Husqvarna 540XP MKIII och Stihl MS201 C-M - lika som bär?
Vid en första granskning och jämförelse är det slående hur lika de båda sågarna är till det yttre. Båda har liggande cylinder med avgasutblås till höger strax framför det bakre handtaget. Det ger en låg och smäcker design och en mycket välbalanserad såg. Handtagen och dess upphängningar är snarlika.
Skärutrustning
Båda sågarna levereras med 1,3 mm kedja i ⅜ och med ett fjortontumsvärd. Just 14-tumssvärdet känns lite ovanligt för Husqvarnas del som ju mest har använt 13 och 15-tumssvärd tidigare på sina mindre sågar. Husqvarna 540XP MKIII levereras med X-cutkedjan S93G och på Stihl MS201 C-M sitter en PiccoSuper-kedja (PS).
En sak som Husqvarna har ändrat från sin större såg 550 XP är att man i den nya 540XP använder mer av svärdet som effektiv svärdslängd. Svärdsfästet sitter längre ut mot barkstödet på 540XP om man t ex jämför med Husqvarnas 550XP. Det här gör att både 540XP och Stihls 201:a får exakt samma effektiva svärdslängd.
300 gram skillnad i vikt
Tittar man på en teknisk specifikation så är Husqvarnan något starkare och något tyngre än Stihls MS201 C-M. Cylindervolymen är 39,1 cm3 jämfört med 35,2 cm3 för 201:an. Husqvarnan väger enligt Husqvarnas spec, tom och naken utan skärutrustning, 4,1 kg. Stihlen väger 4,0 kg. Vi fyllde tankarna på båda sågarna och vägde in dem RFS (RedoFörSkogen). Då vägde 540XP:n in på 5,35 kg och 201:an vägde in på 5,05 kg. En skillnad på 3 hekto till 201:ans fördel. Av dessa tre hekton utgör ca 0,7 hg Husqvarnans något större tankvolymer för bensin och olja.
Automatisk förgasarjustering
Båda sågarna har snarlika start/stopreglage med skillnad att man för Husqvarnas uppåt och Stihls nedåt innan start. Husqvarna 540XP har primerblåsa vilket Stihl 201 saknar. Men båda startar lika enkelt. Typ två ryck vid kallstart och ett ryck för att starta sågen varm. Husqvarna 540XP MKIII är utrustad med den automatiska förgasarjusteringen AutoTune 3.0. 201:an har Stihls motsvarande system som heter M-tronic. Erfarenheten från Stihl-sågen och från Husqvarnas större sågar är att det är välfungerande system som håller sågarnas prestanda på topp utan att behöva justera mer än att hålla luftfiltren hyfsat rena.
Första testet
Vi turades om att köra Husqvarna 540XP och Stihl MS201. I ganska lätt huggning i ett yngre blandbestånd med mestadels björk. Vi högg ur klenare björk och ställde isär lite grupper. Medeldiameter i brh låg uppskattningsvis runt 12 cm med kapsnitt i rotskären mellan 10-18 cm. Två bitar per träd, lätt kvistning och några få kap. Enkelt jobb för en motorsåg men tungt brosslingsjobb för “otränade gubbar”.
Husqvarna 540XP MKIII matchar Stihls gallringsklassiker
Efter några tankar summerade vi de första intrycken av Husqvarnasågen. Vi var båda av uppfattningen att det kändes som en väldigt bra såg och att 540:n och 201:an är helt jämförbara sågar. Husqvarna 540XP MKIII är definitivt ett alternativ till Stihl MS 201 för den som hellre vill ha en Husqvarna i den här storleksklassen. Båda sågarna beter sig likadant och de presterar på samma nivå. Husqvarnan är något starkare på pappret (0,1 kW) men det är inget man märker av i praktiken. Det skulle kanske märkas om vi ställer oss och klockar trisskapning (vilket vi kommer att göra när sågen gått några fler tankar) men i det praktiska huggningsarbetet märks ingen skillnad. Vi kände heller inte av de extra trehundra grammen i sågvikt på Husqvarnas såg. Det kanske vi skulle göra om vi högg heldag i barrgallring med mycket kvistning men i den här björkhuggningen gjorde sågvikten definitivt ingen skillnad. Energiåtgången som går åt för att brossla tung björk är hästlängder större än att bära 300 gram motorsåg extra.
