Motorsåg och handhållet

Jonsered 420 tankluftning kopplad till vevhus?

3 inlägg 348 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 420 tankluftning kopplad till vevhus?

kom_sågade_segrade  
#834283 Hej! Jag har en Jonsered 420 från 1983, såldes också under namnet Raket 420 här i Finland.

Den har en lös, murken slang i förgasarhuset. I förgasarhuset finns två ställen att koppla in den på, ena änden i bensintankens luftning och andra änden till ett kopparrör som verkar gå ner i vevhuset? Den här teorin stöds också av sprängskissen för modellen. Men vad är dess funktion? Att trycksätta bensintanken? Leda oförbrända bensinångor tillbaka till bensintanken?
Se bilder


Senast redigerad av kom_sågade_segrade sön 25 feb 2024, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420 tankluftning kopplad till vevhus?

Williamm  
#834284 Någon stans ska det kunna läcka ut lite bränsle om det blir tryck i tanken. Och någon tyckte nog det var en bra idé.
Jag har ingen 420 så jag gissar bara.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 420 tankluftning kopplad till vevhus?

kom_sågade_segrade  
#834300
Williamm skrev:Någon stans ska det kunna läcka ut lite bränsle om det blir tryck i tanken. Och någon tyckte nog det var en bra idé.
Jag har ingen 420 så jag gissar bara.


Ja det kan hända.

Som kuriosa verkar sprängskissen från 1982 års modell sakna kopparröret (se bifogat)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).