Motorsåg och handhållet

Äldre motorsågar

6 inlägg 857 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äldre motorsågar

hans - mikael  
#816500 Skrev igår om min hobby att skruva i äldre motorsågar. Skulle vara roligt att få veta lite mer om hur dom var på sin tid och om någon kanske står sig än idag.

Hva
40
44
55
444
133
238
Jonsered
51e
2045
Partner
R19 tyristor



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äldre motorsågar

anersimyra  
#816501
hans - mikael skrev:Skrev igår om min hobby att skruva i äldre motorsågar. Skulle vara roligt att få veta lite mer om hur dom var på sin tid och om någon kanske står sig än idag.

Hva
40
44
55
444
133
238
Jonsered
51e
2045
Partner
R19 tyristor

44/444/238/242 står tillsammans med den modernare 550 generation 1 i en klass för sig när det gäller hanterbarhet och då särskilt vid kvistning. De äldre sågarna jag nämner är faktiskt tystare än många av de modernare sågarna, ljudtrycket från tex en original 550 mkII är ”inte att leka med.”..😖
De äldre sågarna har förstås en sämre avvibrering, om än inte en dålig sådan.
Man nödgades göra rent luftfiltret minst en gång dagligen, och inte sällan flera gånger per dag.
Vid lite större omslag i väderleken så fick man justera förgasaren.
Här ser du en film på en 44 som jag dagen innan ställt i ordning med ny bränsleledning och stift. När jag senare rev sågen så visade det sig att kolvringen var kass och hela vevhuset var fullt av ett tjockt lager ”klägg” som endast lät sig avlägsnas med hjälp av högtryckstvätten..💦💦😂.

Användarvisningsbild

Re: Äldre motorsågar

hans - mikael  
#816503 Tack ! Roligt att få veta mera om sågarna jag har, glömde bort att jag har en Hva 240 också, den hör kanske till samma sågar som du nämner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre motorsågar

anersimyra  
#816507
hans - mikael skrev:Tack ! Roligt att få veta mera om sågarna jag har, glömde bort att jag har en Hva 240 också, den hör kanske till samma sågar som du nämner.

240 tillhör samma ”familj” som de övriga.

Användarvisningsbild

Re: Äldre motorsågar

anersimyra  
#816510
Här ser du en portad 44 practica vilken blev ungefärligt jämförbar med en 444..🙂

Användarvisningsbild

Re: Äldre motorsågar

PRN  
#816690
hans - mikael skrev:Skrev igår om min hobby att skruva i äldre motorsågar. Skulle vara roligt att få veta lite mer om hur dom var på sin tid och om någon kanske står sig än idag.

Hva
40
44
55
444
133
238
Jonsered
51e
2045
Partner
R19 tyristor



Ja bara börja googla så har du å göra i några år framöver 😁

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).