Motorsåg och handhållet

längre svärd än 20 tum

44 inlägg 2407 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

längre svärd än 20 tum

kjmh  
#829900 Hej, Har idag Husqvarna 562 med 20 tums svärd som största såg. Fäller med jämna mellanrum rätt stora träd och känner behov av ett längre svärd, tänker kring 30 tum. Vilken såg och vilket svärd rekommenderar ni, stannar gärna kvar i husqvarnastallet. Är det någon av svärdslängderna kring 30 tum som är mer vanlig än andra?

Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: längre svärd än 20 tum

Lindveden  
#829934 Kör själv Stihl i vanliga fall,men va rekommenderar dom för svärdtum på 562 min/max?
Har en annan entreprenör som ja brukar samarbeta me ibland som köpte sig en 592 tror ja den heter för inte så längesen med 28 tum. Än så länge e han nöjd me den

Avatar Fallback

Re: längre svärd än 20 tum

Dsv  
#829943 592 är en riktigt bra såg som är ett säkert kort.
Dock är Husqvarnas större svärd inget att ha, där rekommenderar att du köper en adapter och kör sthilsvärd på 592an.

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

Williamm  
#830050
kjmh skrev:Hej, Har idag Husqvarna 562 med 20 tums svärd som största såg. Fäller med jämna mellanrum rätt stora träd och känner behov av ett längre svärd, tänker kring 30 tum. Vilken såg och vilket svärd rekommenderar ni, stannar gärna kvar i husqvarnastallet. Är det någon av svärdslängderna kring 30 tum som är mer vanlig än andra?

Tacksam för svar!

592:an ska dra 42" utan problem. Jag har självt kört en med 28"

Avatar Fallback

Re: längre svärd än 20 tum

Hema  
#830055 Har en 390, som jag har bla ett 28"-oregonsvärd till. 28“ är väl det vanligaste runt 30", skulle jag gissa. Bara lite drygt o fila kedjan. :)

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830069
Dsv skrev:592 är en riktigt bra såg som är ett säkert kort.
Dock är Husqvarnas större svärd inget att ha, där rekommenderar att du köper en adapter och kör sthilsvärd på 592an.

Är det bättre att satsa på ett Tsumura i stället för Husqvarnas stora svärd..🤔

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830074
kjmh skrev:Hej, Har idag Husqvarna 562 med 20 tums svärd som största såg. Fäller med jämna mellanrum rätt stora träd och känner behov av ett längre svärd, tänker kring 30 tum. Vilken såg och vilket svärd rekommenderar ni, stannar gärna kvar i husqvarnastallet. Är det någon av svärdslängderna kring 30 tum som är mer vanlig än andra?

Tacksam för svar!

Maximal rekommenderad svärdlängd är 70 cm för 562 vilket torde betyda en svärdlängd om 24”.

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

Williamm  
#830080
anersimyra skrev:
kjmh skrev:Hej, Har idag Husqvarna 562 med 20 tums svärd som största såg. Fäller med jämna mellanrum rätt stora träd och känner behov av ett längre svärd, tänker kring 30 tum. Vilken såg och vilket svärd rekommenderar ni, stannar gärna kvar i husqvarnastallet. Är det någon av svärdslängderna kring 30 tum som är mer vanlig än andra?

Tacksam för svar!

Maximal rekommenderad svärdlängd är 70 cm för 562 vilket torde betyda en svärdlängd om 24”.

I svenska kataloger ja. Den fyrtaktar så det stör med 28" så titta dig inte för blind på pappren nu.. 😉
1706632557_skaermbild_fran_2024-01-30_17-34-59.png


anersimyra skrev:
Dsv skrev:592 är en riktigt bra såg som är ett säkert kort.
Dock är Husqvarnas större svärd inget att ha, där rekommenderar att du köper en adapter och kör sthilsvärd på 592an.

Är det bättre att satsa på ett Tsumura i stället för Husqvarnas stora svärd..🤔


Hvas nya stor svärd ( 20" och längre) tillverkas av Tsumura för europeiska marknaden och Suguhara för Nordamerika.

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830086 Frågan om ett Tsumura var att föredra framför HVA svärden var förstås ställd som en skojig kuggfråga..😎

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830100
1706634208_img_5510.png
1706634208_img_5511.png
Maximal rekommenderad svärdlängd för 562 anges hos flertalet amerikanska handlare till 28” vilket förstås inte är optimalt för en såg på endast 3,5 kW..🙃

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

Williamm  
#830111
anersimyra skrev:
1706634208_img_5510.png
1706634208_img_5511.png
Maximal rekommenderad svärdlängd för 562 anges hos flertalet amerikanska handlare till 28” vilket förstås inte är optimalt för en såg på endast 3,5 kW..🙃

Skiiiiiiiiiiit! Jag vände 6:an upp och ner, trodde det rörde sig om 592. Ursäkta! 562vill såklart inte har länge än 20"

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830117 Det var någon lirare i en HVA grupp på Facebook som klagade på att 592:an inte gjorde annat än fyrtaktade hur han än sågade. Jag misstänker att snubben slängt på ett 36” svärd och endast sågade småpinnar där aktiv sågning med hjälp av barkstödet inte var möjligt. Sågar man aktivt med hjälp av barkstödet så fyrtaktar en 592 inte ens med kortaste rekommenderade skärutrustning..🙂. https://youtube.com/shorts/nZP9qRUYWhc? ... -7qfsr9UZE

Avatar Fallback

Re: längre svärd än 20 tum

Lindveden  
#830186
anersimyra skrev:
Dsv skrev:592 är en riktigt bra såg som är ett säkert kort.
Dock är Husqvarnas större svärd inget att ha, där rekommenderar att du köper en adapter och kör sthilsvärd på 592an.

Är det bättre att satsa på ett Tsumura i stället för Husqvarnas stora svärd..🤔


Annars finns ju alltid gb titanium svärd,dom har hållt mycke bra för mig iallafall 😉

Användarvisningsbild

Re: längre svärd än 20 tum

anersimyra  
#830191 Har man tur kan man ibland fynda ett GB svärd från skogma.🤑🤑 Ett 15” Arbor tech säljs ibland ut för 75:- kronor st vilket förstås är oslagbart..😃

Avatar Fallback

Re: längre svärd än 20 tum

kjmh  
#830197 Stort tack för alla svar, tänker att det får bli en 592. Hoppas den inte upplevs allt för tung.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).