Motorsåg och handhållet

Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre såg

63 inlägg 4113 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre såg

bullebock  
#830104 Precis fått min nya såg. Unnade mig en rent ny och dyr 550xp. Mycket bra såg, stark och bekväm.
Dock har jag upptäkt något som gör mig rätt besviken. Hur fan har husqvarna ingejlrerna tänkt här? Ett 15” svärd är 5 CM kortare på 550xp än på jonsered 510sp?! Även på jonsered 2054w blir ungefär 5cm längre. Detta pga att sågkroppen sticker fram något otroligt på 550xp. Jag måste alltså byta upp till 18” för att få samma längd som mina gamla sågar. Det är faktiskt en riktig besvikelse.

Kan nån ge en legitim anledning? Jag tycker det är en riktig bom och märkligt att ingen uppmärksammat detta så de kunde fixa det på mark2. Vad jag förstått i efterhand så är det att mark 1 var lite kortare…



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

Sjögård 4  
#830122 Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

anersimyra  
#830130
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂

Nya 550 kallar jag själv för ”gäddan” då sågkroppen blev såpass lång..😂 Äldre sågar, och då särskilt sågar utan barkstöd ger som sagt en något längre användbar längd. Å andra sidan är det inget som har någon egentlig praktisk betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

Odalbonden  
#830147
bullebock skrev:Precis fått min nya såg. Unnade mig en rent ny och dyr 550xp. Mycket bra såg, stark och bekväm.
Dock har jag upptäkt något som gör mig rätt besviken. Hur fan har husqvarna ingejlrerna tänkt här? Ett 15” svärd är 5 CM kortare på 550xp än på jonsered 510sp?! Även på jonsered 2054w blir ungefär 5cm längre. Detta pga att sågkroppen sticker fram något otroligt på 550xp. Jag måste alltså byta upp till 18” för att få samma längd som mina gamla sågar. Det är faktiskt en riktig besvikelse.

Kan nån ge en legitim anledning? Jag tycker det är en riktig bom och märkligt att ingen uppmärksammat detta så de kunde fixa det på mark2. Vad jag förstått i efterhand så är det att mark 1 var lite kortare…

Så är det.Gamla 550:in är dessutom både lägre och smalare.

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

bullebock  
#830150
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂


Stihl ms 261c är ju inte alls så och får ett betydligt längre svärd med samma längd. Tror inte det är så. Även ex 450 är bättre oljetank på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

bullebock  
#830152
anersimyra skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂

Nya 550 kallar jag själv för ”gäddan” då sågkroppen blev såpass lång..😂 Äldre sågar, och då särskilt sågar utan barkstöd ger som sagt en något längre användbar längd. Å andra sidan är det inget som har någon egentlig praktisk betydelse.


Det har ju betydelse för att nu är sågen för kort för de stora askarna som föll i stormen. Men det största problemet är att nu måste jag har 18” för att ha samma längd som jonsereden, som blir både tyngre, och dyrare kedjor samt mer att fila på. Det var inte tanken från början. 5 cm är mer än något längre… inte mycket att göra, mest nått att gnälla om….

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

Sjögård 4  
#830154
bullebock skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂


Stihl ms 261c är ju inte alls så och får ett betydligt längre svärd med samma längd. Tror inte det är så. Även ex 450 är bättre oljetank på.

Okej? Jag tycker det ser ut som att ljuddämparen sitter "innanför" vevhuset på 261C också. Jämför jag med den äldre Jonsereden ovan. Men jag har nog fel.

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

anersimyra  
#830156
bullebock skrev:
anersimyra skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂

Nya 550 kallar jag själv för ”gäddan” då sågkroppen blev såpass lång..😂 Äldre sågar, och då särskilt sågar utan barkstöd ger som sagt en något längre användbar längd. Å andra sidan är det inget som har någon egentlig praktisk betydelse.


Det har ju betydelse för att nu är sågen för kort för de stora askarna som föll i stormen. Men det största problemet är att nu måste jag har 18” för att ha samma längd som jonsereden, som blir både tyngre, och dyrare kedjor samt mer att fila på. Det var inte tanken från början. 5 cm är mer än något längre… inte mycket att göra, mest nått att gnälla om….

