Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

112 inlägg 13203 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#826686 Råkade se att Stihl släpper en ny batteriröjsåg med 1,6kw effekt. I marknadsföringen så visas den bara med gräs och slyklinga, men det kanske mest beror på att det är där de har flest kunder. Vad tror ni, kommer 1,6kw att duga som skogsröjare? Vore kul om Skogsforum kan få ett exemplar från generalagenten att testa.

Så här ser videon ut.

Den verkar inte finnas tillgänglig i några svenska butiker.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826718 Rent effektmässigt, så borde svaret bli ett ja! Ty det mesta som röjs bort med klingsåg är ju ganska klent. Å klent är ju inga problem att ta idag med t.ex. en Husqvarna 535 iFR (eller en Stihl FSA 135, enligt skogsforums tidigare tester).

Sedan återstår det att se om ergonomin på FSA duger för skogsbruk, ty rent generellt brukar det skilja lite i design mellan en skogsröjare och en gräsröjare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#826736 Den ser väldigt lik fsa135 ut. Har för mig att skogsforums test var positiv till allt med 135an förutom att den var lite för svag.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826738 Jag hade länge en fs200, om det motsvarar denna så duger den.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826742 Skillnaden är väl att det ska kånkas och laddas en trave batterier.

Användarvisningsbild

#826744 I gengäld slipper du ju en massa oljud, avgaser och startproblem.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mangan skrev:Jag hade länge en fs200, om det motsvarar denna så duger den.

FS 200 är på 1,7 kW och FSA 200 ska vara på 1,6 kW, så ingen större skillnad där.
/Niklas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826746 Så är det ju. När jag blir så gammal att jag får svårt att rycka igång en riktig såg och är redo att gå hem efter att ha kört ur ett batteri eller två så ska jag skaffa en.

Användarvisningsbild

#826748 Skogsola! Du kan nog köpa batterisåg redan nu...
/Niklas

tallen100  
#826754 Är väl lite dumt att köpa redan nu, batterierna kan ju hinna tappa mycket effekt och bli tröttare och även sågen kan ju hinna bli gammal innan skogsola blir så gammal att han inte orkar rycka igång en riktig såg. 😎

hans.w  
#826906 Det ser ut som dom rekommnderar det dyrare AP500S-batteriet, 337Wh mot AP330S, 281Wh.
Om det beror på att motorn kräver mer ström eller bara en fråga om drifttid hittade jag inte.
Jag är väldigt nöjd med min FSA135 och röjsågsklinga särskilt om man ska gå omkring och röja mindre sly längs kanter, diken m.m.
Dock hände en olycka när klingan högg fast i något lite grövre. Efter det började den vibrera och jag trodde länge att den klena axeln hade blivit deformerad. När jag väl köpt en ny och det inte blev bättre torkade jag av axeln och la på ett jämnt och tunt lager med fett och sedan dess har den inte vibrerat.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:Är väl lite dumt att köpa redan nu, batterierna kan ju hinna tappa mycket effekt och bli tröttare och även sågen kan ju hinna bli gammal innan skogsola blir så gammal att han inte orkar rycka igång en riktig såg. 😎

Eller så kan h*n testa batteriröjsågen långt innan h*n blir allt för gammal och skröpplig....
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:Är väl lite dumt att köpa redan nu, batterierna kan ju hinna tappa mycket effekt och bli tröttare och även sågen kan ju hinna bli gammal innan skogsola blir så gammal att han inte orkar rycka igång en riktig såg. 😎

Eller så kan h*n testa batteriröjsågen långt innan h*n blir allt för gammal och skröpplig....
/Niklas

Visst men nu verkade det ganska tydligt som att HAN inte är särskilt intresserad av det, precis som så många andra.
Och det får man acceptera... 😎

Användarvisningsbild

Rossignol  
hans.w skrev:Det ser ut som dom rekommenderar det dyrare AP500S-batteriet, 337Wh mot AP330S, 281Wh.
Om det beror på att motorn kräver mer ström eller bara en fråga om drifttid hittade jag inte.
Jag är väldigt nöjd med min FSA135 och röjsågsklinga särskilt om man ska gå omkring och röja mindre sly längs kanter, diken m.m.
Dock hände en olycka när klingan högg fast i något lite grövre. Efter det började den vibrera och jag trodde länge att den klena axeln hade blivit deformerad. När jag väl köpt en ny och det inte blev bättre torkade jag av axeln och la på ett jämnt och tunt lager med fett och sedan dess har den inte vibrerat.

Hur länge räcker APS 300-batteriet till din FSA135?

Användarvisningsbild

Badger  
hans.w skrev:Det ser ut som dom rekommnderar det dyrare AP500S-batteriet, 337Wh mot AP330S, 281Wh.

Troligen är det för effekten. MSA300 kan bara köras på halv fart om man inte har AP500s så antagligen ligger max effekt för AP300 någonstans vid 1,2 kw typ.

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).