Motorsåg och handhållet

Stihl MS 441 W

25 inlägg 13315 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 441 W

fm  
#3579 Någon som provat nya Stihlen?
Den verkar häftig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3592 jo den ser riktigt fin ut!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3604 har inte provat den,men är bra sugen! :D den ersätter ju 440n som ju tillsammans med 460n är en legendar i bla usa! 441an är ännu mer "modern" än 361an,med friskluftspolning och ett annat filtersystem mm! verkar som 441an har blivit en experimentssåg för "nya" generationen! den kommer tydligen med nån elektronisk insprutnings "historia" som dom håller på att testa! det jag tycker ska bli mer intressant är dom sågar som ersätter 260, 460, 660 & 880! :P håller för övrigt på att kolla på ett "big bore kit" till min ms660! :lol: men dom var slutsålda för tillfället! 😡

hasta la vista gott folk!!

Avatar Fallback
fm  
#3627
Huggarn skrev:har inte provat den,men är bra sugen! :D den ersätter ju 440n som ju tillsammans med 460n är en legendar i bla usa! 441an är ännu mer "modern" än 361an,med friskluftspolning och ett annat filtersystem mm! verkar som 441an har blivit en experimentssåg för "nya" generationen! den kommer tydligen med nån elektronisk insprutnings "historia" som dom håller på att testa! det jag tycker ska bli mer intressant är dom sågar som ersätter 260, 460, 660 & 880! :P håller för övrigt på att kolla på ett "big bore kit" till min ms660! :lol: men dom var slutsålda för tillfället! 😡

hasta la vista gott folk!!


Behöver 660 trimmas?
Jag har bara provkört en kort stund och den var grym orginal.

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3630 Om den behöver trimmas?!! vad behöver inte trimmas??provar man inte så vet man ju inte om den behöver timmas eller ej :D skämt å sido så går den redan som själva tusan!! men du förstår att jag har ju den här sjukdomen som gör att det rycker i brallan så fort det luktar diesel eller tvåtaktsolja........vet inte riktigt vad sjukdomen heter......men det kan va lite jobbigt ibland!! :lol: men jag är långt ifrån att vara någon duktig "motorskruvare" eller "trimmare"! men att byta kolv å cylinder har man ju gjort sen lekis nästan,så det ska man väl fixa! 8) sen har stihl som tillbehör en "dubbelblås" ljuddämpare till den! å den klarar nog en havande anka i sjönöd av att byta!! tja,vi får se! har handlat rätt friskt här nu på sluttampen på året! bla så beställde jag en jäkligt dyr pannlampa igår!! :oops: ........men :lol:

hare gött pöjkar!!

Avatar Fallback
fm  
#3632
Huggarn skrev:Om den behöver trimmas?!! vad behöver inte trimmas??provar man inte så vet man ju inte om den behöver timmas eller ej :D skämt å sido så går den redan som själva tusan!! men du förstår att jag har ju den här sjukdomen som gör att det rycker i brallan så fort det luktar diesel eller tvåtaktsolja........vet inte riktigt vad sjukdomen heter......men det kan va lite jobbigt ibland!! :lol: men jag är långt ifrån att vara någon duktig "motorskruvare" eller "trimmare"! men att byta kolv å cylinder har man ju gjort sen lekis nästan,så det ska man väl fixa! 8) sen har stihl som tillbehör en "dubbelblås" ljuddämpare till den! å den klarar nog en havande anka i sjönöd av att byta!! tja,vi får se! har handlat rätt friskt här nu på sluttampen på året! bla så beställde jag en jäkligt dyr pannlampa igår!! :oops: ........men :lol:

hare gött pöjkar!!

Sjukdomen heter prylgalen och vem gillar inte när det ylar lite extra i motorn. Vad kostar big bore? Finns det trim till fler modeller?
Håller på att sälja min "hobby" 280. Kanske blir en 361 wh istället eller om man skulle vänta och se vad det kommer för nya roliga modeller

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3645 Hade jag varit dig så hade jag väntat! själv hade jag behållt 280n tills dom nya kommer!beroende på vad du får för den så hade jag nog behållt den även sen som reservsåg! jag menade inte tidigare att 280n är en dålig såg för att det är en "hobby" eller snarare en "semi-proffs"skulle jag vilja kalla den! för 280n förutom vikt/effekt förhållandet som vi nämnt förut, är en jäkligt bra såg! tyskarna släpper ytterst sällan ifrån sig "skitgrejor" allra helst inte om det står STIHL på dom!! :D tyskarna förlorade ju kriget sist det begav sig :lol: ,men "sågkriget" förlorar dom knappast! snackade med en kille som är mycket "insyltad" i hva,som sa att stihl & dolmar kommer att dominera "proffsmarknaden" om nåt år! bla pga hva´s samarbete med partner!

Vad använder du sågen till för typ av "huggning"? jag kan varmt rek 361an! men använd max 15"-1.3svärd & 1.3mm kedja 3/8, på "vanlig" huggning!det funkar kalas!annars blir den lite bökig tycker jag! jag använder mina 361or till 90% på kapning & fällning annars använder jag för det mesta ms200an! men den blir istället nästan i underkant motormässigt i slutavverkningsskog! så typ ms260 eller hva346 är nog det optimala vikt/effektmässigt enligt mig! så jag väntar otåligt! :? men jag var snubblande nära att "slita"med mig en 260 hem härom dan likförbaskat :D men tog till sist det lilla förstånd man har kvar till fånga å lät bli :?: om du absolut vill byta 280n nu :?: ,så försök få tag på en beg 026, 260,361 eller varför inte en ms360 (036) dom är kalas! har en knappt inkörd 360 liggandes här hemma!hehe! men den funderar jag på att ev sätta på en motorsågsvinsch! jag skulle behållt 280n och väntat!

