tis 13 jun 2023, 16:18#803607Hej! Röjer nu med en Husqvarna 345FR vilket är en så kallad "kombiröjare". Planen är att pensionera den och använda den bara till trimning och köpa en ny skogsröjare till skogen. Röjer på hobbynivå i den egna skogen. I år har det varit en blandning av ungskogs- och eftersatt röjning med hel del grövre. De kommande åren kommer det mest bli plantröjning och ungskogsröjning med inslag av grövre. Röjer ca 40 timmar per år. Tanken vara att köpa en 545FXT men nu har jag börjat snegla åt batterihållet och 535iFR. Röjer oftast 1-3 timmar i taget. Tilltalas av en lägre vikten på 535iFR. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Någon som använt båda? Tack på förhand
Motorsåg och handhållet
Husqvarna 545FXT vs 535iFR
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 13 jun 2023, 18:23#803625Jag har båda och batterimaskinen fungerar alldeles ypperligt om medelstammen inte är alltför grov. Maskinen klarar dock utan problem stammar som kräver sågning från både två och tre håll. Ett Bli 300 räcker till ca 40 minuters kontinuerlig röjning i högt tempo..🙂👍
tis 13 jun 2023, 18:31#803626Jag kör en del med Husqvarna 535 iFR och trivs väldigt bra med den sågen. Helt tyst på tomgång och alltid perfekt balans (då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fullt batteri).
Givetvis är det bara 200 mm klingor som gäller för 535 iFR.
Har förvisso inte röjt med Husqvarna 545. Körde Stihl 490 innan. Å visst är det en stor skillnad i kraft mellan Stihl 490 och Husqvarna 535i FR. Skillnaden märkts tydligt när stammarna måste kapas från två håll.
Men de flesta röjstammarna kan ju tas från en sida och då märks inte skillnaden så mycket, anser jag.
Å har du många röjstammar över decimetern i rotkapet, så skulle jag försöka ta dem med en batteridriven kedjeröjsåg (530 iPX), som ju går på samma batterier som 535i FR. 💪
Det kan förvisso innebära en 2-stegsröjning, men det kan det vara värt. Dessutom är ju 530iPX ca ett kilo lättare än 535iFR, varför 535i FR känns tung, när jag byter från 530iPX. 👍
Jag kör bara med lösa batterier i skogen. Ryggbatterier undviker jag, mest för att slippa fastna med "navelsträngen" mellan ryggbatteri och röjsåg.
Dessutom blir det extra komplicerat med ryggbatteri, om du råkar trampa på ett jordgetingbo...
/Niklas
Har förvisso inte röjt med Husqvarna 545. Körde Stihl 490 innan. Å visst är det en stor skillnad i kraft mellan Stihl 490 och Husqvarna 535i FR. Skillnaden märkts tydligt när stammarna måste kapas från två håll.
Men de flesta röjstammarna kan ju tas från en sida och då märks inte skillnaden så mycket, anser jag.
Å har du många röjstammar över decimetern i rotkapet, så skulle jag försöka ta dem med en batteridriven kedjeröjsåg (530 iPX), som ju går på samma batterier som 535i FR. 💪
Det kan förvisso innebära en 2-stegsröjning, men det kan det vara värt. Dessutom är ju 530iPX ca ett kilo lättare än 535iFR, varför 535i FR känns tung, när jag byter från 530iPX. 👍
Jag kör bara med lösa batterier i skogen. Ryggbatterier undviker jag, mest för att slippa fastna med "navelsträngen" mellan ryggbatteri och röjsåg.
Dessutom blir det extra komplicerat med ryggbatteri, om du råkar trampa på ett jordgetingbo...
/Niklas
/Niklas
tis 13 jun 2023, 19:26#803635
🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝 🤣 den där snabbutlösningen på selen är det minsta man tänker på när getingarna attackerar och man flaxar iväg med röjsågen sittande stadigt på sin plats.. 🤣
Niking skrev:Jag kör en del med Husqvarna 535 iFR och trivs väldigt bra med den sågen. Helt tyst på tomgång och alltid perfekt balans (då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fullt batteri).
/Niklas
🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝 🤣 den där snabbutlösningen på selen är det minsta man tänker på när getingarna attackerar och man flaxar iväg med röjsågen sittande stadigt på sin plats.. 🤣
tis 13 jun 2023, 20:51#803641
I vart fall vill jag då inte fastna med batterisladden i någon gren eller dylikt. 🤣 🤣
/Niklas
anersimyra skrev:Niking skrev:Jag kör en del med Husqvarna 535 iFR och trivs väldigt bra med den sågen. Helt tyst på tomgång och alltid perfekt balans (då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fullt batteri).
/Niklas
I vart fall vill jag då inte fastna med batterisladden i någon gren eller dylikt. 🤣 🤣
/Niklas
/Niklas
tis 13 jun 2023, 22:45#803647Tack för alla bra svar. Anlednigen till att jag funderar på att byta ut 345FR är att jag inte gillar ergonomin. Tycker den känns som en stor, tung och otymplig grästrimmer i skogen. Hur tycker ni ergonomin är för batterisågen när ni röjer?
