Motorsåg och handhållet

Köpa Husqvarna 540iXP eller vänta på ny version?

28 inlägg 3801 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Husqvarna 540iXP eller vänta på ny version?

frewal  
#807397 Hej!
Är på gång att köpa en 540iXP men ser att verkar vara en uppdaterad version på väg till handlarna. S

Så funderar på om man ska köpa en såg nu som handlare har på hyllan till ett vettigt pris eller om det är bättre att vänta?

Vet någon vad skillnaden är på den nya som kommer? Hörde något om bluetooth.

Fredrik

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa Husqvarna 540iXP eller vänta på ny version?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807398 Den nya 540i XP ska väl ha både nivåvakt på kedjeoljan (så att du slipper riskera att köra med torr kedja) och handtagsvärme.

Det är också en ny 542i XP på gång. Hur den kommer att stå sig mot den legendariska Husqvarna 242 XP, återstår ju att se.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807399 Den uppdaterade versionen får precis som Niklas nämner en traditionell koppling vilket påstås ha efterfrågats av arborister?!!
Anledningen till detta skulle vara önskemålet om en såg med mjukare uppstart. Vare sig jag själv eller de många andra jag känner som kör 540i förstår det argumentet då uppstarten redan är föredömligt bra.
Jag ”lurade” själv på den uppdaterade versionen men beslöt i stället att låta reparera min trasiga 540i då koppling, nivåvakt och övrigt ”lullull” enbart bidrar till en dyrare såg..🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Niking skrev:Den nya 540i XP ska väl ha både nivåvakt på kedjeoljan (så att du slipper riskera att köra med torr kedja) och handtagsvärme.

Det är också en ny 542i XP på gång. Hur den kommer att stå sig mot den legendariska Husqvarna 242 XP, återstår ju att se.
/Niklas

Källor?

Användarvisningsbild

#807404 Mja, det är väl bara den nya 542i XP, som får koppling. Den nya 540i XP ska väl inte få koppling, om jag förstått saken rätt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg skrev:
Niking skrev:Den nya 540i XP ska väl ha både nivåvakt på kedjeoljan (så att du slipper riskera att köra med torr kedja) och handtagsvärme.

/Niklas

Källor?

540i XP: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

542i XP: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Niking skrev:
Alex Strömberg skrev:

/Niklas

Källor?

540i XP: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

542i XP: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling
/Niklas

Jaha, de är ju bara 540i med koppling så inget som slår 242xp

Användarvisningsbild

#807408 Alex! Då får du nog läsa på lite bättre. 542i XP får ju 1,3 mm 0.325-x-cut kedja, vilket antyder att 542:an blir ett snäpp starkare än 540i XP, som har 1,1 mm 0.325.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 28 jul 2023, 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

frewal  
#807409 Så om man klarar sig utan ”lulllull” och inte tänkte handtagsvärme kan man köpa den äldre varianten och spara någon tusenlapp. Tolkar det som det inte är någon skillnad på motor mm?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
frewal skrev:Så om man klarar sig utan ”lulllull” och inte tänkte handtagsvärme kan man köpa den äldre varianten och spara någon tusenlapp. Tolkar det som det inte är någon skillnad på motor mm?

”Kinasnurran” är troligen densamma men jag vill minnas att 542 levereras med uppdaterade batterier..🤔

Användarvisningsbild

frewal  
#807414 Uppdaterade batterier?

TS
Användarvisningsbild

#807418 Ja, Husqvarna ska komma med en ny batteriserie, som är lite kraftfullare än de nuvarande batterierna (BLi 300 och BLi200/200X).

Men både den nya och den nuvarande batteriserien ska passa befintliga HVA-laddare och HVA-batterimaskiner.

Angående kedjeoljan på befintlig 540i XP, så brukar den ta slut, innan BLi 300-batteriet gör det. Alltså får du ha lite koll på kedjeoljan och kanske bära med dig en liten flaska kedjeolja.

Med BLi 200(X)-batterier räcker dock oljan mer än väl, (fast batterierna får ju bytas nästan dubbelt så ofta, samtidigt som sågen också blir drygt 0,5 kg lättare).
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807420 Angående batterier så har det sedan en tid funnits några olika varianter av tredjepartsbatterier till 540i. https://www.batteryupgrade.se/shopBrows ... d=68426861

Användarvisningsbild

Rockhans  
#807522 Funkar det med 13 tums svärd och 1,3 mm 0.325-x-cut kedja på 540i XP? Jag tycker att den original skärutrustning som följer med är för vek, sladdrig och svår att fila.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rockhans skrev:Funkar det med 13 tums svärd och 1,3 mm 0.325-x-cut kedja på 540i XP? Jag tycker att den original skärutrustning som följer med är för vek, sladdrig och svår att fila.

Nej, det fungerar inte. Du kan däremot byta till en 3/8 drivkrans och montera på en 1,3 mm utrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).