Mors!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3646
Huggarn skrev:Om den behöver trimmas?!! vad behöver inte trimmas??provar man inte så vet man ju inte om den behöver timmas eller ej :D skämt å sido så går den redan som själva tusan!! men du förstår att jag har ju den här sjukdomen som gör att det rycker i brallan så fort det luktar diesel eller tvåtaktsolja........vet inte riktigt vad sjukdomen heter......men det kan va lite jobbigt ibland!! :lol: men jag är långt ifrån att vara någon duktig "motorskruvare" eller "trimmare"! men att byta kolv å cylinder har man ju gjort sen lekis nästan,så det ska man väl fixa! 8) sen har stihl som tillbehör en "dubbelblås" ljuddämpare till den! å den klarar nog en havande anka i sjönöd av att byta!! tja,vi får se! har handlat rätt friskt här nu på sluttampen på året! bla så beställde jag en jäkligt dyr pannlampa igår!! :oops: ........men :lol:

hare gött pöjkar!!

Jag var med i en testgrupp just för denna åkomma för ca 3 år sen o hade då 3 såg.
Efter testgruppen hade jag ett år senare hade jag 300.
nu ca 580.
Jag ska stämma dem!

Testa aldrig blå piller!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3653 HAHAHA!! ja.....men va tusan......nån hobby måste man ju ha!! :D men man har en bit kvar ser jag......men skam den som ger sig.....men det blir nog tufft är jag rädd :lol: förmodligen ingen ide att ens försöka!!

ja....golf tänker jag då inte börja med!....tror deras piller är i pulverform å är vitt till färgen! man kan ju inte gå runt å se ut som en gammal mjölnare heller!! (ursäkta alla golfare,inget ont menat) :D

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3655 Fm: dom enda stihl "trimmen"(orginal) som jag känner till är dualport ljuddämparna till ms460 & ms660 (046 & 066) big bore kitet finns i usa!

bla på: http://www.baileys-online.com/ men finns även dom endast till 460 & 660 tror jag! och även till huskvarna bla 372an, kitet till 660 kostar 109.95 dollar+frakt å lite annat tjafs,så jag har inte räknat ut vad slutnotan blir!! men vem bryr sig!?.....jag är ju "sjuk"!! :lol: måste få ha lite roligt........man kan ju dö närsom helst!! :wink:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3657 kittet till 372 kommer under början av nästa år tror jag ,,,,
jag skall ha ett sånt till min :)

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3658 Samma till 660n! restat till januari! vet du kipp vad frakten går lös på? har inte kollat så noga än! "utgångspriset" är ju inte så farligt for kolv å cylinder!! 110 dollar till 660n!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3659 vet inte vad frakten kan gå på, men tippar på en 4-500:- vilket det så klart är värt :)
Men mange har ju beställt lite saker från staterna så han har nog mer koll ,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3660 Huggarn har du testat att göra om nån ljuddämpare ??
eller skall du beställa en från Stihl ??

Avatar Fallback
fm  
#3662
Huggarn skrev:Hade jag varit dig så hade jag väntat! själv hade jag behållt 280n tills dom nya kommer!beroende på vad du får för den så hade jag nog behållt den även sen som reservsåg! jag menade inte tidigare att 280n är en dålig såg för att det är en "hobby" eller snarare en "semi-proffs"skulle jag vilja kalla den! för 280n förutom vikt/effekt förhållandet som vi nämnt förut, är en jäkligt bra såg! tyskarna släpper ytterst sällan ifrån sig "skitgrejor" allra helst inte om det står STIHL på dom!! :D tyskarna förlorade ju kriget sist det begav sig :lol: ,men "sågkriget" förlorar dom knappast! snackade med en kille som är mycket "insyltad" i hva,som sa att stihl & dolmar kommer att dominera "proffsmarknaden" om nåt år! bla pga hva´s samarbete med partner!

Vad använder du sågen till för typ av "huggning"? jag kan varmt rek 361an! men använd max 15"-1.3svärd & 1.3mm kedja 3/8, på "vanlig" huggning!det funkar kalas!annars blir den lite bökig tycker jag! jag använder mina 361or till 90% på kapning & fällning annars använder jag för det mesta ms200an! men den blir istället nästan i underkant motormässigt i slutavverkningsskog! så typ ms260 eller hva346 är nog det optimala vikt/effektmässigt enligt mig! så jag väntar otåligt! :? men jag var snubblande nära att "slita"med mig en 260 hem härom dan likförbaskat :D men tog till sist det lilla förstånd man har kvar till fånga å lät bli :?: om du absolut vill byta 280n nu :?: ,så försök få tag på en beg 026, 260,361 eller varför inte en ms360 (036) dom är kalas! har en knappt inkörd 360 liggandes här hemma!hehe! men den funderar jag på att ev sätta på en motorsågsvinsch! jag skulle behållt 280n och väntat!

Mors!

Tack för tipset.
Jag har 2 st ms 280 så en ska jag iaf spara som reservsåg. Jag saknar 361 när jag fäller och kapar riktigt grovt. Sen hade den nog varit smaskig att ha på vedbacken också.


Har du något tips vart man hittar bra begagnade sågar.
(hva 346 gillar jag inte alls, 260 är mycket bättre att arbeta med.)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).