Husqvarnasågen har ett mycket tydligt och bra riktmedel för fällriktning. Ett rejält svart streck som löper från sågens vänstersida upp över toppen på sågkroppen. Här finns en skillnad mot Stihl-sågen som bara har fällstrecket på vänstersidan och inget på toppen.
Service och underhåll
Vi lättade lite på kåporna och även här ser sågarna ganska likartade ut. Kåpan för att göra rent luftfiltret kan lätt tas bort med handkraft utan verktyg. Luftfiltret på Husqvarnan var lite knixigt att få tillbaka då det var trångt med kablar och slangar runtomkring och att det har en anslutning till en nippel av något slag. På Stihlsågen finns en plastplatta under luftfiltret så man ser inte direkt vad som finns bakom. På Husqvarnan var det väldigt mycket elkablar inklusive ett uttag för någon form av anslutning. Husqvarnan har även en liten plastkåpa bredvid starthandtaget och bakom den finns ytterligare en anslutningsmöjlighet. Exakt vad dessa anslutningar ska användas till framgår inte men troligtvis är det för att koppla upp Husqvarna Connect som hittills enbart finns för batterisågar och några gräsklipparmodeller. Husqvarna skriver så här på sin sajt om 540XP MKIII:
“Håll din såg och dig själv uppdaterad med Husqvarnas digitala tjänster. Anslut bara den integrerade anslutningsenheten (tillval) under locket. Då är du redo att ansluta och diagnostisera motorn.”
Kedjekåpan sitter med en mutter på båda sågarna och båda har “borttappningssäkra” muttrar som sitter kvar på kåpan. På Stihlsågen kommer man åt tändstiftet genom att ta bort kopplingskåpan. På Husqvarnan kommer man åt det genom att ta bort först luftfilterkåpa, luftfilter + ytterligare en plastlock. Båda sågarna har utanpåliggande koppling.
Här finns en video från vårt första test av Husqvarna 540XP MKIII:
Och här hittar ni vår första tråd om från i fjol höst när nyheten om nya Husqvarna 540XP släpptes: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201
Användarbeteende
Det är som sagt väldigt liten skillnad mellan Husqvarnas nya 540XP MKIII och Stihls 201:a så därav finns ingen anledning till skillnad i användarbeteende. Däremot diskuterade vi, när vi sågade och filmade, att sågarna ofta står på backen och puttrar medan man själv gör något annat. T ex brosslar eller drar ris. Det här är inget vi någonsin reflekterat över tidigare men i och med att vi testat och kört en del batterisåg så blir just det här “tomgångsputtrandet” en påtaglig skillnad mellan just bensin och batteri. Fast teoretiskt sett skulle man ju kunna stänga av bensinsågen medan man brosslar eller gör annat? Det räcker med att peta till start/stopp reglaget det allra minsta. Ingen av sågarna är heller svårstartade så det räcker med ett enkelt ryck så är den i gång igen utan att man ens har behövt ändra startknappen. Det här tror jag att vi ska testa vid kommande sågtester? Frågan är väl om det gör någon påtaglig skillnad för bränsleförbrukningen? Men ljudmiljön kan ju om inte annat bli trevligare.
Fortsättning följer
Det här var som sagt en första enkel test av den nya Husqvarna 540XP MKIII-sågen. Vi ska fortsätta att köra sågen och ta reda på mer hur den fungerar under lite längre arbetsdagar och i lite mer utmanande gallringshuggning än den björkhuggning vi jobbade i nu. Är den bränslesnål? Kan man känna av en effektskillnad mellan 540:n och 201:an om skogen blir lite grövre? Håller den sig ren på ett bra sätt eller skitar den igen lätt? Var fastnar skiten och hur är den att underhålla? Håll utkik på Skogsforum, det kommer mera!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto