Motorsåg och handhållet

Jonsered 520SP - Död - är mina teorier rimliga?

12 inlägg 1640 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 520SP - Död - är mina teorier rimliga?

Habbe  
#807775 Hej, mitt första inlägg. Hobbyfäller och kapar vanligtvis med Husqvarna 450 men detta gäller min "nya" röda.
Fick med mig något rött från återvinningen. Identifierades som 520SP.
Tänder inte och jag har redan konstaterat brott på impulsledningen. Men rimligtvis borde den ge livstecken på snappsning och startgas - men icke. Gnistan är klen. Inget explosivt som på alla fordon jag haft. Bytt stift men samma klena gnista. Man kan nätt och jämt se ett mindre "överslag" mellan stiftets elektroder. Tunnt "streck". Jag misstänker att det inte räcker. Därmed är min teori att tändspolen är trött.
Frågor: Kan en tändspole "mattas" eller är den binär? Dvs antingen full kraftfull gnista eller ingen alls?
Tändspolen finns inte att hitta på nätet men kanske kan jag jaga återförsäljare med gamla lager. Vet efter sökande här att några erbjudit delar från slaktade 520 så det kan hända att jag skickar pm till några av er.
Frågan är alltså om jag antagit rätt i min teori om trött tändspole?
Finns det någon modernare spole som passar? Jag konstaterar att 510/520 har två övre skruvinfästningar mot cylinder jämför med de flesta andra som har en övre och en nedre.
Tack på förhand! Mvh Mattias

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520SP - Död - är mina teorier rimliga?

Daniel Ivarsson  
#807776 Böja med att kolla så du inte har ett tunt rostlager på svänghjul och spolen. Rosten kan minska induktion så att det blir för låg spänning/klen gnista.

Användarvisningsbild

Williamm  
#807777 Gnistan bör duga, häll två tsk 2tsoppa i insuget i stället. Och se vad som händer. Trasig impulsslang påverkar vehuskompressionen så det kan också ställa till det.
Stargas + tvåtaktsmotor = skuren.

Användarvisningsbild

Habbe  
Daniel Ivarsson skrev:Böja med att kolla så du inte har ett tunt rostlager på svänghjul och spolen. Rosten kan minska induktion så att det blir för låg spänning/klen gnista.

Svänghjulet rent men har inte plockat bort spolen för jag vill inte rubba spaltinställningen. Ska kolla så klart. Tack!

TS
Användarvisningsbild

Habbe  
Williamm skrev:Gnistan bör duga, häll två tsk 2tsoppa i insuget i stället. Och se vad som händer. Trasig impulsslang påverkar vehuskompressionen så det kan också ställa till det.
Stargas + tvåtaktsmotor = skuren.

Just det jag menade med snappsning, provade bensin i insuget.
Startgas var en dusch bara för att se reaktion. "Återställde" med några droppar olja i tändstiftshålen när jag samtidigt ville se om kompressionen förändrades. Inte mätt men känns som den har samma kompkänsla som min Husqvarna. Tackar för varningen dock 👍

TS
Användarvisningsbild

Habbe  
#808370 Bytt packningar och membran i förgasare och återställt slangar, fortfarande död. Stiftet doftar lätt av bensin så bränsletillförseln verkar fungera.
Ny fråga: när magneterna (tror jag) sluter spolens ok, är golven före ÖD. Jag antar att det ska vara så och att spolen har en inbyggd kondensator som fördröjer gnistan till ÖD eller så är det kanske så att man tänder före ÖD för att starta förbränningen lite före för att få starkast förbränning efter ÖD?
Tänker jag rätt eller har måhända någon föregående ägare monterat svänghjulet fel utan kil och därmed tappat tändsynk?

TS
Användarvisningsbild

Habbe  
#808371 Har ingen svänghjulsavdragare, så har inte demonterat svänghjulet än för att inspektera.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Habbe skrev:Har ingen svänghjulsavdragare, så har inte demonterat svänghjulet än för att inspektera.

Polygrip, hammare & fantasi så får du nog av det.
😉 Någon annan får förklara hur, jag är för lat.

Användarvisningsbild

Habbe  
Williamm skrev:
Habbe skrev:Har ingen svänghjulsavdragare, så har inte demonterat svänghjulet än för att inspektera.

Polygrip, hammare & fantasi så får du nog av det.
😉 Någon annan får förklara hur, jag är för lat.

Det löser jag men frågan är fortfarande om spolens ok ska sluta före ÖD? Slags fast"förställning" m a o.

TS
Användarvisningsbild

Vante  
#808812 Det är 2 saker för kraft tändhatten fjäder spiral oxidation och stopp knappen tändspole är samma som Huskvarna lite annan lägre tändkabel delar verkar slut sålt finns linhjul finns de är synd koppling är fin gänga blir inte gå koppling med nyare grov gänga mera samlare och Ebey lager få tag i.

Användarvisningsbild

Andpers  

Den här videon visar ett knep för att få av svänghjul. Jag har inte testat det själv, men ska nog göra det nästa gång det blir aktuellt.
Tidigare har jag hängt svänghjulet på sågen i ett starkt snöre och knackat på vevaxeln via en dorn. Viktigt då att låta bulten som håller svänghjulet sitta kvar i vevaxeln, för annars rasar sågen i golvet när svänghjulet släpper.

Användarvisningsbild

Andpers  
Habbe skrev:Det löser jag men frågan är fortfarande om spolens ok ska sluta före ÖD? Slags fast"förställning" m a o.

Det sitter en krysskil mellan vevaxel och svänghjul, så svänghjulet kan bara sitta på ett sätt.
Min gissning är att tändgnistan ska komma efter att ÖD har passerats.
Avståndet ska vara cirka 0.2 mm mellan svänghjulsmagnet och kärnan till tändspolen. Det avståndet kan behöva justeras in.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).