Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Motorsåg och handhållet
Hur mäts egentligen sågsvärd?
tis 03 okt 2023, 14:27#813484Råkade mäta ett svärd som enligt uppgifterna ska vara ett 35 cm svärd. Det visade sig vara 41 cm från ena änden till den andra. Så hur vad är punkten som företagen mäter ifrån? Det är absolut inte den delen som sticker ut och man kan såga med för det är snarare 30.
TS

tis 03 okt 2023, 14:34#813486Här finns ett försök: Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video)
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 03 okt 2023, 15:00#813488Tack, Fredrik. Så då kan man lite enkelt säga att måttet ska vara ungefär hur långt det är framför sågkroppen och den biten som fäster inne i sågen räknas inte?
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
TS
tis 03 okt 2023, 15:05#813489Sågsvärdens längd är ett nominellt mått (enbart på papperet) medans verkligt mått är längden när dessa är monterade på sågen.
tis 03 okt 2023, 15:09#813490På mina sågar verkar "pappersmåttet" samanfalla ganska bra med hur lång det är framför sågkroppen.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).