TS
tis 13 jun 2023, 22:53#803648Ergonomin är bra!
Däremot är den medföljande selen i enklaste laget. Väl värt att uppgradera till en Balance XT, om du inte redan har den selen.
/Niklas
Däremot är den medföljande selen i enklaste laget. Väl värt att uppgradera till en Balance XT, om du inte redan har den selen.
/Niklas
/Niklas
ons 14 jun 2023, 05:27#803649Jag vill minnas att riggröret är något lite längre på batterimaskinen men den upplevs ändå som en riktig skogsröjare. Vinkelväxeln kunde dock gärna fått ha samma vinkel som på 545:an då det vid röjning i tätortsnära skog är noga med låga stubbar med raka snitt vilket kan vara knöligt att få till vid röjning i slänt.
ons 14 jun 2023, 11:49#803669Intressant. Blir mer och mer tilltalad av en batteriröjare. Hur länge håller ett batteri ungefär för er? Givetvis olika beroende på typ av röjning och tempo men kan man förenklat säga att det stora batteriet är att likställa med en tank?
TS
ons 14 jun 2023, 13:08#803670Ja så upplever jag.
Brukar ha med mig en till tre batterier i ryggsäck när jag röjer.
Stihls batteriryggsäck rekomenderar jag
(Har faktiskt bara axelslinga ganska ofta.
Skiftar dock en hel del till kedja i mina röjningar)
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/ba ... %A4ck.aspx
Brukar ha med mig en till tre batterier i ryggsäck när jag röjer.
Stihls batteriryggsäck rekomenderar jag
(Har faktiskt bara axelslinga ganska ofta.
Skiftar dock en hel del till kedja i mina röjningar)
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/ba ... %A4ck.aspx
.
ons 14 jun 2023, 14:01#803673Det bästa är ju att kombinera batteriryggsäck och röjsele till samma enhet. 👍 💪
Å angående riggrörslängd, så bör det helst anpassas efter kroppslängd. På min Stihl 480 och 490 har jag låtit montera på ett gräsanpassat riggrör för skogsröjning. Men så är jag 196 cm lång också.
/Niklas
Å angående riggrörslängd, så bör det helst anpassas efter kroppslängd. På min Stihl 480 och 490 har jag låtit montera på ett gräsanpassat riggrör för skogsröjning. Men så är jag 196 cm lång också.
/Niklas
/Niklas
ons 14 jun 2023, 14:08#803674Angående batteritid, så brukar jag köra 4 st BLi 200(X) (5,2 Ah) på ca 3,5-5 timmar vid röjning i egen skog. Med Stihl 490 brukar en tank räcka i ca 2-2,5 timmar för min del.
Å andra sidan körde den proffsröjare, som testade 535i FR för skogsforums räkning, ett BLi 300-batteri (9,4 Ah) på ca 1 timme.
/Niklas
Å andra sidan körde den proffsröjare, som testade 535i FR för skogsforums räkning, ett BLi 300-batteri (9,4 Ah) på ca 1 timme.
/Niklas
/Niklas
ons 14 jun 2023, 22:44#803689Låter som 535iFR och 530 iPX är en riktig fin kombo.
Blir nog en 535iFR och 300 batteri. Något mer ni tycker man ska tänka på innan man slår till?
Den här gången tänkte jag gynna den lokala plånboken istället för den lokala handlare som jag brukar gynna. Något tips var man kan handla billigast eller någon sida som brukar ha bra erbjudande.
Blir nog en 535iFR och 300 batteri. Något mer ni tycker man ska tänka på innan man slår till?
Den här gången tänkte jag gynna den lokala plånboken istället för den lokala handlare som jag brukar gynna. Något tips var man kan handla billigast eller någon sida som brukar ha bra erbjudande.
TS
ons 14 jun 2023, 22:49#803690Enklast är väl att kolla prisjakt och dylikt efter lägsta pris.
Själv köper jag från Tibro skog.
Övrigt att tänka på? Tja 1 snabbladdare per batteri. Å går du på BLi 300, kan du gott unna dig QC 500-laddadare.
Jo en sak till. Svärdsmuttern till 530i PX är udda. Det är nämligen 13 mm fast nyckel (som vanligt) ihop med M6-gänga (istället för vanliga M8-gängor). Så se till att du har ett gäng svärdsmuttrar hemma av rätt typ, ty de är tyvärr av den traditionella typen, som lätt tappas bort.
/Niklas
Själv köper jag från Tibro skog.
Övrigt att tänka på? Tja 1 snabbladdare per batteri. Å går du på BLi 300, kan du gott unna dig QC 500-laddadare.
Jo en sak till. Svärdsmuttern till 530i PX är udda. Det är nämligen 13 mm fast nyckel (som vanligt) ihop med M6-gänga (istället för vanliga M8-gängor). Så se till att du har ett gäng svärdsmuttrar hemma av rätt typ, ty de är tyvärr av den traditionella typen, som lätt tappas bort.
/Niklas
/Niklas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).