Motorsåg och handhållet

Några sågfunderingar!

16 inlägg 6031 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Några sågfunderingar!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50702Hallå på er grabbar å tjejer! va ett tag sen sist! Såg att både hva 372 & 346 UTAN e-tech fanns på svenska hemsidan! betyder det då att dom säljs i sverige? vet ialla fall att i höstas kunde man inte köpa 346an utan e-tech! nån hva handlare här som kan svara? sen så är det ju nu kampanj och utförsäljning av stihls 260! stihls nya katalog kommer i mars-april...vad tror ni? är nya 261an på gång? :smile:

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Några sågfunderingar!

swe#kipp  
#50708Nej jag tror inte att 261 är på G ännu eller så är dom grymt duktiga på att hålla tyst :)
japp båda går att beställa och jag kan varmt rekomendera en 346xpg NE :D
kul att se en rad av dig igen !!

Användarvisningsbild

#50721jo d är just det dom är!..duktiga att hålla tyst! anledningen till att jag har dessa funderingar är att dom normalt inte behöver kampanja just 260n pga att den säljer så pass bra ändå! sen har jag hört lite rykten att den skulle komma under första halvan av 09...vi får väl se! när det gäller nya 346an så har jag ...tro det eller ej 2 st!!!!!! :grin: men när jag köpte dom så kunde man bara köpa MED e-tech i sverige! jag har förvisso bytt dämparna på mina så.... jorå,dom går helt ok,smidiga å så...men hade förväntat mig lite mer pulver pga alla lovord den fått...men som sagt...fin såg att jobba med! nu är det väl allmänt kännt att jag tycker att stihl rent allmänt håller högre kvalitet, så jag ser gärna att dom kommer med en "346" i stihl kläder,saknar också tanklocken,inbyggd koppling,svärden mm! kör mina 346or med powermatch & stihlkedjor så det är väl inget större problem förvisso! dom håller ungefär som stihls vanliga(laminerade) svärd tycker jag! jaja...vi får väl se vad som händer!! :mrgreen:

hej hopp!!
Senast redigerad av Huggarn lör 07 mar 2009, 00:00, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

swe#kipp  
#50730hehehe ja det är trist att dom skall ge sågarna astma från fabriken :P
du som jobbar så pass mycket borde prova en trimmad såg det är löjligt roligt att jobba med :D
http://www.youtube.com/watch?v=7wonB_bZdXE

Användarvisningsbild

#50742ja, när jag bytte bort e-tech dämparna så märkte jag ärligt talat ingen större skillnad på "pulver" i sågarna,men däremot så går dom inte lika varma! ja trimmat ja.... det är nog för att jag kör så pass mycke som jag inte kör trimmat,man vinner absolut inget på det,snarare tvärtom skulle jag tro! rolighets faktorn däremot är nåt helt annat!!! :grin:

TS

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50748Tur att man ångrade sig att byta till ett nytt 260 om en ny modell är på gång :lol:

Som sågare vill man ju alltid ha det nyaste alltid kan det imponera på någon :wink:

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#50753Nja ,,, jag vet inte jag :P
det jag vinner är en lättare såg med mer kraft nått som är värt mycket för mig när jag går efter skördare och kapar övergrovt kan bli så väldigt långt mellan träden då och då är det skönt att ha så lite som möjligt att bära på :)

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50764Tjenis!!!!!!!!!!!!

Kul o se dig!!!!!

Antar att du har o hitta på.

Jag som du förstår är sugen o höra om du kört med din 5000 o hur det gått o så vidare..
Jag har sålt 12 såna nu o haft en tändning o byta.
Har sålt 2 7900 med...

Här är allt lungt o det har inte blivit mycket gammelsåg heller på sistonde.

Hoppas på o höra mer från dig, gärna lite oftare! Du saknas på forumet!

Mange!

Användarvisningsbild

valmet901 skrev:Tur att man ångrade sig att byta till ett nytt 260 om en ny modell är på gång :lol:

Som sågare vill man ju alltid ha det nyaste alltid kan det imponera på någon :wink:

Jo så är det ju! men å andra sidan så är man väl snudd på idiot om man inte köper en 260 nu med dom priser som är!! :ugeek: går säkert att få ner priserna mer är dom sätter också! för säga vad man vill så är 260n en jäkligt bra såg! inget snack om den saken, en del här pratar om att 346an är den "bästa" sågen i 50cc klassen! och så kan det kanske vara i vissas ögon,det beror ju på vad man menar med "bästa" jag håller med dom om vi pratar om och rapphet och i viss mån smidighet å vibrationer, i övrigt håller jag 260n på första platsen!(allmän kvalitet,driftsäkerhet när det gäller "luftfilterproblematiken" på stihl så är det knappt värt att nämnas, dels tar det nån sekund att rengöra, och även om filtret är superskitigt på en stihl så går dom mer eller mindre lika bra ialla fall!? det gör däremot inte hva, inte 346an ialla fall! Ja ja...detta har vi ju ältat många ggr så...... Är det nån mer än jag som tycker att 346an dricker soppa som en häst? den slevar garanterat i sig mer än 361an!!?? mycket märkligt.?

TS
Användarvisningsbild

swe#kipp skrev:Nja ,,, jag vet inte jag :P
det jag vinner är en lättare såg med mer kraft nått som är värt mycket för mig när jag går efter skördare och kapar övergrovt kan bli så väldigt långt mellan träden då och då är det skönt att ha så lite som möjligt att bära på :)

Nämen kipp...du e ju en stor karl för tusan! dalmas dessutom.......rumpmas förvisso...men ändå! :grin: nog orkar väl du bära såg!!? hehe

jo jag förstår hur du menar, men jag tror du skulle klara dig lika bra kanske bättre i långa loppet med en orginalsåg! å kapa övergrovt med en 346a är nog inge bra vare sig den är trimmad eller inte! nu är ju inte jag nån expert på trimmade sågar förvisso..men jag är av den fasta övertygelsen att man rent ekonomiskt tjänar på att köra orginal...jag menar att det är ju en del kostnader kring trimmning vare sig du gör det själv eller inte, sen är ju risken att nåt går sönder större, och rent tidsmässigt vid ex vis kapning beroende på jobb så kanske man tjänar 5min på en hel dag, så det känns som det kvittar! :smile: jorå smaken är som baken...var å en gör som man vill och känns bäst!! :mrgreen:

TS
Användarvisningsbild

Mange skrev:Tjenis!!!!!!!!!!!!

Kul o se dig!!!!!

Antar att du har o hitta på.

Jag som du förstår är sugen o höra om du kört med din 5000 o hur det gått o så vidare..
Jag har sålt 12 såna nu o haft en tändning o byta.
Har sålt 2 7900 med...

Här är allt lungt o det har inte blivit mycket gammelsåg heller på sistonde.

Hoppas på o höra mer från dig, gärna lite oftare! Du saknas på forumet!

Mange!

Tjenare Mange! tack för allt "smicker" :lol: jag har tyvärr ingen 5000 kvar! satt på skoj ut den på blocket...d ringde som fan och det slutade med att en kalaspingla...en tyska som bor i orsa finnmark köpte den!! :grin: jävlar va snygg hon va!! hahaha! tänkte erbjuda na att åka upp dit å ge henne en gratis service på sågen mm!! :mrgreen: jaha...då stod man där utan 5000...vad göra? alla snackar ju så mycket om 346an så då köpte jag en sån för att prova! har även köpt en till senare i väntan på 261ans uppståndelse! jag köpte 346 för att jag har en kollega som kör 2153 å 346 och dom krånglar och går sönder hela tiden så jag lov att prova om dom verkligen var så dåliga!! men mina har gått hyfsat bra peppar peppar! jag nämde i en tråd ovan att jag håller ms260 som den "bästa" 50cc sågen! glömde helt av 5000 (sorry) den hade fått dela första platsen om den hade haft länkage till gasen och inte vire! jag gillade inte det..kunde kärva å gå lite trögt ibland! en gång kom det in en barkbit innuti handtaget som orsakade gashäng! i övrigt en riktig kalassåg med inbyggd koppling och bra ös,smidig mm! dock väldigt känslig för skitigt luftfilter!!! precis som husqvarnan! när det gäller gammelsågar så händer det inte mycke här heller, brukar starta upp 090n med jämna mellanrum bara....får ribba varje gång!! :mrgreen:

hopp hopp

TS

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Huggarn skrev:
valmet901 skrev:Tur att man ångrade sig att byta till ett nytt 260 om en ny modell är på gång :lol:

Jo så är det ju! men å andra sidan så är man väl snudd på idiot om man inte köper en 260 nu med dom priser som är!! :ugeek: går säkert att få ner priserna mer är dom sätter också! för säga vad man vill så är 260n en jäkligt bra såg! inget snack om den saken, en del här pratar om att 346an är den "bästa" sågen i 50cc klassen! och så kan det kanske vara i vissas ögon,det beror ju på vad man menar med "bästa" jag håller med dom om vi pratar om och rapphet och i viss mån smidighet å vibrationer, i övrigt håller jag 260n på första platsen!(allmän kvalitet,driftsäkerhet när det gäller "luftfilterproblematiken" på stihl så är det knappt värt att nämnas, dels tar det nån sekund att rengöra, och även om filtret är superskitigt på en stihl så går dom mer eller mindre lika bra ialla fall!? det gör däremot inte hva, inte 346an ialla fall! Ja ja...detta har vi ju ältat många ggr så...... Är det nån mer än jag som tycker att 346an dricker soppa som en häst? den slevar garanterat i sig mer än 361an!!?? mycket märkligt.?

Jo klart att lite blåst är man ju som inte köper en 260 med dessa priser :lol:
Jo både 260 o föregångaren 026 var ju ena riktiga slitvargar.

När tror du Huggarn att 261 an kommer ut i butikerna. Såg nåt om mars april då är det inte så länge kvar isåfall :grin:

Tusan börjar nog bli Stihl skadad nu kollar knappt på husqvarnas proukter längre :grin:

Kanske är lite dumt att inte göra det :oops:
I och för sig har man ju några hva/jonsered sågar men dessa har ju några år på nacken

Kan ju alltid finnas nåt i det nya programet som faller en i smaken

Jo att stihlsågarna går länge utan att rengöra filtren har jag märkt. Inte minst på röjsågen 480 ibland på vintrarna rengör jag ju inte filtret på två veckor men då. Har man ju vintersatsen på så då blir det det ju inte så mycket skit som sugs in jämförelsevis om det är öppet.

Men jag brukar köra med pappfiltret nästan året om kanske inte är så bra på vintern eller?

Sätter man på nylonfiltret skitar det igen på direkten tycker jag :roll:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50814Skulle vara roligt o höra mer om de här 5000.
Det har ju börjat jäkligt bra! Nu har priserna gått upp lite men det är ju bra såg så här långt!
Vi får väl se vad framtiden ger! Jag har stora hopp om dessa, de verkar ju hålla bra.

Nonkan  
#51950STIHL 260 som är på kampanj är bondvarianten, utan snabbkedjespänning och barkstöd. Så jag vet inte om man kan säga att dom säljer ut 260 än, de flesta väljer ju 260 CB eller CBW som kostar som vanligt. I katalogen (som har kommit nu) står det ännu inget om några uppföljare.

Stihl är faktiskt ganska långsamma med nya modeller, men de testar dem riktigt ordentligt innan det blir serieproduktion, till skillnad mot en viss annan tillverkare som spottar ur sig nyheter som verkar går från ritbord till serieproduktion direkt :/

Användarvisningsbild

valmet901 skrev:
Huggarn skrev:

Jo klart att lite blåst är man ju som inte köper en 260 med dessa priser :lol:
Jo både 260 o föregångaren 026 var ju ena riktiga slitvargar.

När tror du Huggarn att 261 an kommer ut i butikerna. Såg nåt om mars april då är det inte så länge kvar isåfall :grin:

Tusan börjar nog bli Stihl skadad nu kollar knappt på husqvarnas proukter längre :grin:

Kanske är lite dumt att inte göra det :oops:
I och för sig har man ju några hva/jonsered sågar men dessa har ju några år på nacken

Kan ju alltid finnas nåt i det nya programet som faller en i smaken

Jo att stihlsågarna går länge utan att rengöra filtren har jag märkt. Inte minst på röjsågen 480 ibland på vintrarna rengör jag ju inte filtret på två veckor men då. Har man ju vintersatsen på så då blir det det ju inte så mycket skit som sugs in jämförelsevis om det är öppet.

Men jag brukar köra med pappfiltret nästan året om kanske inte är så bra på vintern eller?

Sätter man på nylonfiltret skitar det igen på direkten tycker jag :roll:

Jag har slängt mina pappfilter!! dom suger ju åt sig fukt å annat skit tycker jag! kör med nylon året runt! slänger dit vinter plastbiten bara när det börjar bli lite puder ute!! köra med pappfiltert på vintern är helt uteslutet enligt mig!! :???: :shock:

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).