tis 20 feb 2024, 22:04#833531Är den typen av påfyllnadslock bra? Själv tycker jag att de verka lite svåra att jobba med med handskar på.
Motorsåg och handhållet
Tanklock Sthil 201
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 20 feb 2024, 22:06#833532Ingen tycker om Stihls tanklock.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
tis 20 feb 2024, 22:49#833538
Nog för att HVA:s lock på t.ex. 550:n är en bättre konstruktion, men jag tycker inte att tanklocken på Stihls MS 200 eller 201 har utgjort några problem - tryck locket distinkt rakt ner och vrid sedan medurs tills det tar stopp och fäll in bygeln för att stänga locket efter tankning - eller omvänt för att öppna det inför tankning.
Vad är det som felar? Trycker folk inte ner locket tillräckligt långt innan de börjar att vrida på det, eller har folk redan vridit det fel innan de trycker ner det?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Skogsola skrev:Ingen tycker om Stihls tanklock.
Nog för att HVA:s lock på t.ex. 550:n är en bättre konstruktion, men jag tycker inte att tanklocken på Stihls MS 200 eller 201 har utgjort några problem - tryck locket distinkt rakt ner och vrid sedan medurs tills det tar stopp och fäll in bygeln för att stänga locket efter tankning - eller omvänt för att öppna det inför tankning.
Vad är det som felar? Trycker folk inte ner locket tillräckligt långt innan de börjar att vrida på det, eller har folk redan vridit det fel innan de trycker ner det?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 21 feb 2024, 07:08#833554
De utgår nog från fel läge och tar i tills det brister..🙂 det enda som irriterar med stihllocken är att de inte går att fälla upp med tjocka fodrade handskar.
alias skrev:Skogsola skrev:Ingen tycker om Stihls tanklock.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
De utgår nog från fel läge och tar i tills det brister..🙂 det enda som irriterar med stihllocken är att de inte går att fälla upp med tjocka fodrade handskar.
ons 21 feb 2024, 08:17#833558Nu får du allt ge dig Anars, kan du inte be mamma följa med och senare hjälpa dig på med de fodrade handskarna ? 😀
För övrigt, en riktig karakarl använder sig inte av handskar, ja int förrän tempen understiger minus 20. 👎
Annars ett litet knep.
Vänster handske har tummen åt höger och höger handske tummen åt vänster - ja menar, i fall att det blir fel 😀
För övrigt, en riktig karakarl använder sig inte av handskar, ja int förrän tempen understiger minus 20. 👎
Annars ett litet knep.
Vänster handske har tummen åt höger och höger handske tummen åt vänster - ja menar, i fall att det blir fel 😀
ons 21 feb 2024, 12:50#833625
Det som irriterar är att fodrade handskar är omöjliga att åter få på sig när händerna är svettiga och uppsvullna efter hårt arbete i stora grova snår av slån..☝️😑
jannee skrev:Nu får du allt ge dig Anars, kan du inte be mamma följa med och senare hjälpa dig på med de fodrade handskarna ? 😀
Annars ett litet knep.
Det som irriterar är att fodrade handskar är omöjliga att åter få på sig när händerna är svettiga och uppsvullna efter hårt arbete i stora grova snår av slån..☝️😑
ons 21 feb 2024, 14:54#833645Detta har ju varit på tal förut.
Ja har en 462 me liknande lock.
Har alldrig haft problem me de.
Har ochså ett par ms201 där ja råkat ut för att oljelocket lossnat ibland.
För min del tror ja de beror på att ja har för brått när ja sätter tillbaka de.
De skiljer ju lite i användning på en 462 å ms 201.
På min hk 550 är de ingen ide å ha brått för de går inte.
Ja har en 462 me liknande lock.
Har alldrig haft problem me de.
Har ochså ett par ms201 där ja råkat ut för att oljelocket lossnat ibland.
För min del tror ja de beror på att ja har för brått när ja sätter tillbaka de.
De skiljer ju lite i användning på en 462 å ms 201.
