Motorsåg och handhållet

Vilken såg kan ni erfarna använda rekommendera??

26 inlägg 8944 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Vilken såg kan ni erfarna använda rekommendera??

MoggeBM  
#810571Hej!
Har några hektar blandad lövskog mestadels bok, sen björk och asp och jag avverkar(gallrar ut björk asp osv)själv samt tar hem och färdigställer veden hemma, då vi har en gammal monsterpanna (agrolux)med låg verkningsgrad och har ett stort hus samt två kaminer så går åt en hel del ved..

Behöver en mkt nyare bättre såg som är dimensionerad för ändamålet och jag har sökt och sökt och får så blandade resultat och det finns ju åtskilliga modeller av de bättre märkena, men det är HKV och STIHL jag är intresserad av främst.
Haft nån Stihl 250 nån Hitachi jag gav 6000 för över tio år sedan och en 45 år gammal HKV 260 CD jag inte vill slita ut den måste ju nästan vara samlarobjekt så gammal och fullt fungerande 😅

Vad kan ni ärade forummedlemnar rekommendera för såg till mina behov??
Har några hektars skog och vill smärtfritt kunna stycka upp stammar till 50 kubik ved årligen ca(händer att jag säljer och skänker bort ved till nära och kära med)??
Har ett 24" svärd jag använder med 260:n ibland dels till grövre träd dels till min DIY sågjigg för plankor(obs den får endast gå med svärdet vinklat i träet och har således bara kontakt med några få tänder i träet, annars vet jag att man ska ha mkt större såg till såna ändamål, om man sågar tvärs igenom på en gång men jag drar sågen fram och tbx på en planka på ovansidan så det går så bra(så DET behöver jag inte få massa inlägg om,men nu verkar tonen på detta forum vara trevlig och hjälpsam dock.
Budget 10 000 plus minus någon tusenlapp kanske kan vara lämplig?

Hade jag haft råd hade jag köpt en. 4 el 572 XPG eller Stihl 500i RIPSAW sen hade det varit end of discussion men.....

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vilken såg kan ni erfarna använda rekommendera??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810580Skal du ha ho til og først og fremst hogga èin god del ved og det verkar som du har èin god del erfaring med motorsag, så kanskje ei stihl 261? Har ei sjølv. Veldig fornøgd sålangt iverfall. Beste saga eg har brukt. Startar lett, varm som kald. Hissig og sterk.

Användarvisningsbild

Williamm  
MoggeBM skrev:Hej!
Har några hektar blandad lövskog mestadels bok, sen björk och asp och jag avverkar(gallrar ut björk asp osv)själv samt tar hem och färdigställer veden hemma, då vi har en gammal monsterpanna (agrolux)med låg verkningsgrad och har ett stort hus samt två kaminer så går åt en hel del ved..

Behöver en mkt nyare bättre såg som är dimensionerad för ändamålet och jag har sökt och sökt och får så blandade resultat och det finns ju åtskilliga modeller av de bättre märkena, men det är HKV och STIHL jag är intresserad av främst.
Haft nån Stihl 250 nån Hitachi jag gav 6000 för över tio år sedan och en 45 år gammal HKV 260 CD jag inte vill slita ut den måste ju nästan vara samlarobjekt så gammal och fullt fungerande 😅

Vad kan ni ärade forummedlemnar rekommendera för såg till mina behov??
Har några hektars skog och vill smärtfritt kunna stycka upp stammar till 50 kubik ved årligen ca(händer att jag säljer och skänker bort ved till nära och kära med)??
Har ett 24" svärd jag använder med 260:n ibland dels till grövre träd dels till min DIY sågjigg för plankor(obs den får endast gå med svärdet vinklat i träet och har således bara kontakt med några få tänder i träet, annars vet jag att man ska ha mkt större såg till såna ändamål, om man sågar tvärs igenom på en gång men jag drar sågen fram och tbx på en planka på ovansidan så det går så bra(så DET behöver jag inte få massa inlägg om,men nu verkar tonen på detta forum vara trevlig och hjälpsam dock.
Budget 10 000 plus minus någon tusenlapp kanske kan vara lämplig?

