Motorsåg och handhållet

Bästa röjsågen genom tiderna?

10 inlägg 1505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa röjsågen genom tiderna?

forestryfun  
#826416 Många anser att Stihl 026 eller Stihl 028 Super utmärker sig som den bästa motorsågen som någonsin tillverkats, i grunden den "essentiella" motorsågen (även om åsikter kan variera). Vad skulle vara den motsvarande "bästa" eller "essentiella" röjsågen, och varför? Husqvarna 252rx framhålls ofta av många, medan andra pekar på Stihl FS480KW. Finns det några andra modeller som du skulle anse vara överlägsna när det gäller konstruktion, tillförlitlighet eller funktionalitet? Ursäkta om något går förlorat i översättningen eftersom jag endast kan tala engelska.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

tallen100  
#826423 Huskvarna 65 r är en riktig gammal kvalitets såg.
Tung tycker vissa, men nära på outslitlig och överlägsen i gräsröjning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

anersimyra  
#826443
tallen100 skrev:Huskvarna 65 r är en riktig gammal kvalitets såg.
Tung tycker vissa, men nära på outslitlig och överlägsen i gräsröjning.

Jag jobbade åt en trädgårdsfirma där den ena basen köpte ut en 65 åt sig själv för att använda till gräsröjning. Det förbjöd dock platschefen då sågen sköt sten och kottar som en luftvärnspjäs..🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

Lindveden  
#826484 Stihl 480 upplevde ja som riktigt pålitlig röjsåg, nästan aldrig några problem. Har dock förnyat maskinparken genom åren o kör nu för det mesta me Stihl 460 o 490.
460n e trevlig att köra när det kommer till bra ungskog röjning men blir lite vek när det kommer till kraftig eftersatt röjning samt förröjning
490n lite tyngre än 460 men betydligt bättre o köra me när det kommer till dom lite grövre bestånden. Båda får ja säga hållt förvånansvärt bra genom åren,trots att dom nästan går dagligen.
Hva har ja oxå haft några stycken: 555 o 545 men tyvärr för min del iallafall så har dom krånglat alldeles för mycke jämfört med Stihl apparaterna.

Användarvisningsbild

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

machonisti  
#826488 Kör ännu med stihl 480. Röjer inte särskilt mycket (ca 15 ha per år) så kanske fel av mig att döma. Ändå är det röjsågen jag gillat mest fastän den kärvar i kopplingen ibland.

Användarvisningsbild

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

JensSkoog  
#827596
machonisti skrev:Kör ännu med stihl 480. Röjer inte särskilt mycket (ca 15 ha per år) så kanske fel av mig att döma. Ändå är det röjsågen jag gillat mest fastän den kärvar i kopplingen ibland.

Håller med dig i det, "machonisti".
Har körd olika Stihlar, men FS480 är favoriten. Den ska
få hålla så länge jag ska köra röjsåg!

Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827599 Ända problemet jag haft med 480 är möss som åt igenom bränsletanken. Lagat med lite smältplast.

Användarvisningsbild

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

Hodal  
#827652
Mangan skrev:Ända problemet jag haft med 480 är möss som åt igenom bränsletanken. Lagat med lite smältplast.

Nu är jag OT, men vill gärna ha tips på plast att laga bränsetanken med. Vad använde du? Håller den för bensin i evighet?

Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827730 Jag köpte två olika sorters smältplast och en kraftig billig lödkolv. Minns inte vilken plast jag till slut använde, tror det var HDPE.

https://www.hornbach.se/p/svetstrad-ste ... hd/946214/

Skall ju va samma plast som tanken. Geggade runt lite med en lagom varm lödkolv, så blev det tätt. Har hållit i flera år, men använder inte röjsågen jättemycket. Blev inte vackert. 😉

Användarvisningsbild

Re: Bästa röjsågen genom tiderna?

Hodal  
#827971
Mangan skrev:Jag köpte två olika sorters smältplast och en kraftig billig lödkolv. Minns inte vilken plast jag till slut använde, tror det var HDPE.

https://www.hornbach.se/p/svetstrad-ste ... hd/946214/

Skall ju va samma plast som tanken. Geggade runt lite med en lagom varm lödkolv, så blev det tätt. Har hållit i flera år, men använder inte röjsågen jättemycket. Blev inte vackert. 😉

Tack! Skönheten var kanske inte det viktigaste.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).