På min hk 550 är de ingen ide å ha brått för de går inte.
ons 21 feb 2024, 15:06#833647Jag köpte en ms 200 ny för rätt många år sedan, och gick och fällde i mina nya breda kronrågångar samt i för sena röjningar. En jättefin och hållbar såg fast tunnt material.
Men de där jäkla "kombinationslåsen" till tanklock för kedjeolja och bensin är inte gjorda för arbete vid nordliga breddgrader där solen knappt når över horisonten när man stövlar fram i snön och halvmörker för att få något gjort, inte f**n ser man hur skiten till loch skall passa in efter det man tankar, helt plötsligt har man all kedjeolja rinnande längst benet när locket inte greppat rätt och flugit av kort efter tankning. Sågen är fortfarande hel och förbannad som jag var så krävde jag ut två nya lock, då jag trodde det var fel på dem, men snarast konstruktionen är ej avpassad för nordiskt polarmörker.
Men de där jäkla "kombinationslåsen" till tanklock för kedjeolja och bensin är inte gjorda för arbete vid nordliga breddgrader där solen knappt når över horisonten när man stövlar fram i snön och halvmörker för att få något gjort, inte f**n ser man hur skiten till loch skall passa in efter det man tankar, helt plötsligt har man all kedjeolja rinnande längst benet när locket inte greppat rätt och flugit av kort efter tankning. Sågen är fortfarande hel och förbannad som jag var så krävde jag ut två nya lock, då jag trodde det var fel på dem, men snarast konstruktionen är ej avpassad för nordiskt polarmörker.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
ons 21 feb 2024, 15:11#833648Man måste ta de lugnt när man sätter tillbaka locken.
Me en 462 är man lugn å tar gärna paus.
Me en 201 går de så de ryker å då blir de fel me locken automatiskt.
Me en 462 är man lugn å tar gärna paus.
Me en 201 går de så de ryker å då blir de fel me locken automatiskt.
fre 23 feb 2024, 10:17#833911Det enda jag inte gillar med min 201:a är de dåliga locken för bränsle och olja. Rappel!
fre 23 feb 2024, 10:50#833920Fel nummer ett med handhavandet är att det fylls för mycket olja. 1cm under kanten så funkar det bra att få dit locket. När man sätter dit locket ska man känna efter det distinkta knäppet när man vrider innan man fäller ned flärpen.
Har en gång köpt ett nytt lock till en Stihl och det var till 362an som hamnade under en grov björk vid losskapning av stormfälle. Skruvlock till Jonsered/Hva går åt fortare än startsnören och finns ständigt hemma för den dagen de går sönder.
Har en gång köpt ett nytt lock till en Stihl och det var till 362an som hamnade under en grov björk vid losskapning av stormfälle. Skruvlock till Jonsered/Hva går åt fortare än startsnören och finns ständigt hemma för den dagen de går sönder.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
fre 23 feb 2024, 13:26#833943Har en Huskvarna och en Stihl tycker också att stihls tanklock är väldigt besvärliga och den irriterande kanten på oljelocket som samlar spån och skräp.
fre 23 feb 2024, 15:14#833987bränslelocket sitter ju oftast kvar... men räkna inte att kunna kvista nån gran och vila sågen på stammen... då kommer oljelocket ramla av...
det är totalt värdelös på 201 (ja 201 har ett helt eget lock med eget artikelnummer)
det är totalt värdelös på 201 (ja 201 har ett helt eget lock med eget artikelnummer)
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
fre 23 feb 2024, 17:41#834016Kvistar är ju de ja gör i huvudsak me 201.
Nog har locket lossnat nån gång.
Varje gång de hänt kan ja koppla de till slarv.
Nåt stort problem kan inte ja påstå att de är.
Ordentligt förbannad blir man ju naturligtvis när de händer.
Sågen asar man ju naturligtvis över stammen ( om man inte är Karl Alfred).
Nog har locket lossnat nån gång.
Varje gång de hänt kan ja koppla de till slarv.
Nåt stort problem kan inte ja påstå att de är.
Ordentligt förbannad blir man ju naturligtvis när de händer.
Sågen asar man ju naturligtvis över stammen ( om man inte är Karl Alfred).

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).