Motorsåg och handhållet

Nytt svärd Husqvarna X Force vs ”vanlig”

22 inlägg 5499 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Nytt svärd Husqvarna X Force vs ”vanlig”

claesohj  
1702664073_img_8330.jpeg
Hej
Köpte hem nytt 15” svärd till min 550 xp 2
Men! 13 ja har är xforce vad fan det nu betyder, kapslat noshjul iaf. De nya är öppet.

Har ja gjort bort mig och förd bakom ljuset eller är dessa svärd som ja måste smörja som gammelsvärden ok eller skaffa 15 xforce istället

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Nytt svärd Husqvarna X Force vs ”vanlig”

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822230Jag smörjer inte mina svärd, hål eller ej.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#822244Så länge oljepumpen på sågen fungerar så är det bara att köra på utan att smörja noshjulet.

Användarvisningsbild

claesohj  
#822245Okej det e ja med på

Men vad e skillnad på xforce svärd och ett ”vanligt” som på bild. Völdigt oklart att läsa sig fram om någonstans. Är det bara smörjbart eller kapslat noshjul som e skillnad ? Båda är ju laminat

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#822246Jag är inte säker men så som jag har förstått saken så är x-force från Husqvarnas egna fabrik och de andra från någon underleverantör. Någon som vet får gärna rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#822247X forcesvärdet har sannolikt ett kraftigare lager vilket framgår av att noshjulet är nitat med fem nitar till skillnad mot ditt nya som har fyra.

Användarvisningsbild

claesohj  
#822248Ok jo de synns lite skillnad. Typist hade vela haft de andra såklart. Men för 650:- med 2 kedjor så kan de nog inte bli billigare

TS
Användarvisningsbild

skogjussi  
#822251Så här svarade husqvarna då jag frågade vad skillnaden var på deras 13 tums svärd: "578400156 är ett oregontillverkat svärd och det andra är ett x-forcesvärd tillverkat i Norge

X-force har lite bredare profil, större noshjul, fler lagerrullar, inget smörjhål, urtagningar i centrumplattan
och således lättare och ett optimerat svetsmönster.

Oregonsvärdet är lite smalare, mindre noshjul och färre lagerrullar och är lite tyngre"

Användarvisningsbild

claesohj  
#822270Tack så mycket. De var precis vad ja funderade på
Då var de mycket större skillnad än ja trodde och som vanligt blev man förd bakom ljuset då Norge varianten känns som betydligt bättre svärd!?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
claesohj skrev:Tack så mycket. De var precis vad ja funderade på
Då var de mycket större skillnad än ja trodde och som vanligt blev man förd bakom ljuset då Norge varianten känns som betydligt bättre svärd!?

Det är troligen samma typ av material i båda varianterna då inget av dem håller i mer än någon månad vid daglig användning. Både Tsumura och SugiHara som i grunden är ljusår bättre än laminatsvärd har dock en svaghet vilket är just en klent lagrad topptrissa likt den på ditt nya svärd. Å andra sidan kan man enkelt byta topptrissa på dessa svärd vilket gör dem till ett betydligt bättre val rent ekonomiskt..🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

anersimyra  
#822282https://skogma.se/p/gb-motorsagssvaerd- ... -HV15-58MG Själv brukar jag hålla koll på när Skogma har ”rea” på sina Arbor pro svärd..😃 Dessa svärd är solida och håller förstås betydligt längre än ett laminatsvärd. Ett riktigt bra laminatsvärd är dock Oregons versa cut med aluminiumkärna som även det ibland reas ut av Skogma.

Användarvisningsbild

claesohj  
anersimyra skrev:

Det är troligen samma typ av material i båda varianterna då inget av dem håller i mer än någon månad vid daglig användning. Både Tsumura och SugiHara som i grunden är ljusår bättre än laminatsvärd har dock en svaghet vilket är just en klent lagrad topptrissa likt den på ditt nya svärd. Å andra sidan kan man enkelt byta topptrissa på dessa svärd vilket gör dem till ett betydligt bättre val rent ekonomiskt..🤑🤑🤑🤑

Okej. Ja jag får se om ja ska fråga om ja kan få byta till Xforce varianten. Lite besviken att det ungefär beskrevs som samma variant av xforce fast endå inte. Men som ni tagit reda på är det knappt något lika. Falsk marknadsföring

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1702720942_img_5401.png
1702720942_img_5400.png
Att leta runt på nätet kan löna sig..🤑🤑🤑 bägge dessa svärd är som synes tillverkade av Tsumura.

Användarvisningsbild

claesohj  
#822285Ja de va stiliga svärd å fint pris 😅

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
claesohj skrev:
anersimyra skrev:

Okej. Ja jag får se om ja ska fråga om ja kan få byta till Xforce varianten. Lite besviken att det ungefär beskrevs som samma variant av xforce fast endå inte. Men som ni tagit reda på är det knappt något lika. Falsk marknadsföring

De lite billigare svärden oavsett märke kommer allra troligast från ett amerikanskt företag som är en ”gigant” i branschen. Jämför man dessa billiga varianter med varandra så är de synbart identiska förutom det varumärke de säljs under.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).