

Bosse1  
#837875 Lämnar man av några lämpliga kvistar i rätt vinkel slipper man släpa vändhake eller andra hjälpmedel.
Är den riktigt fastspettat i marken går det alltid att ta dessa kvist vid framkörning,sparar kroppen.

#837901 Jadu, jag har fått ta vinchen till hjälp för att vända stocken någon gång. Grova grenar en halvmeter ner i jorden skojar man inte bort.

Lämna några "vändhandtag" funkar väldigt bra, när jag väl kommer ihåg det... 🙃

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).