tis 29 aug 2023, 10:50#810243Har två sågar (husqvarna 55 och 345) som jag nyligen gett en rejäl översyn och bland annat bytt svärd då båda var ordentligt slitna. Nu har jag dock problemet att kedjeoljan hamnar överallt förutom i spåren i svärden.
Båda sågar pumpar olja men den hittar inte fram ordentligt utan hamnar på sidan av svärdet, på ljuddämpare, marken, händer, kåpor etc.... Efter lite forskande har jag kommit fram till att det sannolikt är kedjeledarplåtar och ev gummitätningar som behöver bytas. Detta är beställt men hinner sannolikt inte komma innan helgen då tanken är att jag ska hjälpa svågern ta ner några träd.
Är det någon här inne som sitter på något tips på tillfällig lösning? Lediga helger under hösten är fåtaliga så vi vill gärna få det gjort i helgen men vill samtidigt undvika att hyra såg.
/Kalle
Motorsåg och handhållet
Tillfällig lösning kedjeledarplåt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 29 aug 2023, 11:05#810245Det var tyvärr det som gjorde att problemet uppkom. Plockade isär allt då jag tyckte de smorde dåligt med nya svärden, satt lite skit bakom kedjeledarplåtarna men den gjorde nog också att de höll tätt.. Nu kommer det mer olja men tyvärr på fel ställen 🙄
TS
tis 29 aug 2023, 11:10#810246
Gör om så kanske det tätar, plåtarna kan vara böjda då kan du räta ut dem och testa igen.
Rabarberfarsan skrev:Det var tyvärr det som gjorde att problemet uppkom. Plockade isär allt då jag tyckte de smorde dåligt med nya svärden, satt lite skit bakom kedjeledarplåtarna men den gjorde nog också att de höll tätt.. Nu kommer det mer olja men tyvärr på fel ställen 🙄
Gör om så kanske det tätar, plåtarna kan vara böjda då kan du räta ut dem och testa igen.
Midnattsmekaniker.
tis 29 aug 2023, 11:31#810249Ja där är jag nu, försökter banka de gamla plåtarna släta och det har nog blivit lite bättre men det känns hopplöst att få de att täta helt.. Funderar på att testa lite packningspapper om det kan hjälpa.
TS
tis 29 aug 2023, 11:44#810250
Testa utan kanske..
Rabarberfarsan skrev:Ja där är jag nu, försökter banka de gamla plåtarna släta och det har nog blivit lite bättre men det känns hopplöst att få de att täta helt.. Funderar på att testa lite packningspapper om det kan hjälpa.
Testa utan kanske..
Midnattsmekaniker.
tor 31 aug 2023, 12:53#810393Metallen sträcker sig när man bearbetar den med hammare. Som en sista desperat åtgärd kan du pröva att dra över dem med en plan fil, är de inte allt för tillpucklade kanske det kan räcka.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).