Köper du ett Xforce 16”/66 DL och tar bort barkstödet så får du samma praktiska såglängd som på dina äldre sågar..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

bullebock  
#830157
Sjögård 4 skrev:
bullebock skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂


Stihl ms 261c är ju inte alls så och får ett betydligt längre svärd med samma längd. Tror inte det är så. Även ex 450 är bättre oljetank på.

Okej? Jag tycker det ser ut som att ljuddämparen sitter "innanför" vevhuset på 261C också. Jämför jag med den äldre Jonsereden ovan. Men jag har nog fel.



Jo det är ju inte som de gamla sågarna, men tycker nog att svärdinfästningen är lite längre fram på stihlen än på 550xp. Med det sagt föredrar jag ändå husqvarna som maskin!😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

bullebock  
#830160
anersimyra skrev:
bullebock skrev:
anersimyra skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂

Nya 550 kallar jag själv för ”gäddan” då sågkroppen blev såpass lång..😂 Äldre sågar, och då särskilt sågar utan barkstöd ger som sagt en något längre användbar längd. Å andra sidan är det inget som har någon egentlig praktisk betydelse.


Det har ju betydelse för att nu är sågen för kort för de stora askarna som föll i stormen. Men det största problemet är att nu måste jag har 18” för att ha samma längd som jonsereden, som blir både tyngre, och dyrare kedjor samt mer att fila på. Det var inte tanken från början. 5 cm är mer än något längre… inte mycket att göra, mest nått att gnälla om….

Köper du ett Xforce 16”/66 DL och tar bort barkstödet så får du samma praktiska såglängd som på dina äldre sågar..🙂👍


Jag har aldrig haft barkstödet monterat innan på de tidogare sågarna men tyckte nu det var rätt braeftersom denna är så kraftig så kan man trycka på rätt bra, men är det dåligt för sågen att plocka av det? Alltså sliter det på oljebehållaren mer? Tänker den lär ju ta i i vilket fall ibland när stammen är ojämn😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830163 Låt det sitta, men kapa taggarna bara. Så gjorde jag.

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

anersimyra  
#830166
bullebock skrev:
Sjögård 4 skrev:
bullebock skrev:
Sjögård 4 skrev:Kan det (delvis) ha med nya regler att göra? Ljuddämparen får nog inte vara för nära barken. Hittar ingen källa på google så bara en kvalificerad gissning än 🙂


Stihl ms 261c är ju inte alls så och får ett betydligt längre svärd med samma längd. Tror inte det är så. Även ex 450 är bättre oljetank på.

Okej? Jag tycker det ser ut som att ljuddämparen sitter "innanför" vevhuset på 261C också. Jämför jag med den äldre Jonsereden ovan. Men jag har nog fel.



Jo det är ju inte som de gamla sågarna, men tycker nog att svärdinfästningen är lite längre fram på stihlen än på 550xp. Med det sagt föredrar jag ändå husqvarna som maskin!😊

261:an är fotograferad i en annan vinkel än 550:in..👀🙂

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

anersimyra  
#830168 Hur som helst så blir svärdlängden ett problem först när diametern på virket är större än den maximala diametern som överhuvudtaget går att kapa med en given svärdlängd..🙂

Avatar Fallback

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830170 Den blir ett problem när man måste gå över till andra sidan trädet för att kapa riktskäret.

Det blir ett problem när man måste kapa stocken från "baksidan" först innan man kapar ovan/underifrån.

Det blir ett problem när man måste göra instick i fällskäret.

Allt går såklart att lösa med ett kortare svärd, men varför?

Användarvisningsbild

Re: Svärd på Husqvarna 550xp mark 2 blir kortare än på äldre

bullebock  
#830173 Jag tycker bara det är tråkigt, blev besviken då det inte var nått jag öht hade lagt en tanke till, förens jag började såga och tyckte det kändes kort. Det borde ju inte bli sämre utan bättre med tiden tänker man. Förutom det är det en fantastisk såg.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).