Motorsåg och handhållet

Kastskyydet "kugga över" när jag försöker lossa det.

18 inlägg 2817 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Kastskyydet "kugga över" när jag försöker lossa det.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818810 Min 550xpg börjar bli sliten. Både kastskyddet och kopplingskåpan är lite ... slitna. Så när jag skall lossa bromsen så glider kastskyddets tapp förbi kopplingskåpans pinne som lossar bromsen. Om jag trycker in lite (behövs inte jättemycket) på kopplingskåpan, så går det att lossa. Är ganska trögt, men funkar. Löser ut som den skall gör den i alla fall.

Har gjort rent, ganska ny fjäder, inget verkar hjälpa. Några tips? Pröva med ny kopplingskåpa eller med nytt kastskydd?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskyydet "kugga över" när jag försöker lossa det.

Williamm  
#818813 Du behöver nog ny kastskyddsbygel.

#819577 Monterat nytt kastskydd nu, det blev lite bättre men, om jag inte drar i högra delen av handtaget så kuggar den fortsatt över. Skall pröva med ny kopplingskåpa och se om det hjälper.

TS

tallen100  
#819584 Vet inte hur du använder kastskyddet men
Kastskyddet är just ett kastskydd och är inte gjort för att dras i ideligen i tid och otid som så många har börjat göra av någon anledning.
Det blir helt enkelt utslitet.

Användarvisningsbild

lv_101  
tallen100 skrev:Vet inte hur du använder kastskyddet men
Kastskyddet är just ett kastskydd och är inte gjort för att dras i ideligen i tid och otid som så många har börjat göra av någon anledning.
Det blir helt enkelt utslitet.

Jag tog motorsågskort för ett par år sedan och det var precist som du beskriver, dom lärde ut att alltid aktivera kastskyddet vid minsta förflyttning. Det var ett klickande i skogen hela tiden...

1700911046_skaermbild_fran_2023-11-25_12-16-28.png

Från manualen, kan vi återgå till frågan vad det är som är fel och hur man avhjälper det?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1700912827_img_5351.jpeg
Är bussningarna slitna så tror jag att felet beror på att tappen på kastskyddsbågen glider över mekanismen (inringat med gult) i kåpan.

tallen100  
Mangan skrev:
1700911046_skaermbild_fran_2023-11-25_12-16-28.png

Från manualen, kan vi återgå till frågan vad det är som är fel och hur man avhjälper det?

Visst då kan du fortsätta byta delar framöver, borde finnas nån manual till också som du kan följa.
Lycka till. 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#819593 Kastskyddet ska förstås inte användas som någon form av kastanjett som slås till vid fullvarv..😧 förfarandet att göra så har vissa förfinat till någon sorts konstform som förmodligen anses se tufft ut..🤣🤣🤣 vad som då händer är att bromsbandet i förtid brister vid det övre fästet.
Ser man däremot till att slå i skyddet efter att man stoppad kedjan så undviker man det problemet .🙂

anersimyra skrev:
1700912827_img_5351.jpeg
Är bussningarna slitna så tror jag att felet beror på att tappen på kastskyddsbågen glider över mekanismen (inringat med gult) i kåpan.

Vilka bussningar tänke du på? De som sitter i kastskyddet verkar inte slitna.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1700916493_img_5352.jpeg
Mangan skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]

Vilka bussningar tänke du på? De som sitter i kastskyddet verkar inte slitna.

Jag funderar på om det kan vara den del som här är inringat med gult..🤔 alternativt att ”knäleden” i själva kåpan är utsliten och glapp.

#819601 Hittar inget som ser direkt skumt ut, men knappt en mm av tappen på kastskyddet går emot knäleden. Nästan som det har blivit skevt. Jag skall pröva med ny kopplingskåpa, och köra på måndag se om det hjälper.

TS

#819716 Ja, det lär ju dröja innan jag får pröva rätt kåpa. Hade glömt att det sitter triobrake på min. 😥
1701030849_img_20231126_114424_882_copy_2000x1496.jpg

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#819786 Den nya är väl dessutom till en mark II, men den kanske passar ändå?

Användarvisningsbild

Williamm  
Mangan skrev:Ja, det lär ju dröja innan jag får pröva rätt kåpa. Hade glömt att det sitter triobrake på min. 😥
1701030849_img_20231126_114424_882_copy_2000x1496.jpg

Det löser du att flytta över på någon timme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).