Hade jag haft råd hade jag köpt en. 4 el 572 XPG eller Stihl 500i RIPSAW sen hade det varit end of discussion men.....

Varför just500i RIPSAW?
Just nu kör jag 346 BJÖRNSAW Men skulle rekommendera ms261 av de nya sågarna som finns att få. Börja med en bra 50cc och utöka där efter om behov finns.

Användarvisningsbild

MoggeBM  
#810595William jag känner inte till många andra sågtrimmar-företag men det var inte just 500an jag ville ha tuned by RIPSAW det var t?472 572 eller 500 , skrev det mest för det är de modeller jag känner till som är vassa och då jag mestadels sågar upp stock till kubb , fällningen är liksom en tiondel av arbetet och jag önskar kötta mig igenom stammarna såsom en portad RIPSAW av föredragna modeller gör men då det är en utopi iaf i nuläget får jag hålla mig tillgodo med vad jag har råd med.ok tackar er båda , två på raken som rek ms 261, sen vet jag inte om 50 cc är ngt att starta från då jag har en 60 cc redan dock gammal såg men 60-70 cc och definitivt inte under 2.5 kW i effekt jag önskade en stark såg som orkar mala på och inte en liten rapp ettrig en, då jag står på vedbacken och tuggar på en hel del.
Har en Hitachi cs54 nånting, kanske 354 purefire och den går som ett jäkla skott alltså har aldrig sett like till den vad gäller den storleken /prisklassen, den slår definitivt stihlen jag hade på fingrarna (ms251)

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#810597Står du mestadels hemma på vedbacken så skaffa den kraftigaste tänkbara nätanslutna elsågen. Trimmade sågar är kul tills den dag man inser att det nattliga örontjutet beror på det bränsleslukande ”decibelmonstret” man skaffat sig för sitt höga nöjes skull..👂👂😵‍💫

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810598Eller varför inte en vedkap? Faxes har en med 700 mm klinga som borde klara hyggligt grova stockar. Blir betydligt mindre spånmängd och går snabbare än med en kedja 😀

Sedan ville du ju inte ha frågor om din DIY sågjigg för plankor men jag förstår inte vad du menar med "svärdet vinklat i träet och har således bara kontakt med några få tänder i träet". Vinklar man svärdet får man ju bara ett längre skär i stocken än om man har svärdet vinkelrätt mot stocken och därmed en större belastning på sågen.

Användarvisningsbild

Pete  
#810607Om du redan har 60cc såg så kanske du skulle skicka en sådan på trimning, dom trimmade sågar jag sett bromspapper på brukar ju ge effekt som en 10cc större såg.
Själv har jag en echo 7310 som ger 8hk går perfekt i såg bänk och på vedbacken med 28tums svärd

Användarvisningsbild

Williamm  
MoggeBM skrev:William jag känner inte till många andra sågtrimmar-företag men det var inte just 500an jag ville ha tuned by RIPSAW det var t?472 572 eller 500 , skrev det mest för det är de modeller jag känner till som är vassa och då jag mestadels sågar upp stock till kubb , fällningen är liksom en tiondel av arbetet och jag önskar kötta mig igenom stammarna såsom en portad RIPSAW av föredragna modeller gör men då det är en utopi iaf i nuläget får jag hålla mig tillgodo med vad jag har råd med.ok tackar er båda , två på raken som rek ms 261, sen vet jag inte om 50 cc är ngt att starta från då jag har en 60 cc redan dock gammal såg men 60-70 cc och definitivt inte under 2.5 kW i effekt jag önskade en stark såg som orkar mala på och inte en liten rapp ettrig en, då jag står på vedbacken och tuggar på en hel del.
Har en Hitachi cs54 nånting, kanske 354 purefire och den går som ett jäkla skott alltså har aldrig sett like till den vad gäller den storleken /prisklassen, den slår definitivt stihlen jag hade på fingrarna (ms251)

Om di vill ha 70cc så kostar det vad det kostar, finns bara hva572 stihl 462 eller 500i att välja på. Jag är inte så imponerad av ripsaw men fattar vad du menar. Viktigast är dock alltid svart kedja.
Den billigaste 70cc är nog hva 565 men jag vet inte om den finns att få tag på i svergie.
Det är en farmervariant av 572 som har lite lägre toppvarv men bättre vrid.

Användarvisningsbild

MoggeBM  
th skrev:Eller varför inte en vedkap? Faxes har en med 700 mm klinga som borde klara hyggligt grova stockar. Blir betydligt mindre spånmängd och går snabbare än med en kedja 😀

Sedan ville du ju inte ha frågor om din DIY sågjigg för plankor men jag förstår inte vad du menar med "svärdet vinklat i träet och har således bara kontakt med några få tänder i träet". Vinklar man svärdet får man ju bara ett längre skär i stocken än om man har svärdet vinkelrätt mot stocken och därmed en större belastning på sågen.

Tja det går relativt snabbt för mig och sågen känns inte som den får jobba så hårt, har en 170 planka ovanpå stammen.sågar vertikalt alltså.
Har byggt en jigg på som jag drar mot mig och när jag släpper den lite klättrar den framåt av sig själv sen pressar jag neråt och drar mot mig det funkar finfint!och upplever inte att sågen får någon nämnvärd belastning tvärtom orkar den varva ut bra när jag drar full gas .ju mer jag vinklar sågen ju fler tänder går emot stammen men då drar det lätt snett pga längd på svärd och konstruktion.
Och HVA sågen som är 45 år gammal överlever nog inte trimn.

TS
Användarvisningsbild

MoggeBM  
th skrev:Eller varför inte en vedkap? Faxes har en med 700 mm klinga som borde klara hyggligt grova stockar. Blir betydligt mindre spånmängd och går snabbare än med en kedja 😀

Har en vedkap med 5 k ASEA motor den funkar fint men stocken fälls i skog kapas upp köra hem i kubb har ej maskin för att kunna lyfta stock

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Williamm skrev:
MoggeBM skrev:William jag känner inte till många andra sågtrimmar-företag men det var inte just 500an jag ville ha tuned by RIPSAW det var t?472 572 eller 500 , skrev det mest för det är de modeller jag känner till som är vassa och då jag mestadels sågar upp stock till kubb , fällningen är liksom en tiondel av arbetet och jag önskar kötta mig igenom stammarna såsom en portad RIPSAW av föredragna modeller gör men då det är en utopi iaf i nuläget får jag hålla mig tillgodo med vad jag har råd med.ok tackar er båda , två på raken som rek ms 261, sen vet jag inte om 50 cc är ngt att starta från då jag har en 60 cc redan dock gammal såg men 60-70 cc och definitivt inte under 2.5 kW i effekt jag önskade en stark såg som orkar mala på och inte en liten rapp ettrig en, då jag står på vedbacken och tuggar på en hel del.

Om di vill ha 70cc så kostar det vad det kostar, finns bara hva572 stihl 462 eller 500i att välja på. Jag är inte så imponerad av ripsaw men fattar vad du menar. Viktigast är dock alltid svart kedja.
Den billigaste 70cc är nog hva 565 men jag vet inte om den finns att få tag på i svergie.

Att det bara finns Husqvarna och Stihl med 70cc är inte riktigt sant. Echo har också 70-kubikare.

https://redskapsboden.se/motorsagar/echo-cs-7310sx

Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:

Att det bara finns Husqvarna och Stihl med 70cc är inte riktigt sant. Echo har också 70-kubikare.

https://redskapsboden.se/motorsagar/echo-cs-7310sx

Jo, glömde den. Är dock den långsamaste på marknaden.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#811262På exakt vad är Echos 70cc den långsammaste på marknaden?

Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:På exakt vad är Echos 70cc den långsammaste på marknaden?

Kaptider. I alla fall i de tester jag har set, och den har inte så jättebra potential för trimning häller har jag för mig.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#811266Ska man stå och kapa trissor för att lägga filmsnuttar på Youtube så är en eller två sekunder nog en väsentlig skillnad men knappast annars. I praktiken betyder inte den snabbaste sågen är den bästa. Finns flera parametrar som är betydligt mer avgörande som ergonomi, motorns karaktär, bränsleförbrukning med mera.
Intressant dock att Huskqvarnans kedjehastighet enligt specifikation är 22 m/s och Echons dito anger 29.6 m/s.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).