Motorsåg och handhållet

Stihl FS131 startar inte efter jag ställt L-skruven

7 inlägg 2502 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS131 startar inte efter jag ställt L-skruven

ExFredrik  
#805370 Jag får huvudvärk av min ett år gamla FS131. Den gick fint förra året men vägrade starta i våras. Jag har bytt bränsle, tändstift samt bränsle- och luftfilter.

Efter jag skruvat ut L något så startade maskinen och går bra men eftersom huvudet snurrade skruvade jag ut LA tills det slutade. Tomgången gick fint fortfarande.
När maskinen sedan kallnat är det stört omöjligt att starta den om jag inte börjar om från början och skruvar in LA och meckar med L tills den startar. Med snurrande huvud igen..

Har någon tips på vad jag gör för fel?
Närmare verkstad är tio mil bort och har fyra veckor semester.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Stihl FS131 startar inte efter jag ställt L-skruven

Djurängen  
#805372 De är känsliga för inställningar,, kolla alla skruvar så de står enl grundinställning,, kan vara lite fel på H som spökar?

Användarvisningsbild

ExFredrik  
#805374 Påverkar H i detta läget? Jag trodde det bara var när den var fullt öppen?

TS

Djurängen  
#805377 Hej,, ja jag har erfarit att det kan påverka om det är fel blandning vid högvarv.

Användarvisningsbild

PeterJS  
#807254 Hej om trimmerhuvudet snurrar är tomgången för hög eller är det fel i kopplingen trötta fjädrar. Det kan även vara bra att ställa ventilerna då maskinen är något år. Mvh. Peter.

Användarvisningsbild

ExFredrik  
#807255 Gav upp och lämnade in den. Fick tillbaka den "fixad", dvs enbart justerad förgasare, men med samma fel. Lämnade in den igen varpå de konstaterar med hjälp av någon dator att förgasaren inte beter sig som den ska alls så ny förgasare är beställd.

Nästan ny maskin så är väl något knas från fabrik antar jag.

Får se om en vecka eller två när jag kan hämta ut den. Det blev inte i grannbyn direkt..

TS
Användarvisningsbild

Danielmp  
ExFredrik skrev:Gav upp och lämnade in den. Fick tillbaka den "fixad", dvs enbart justerad förgasare, men med samma fel. Lämnade in den igen varpå de konstaterar med hjälp av någon dator att förgasaren inte beter sig som den ska alls så ny förgasare är beställd.

Nästan ny maskin så är väl något knas från fabrik antar jag.

Får se om en vecka eller två när jag kan hämta ut den. Det blev inte i grannbyn direkt..

Någonting säger mig att du knappast kommer att vända dig dit för service i framtiden såvida du inte "måste", med tanke på att de inte verkar testa huruvida felet/felen är åtgärdat/åtgärdade efteråt ...
Lycka till med utbytesförgasaren!

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).