Fick med mig något rött från återvinningen. Identifierades som 520SP.
Tänder inte och jag har redan konstaterat brott på impulsledningen. Men rimligtvis borde den ge livstecken på snappsning och startgas - men icke. Gnistan är klen. Inget explosivt som på alla fordon jag haft. Bytt stift men samma klena gnista. Man kan nätt och jämt se ett mindre "överslag" mellan stiftets elektroder. Tunnt "streck". Jag misstänker att det inte räcker. Därmed är min teori att tändspolen är trött.
Frågor: Kan en tändspole "mattas" eller är den binär? Dvs antingen full kraftfull gnista eller ingen alls?
Tändspolen finns inte att hitta på nätet men kanske kan jag jaga återförsäljare med gamla lager. Vet efter sökande här att några erbjudit delar från slaktade 520 så det kan hända att jag skickar pm till några av er.
Frågan är alltså om jag antagit rätt i min teori om trött tändspole?
Finns det någon modernare spole som passar? Jag konstaterar att 510/520 har två övre skruvinfästningar mot cylinder jämför med de flesta andra som har en övre och en nedre.
Tack på förhand! Mvh Mattias
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto