Motorsåg och handhållet

Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra köp?

31 inlägg 4900 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra köp?

Öland 4ever  
#802085 Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett vettigt beg köp?

Hej!

Jag köpte min första röjsåg i början av 1980-talet. Det var en Jonsered GR2036 och den hängde med fram till för bara några år sedan. Har bara använts till ren "privatkörning" dvs röja min egna fastighet från sly (slånbärsbuskar, björk, vide mm). Men nu känns det som den här sågen har gjort sitt sas. Har enbart kört den med slyklinga.

Är nu på gång att köpa en ny röjsåg men tänkte faktisk köpa en begagnad denna gång. Den ska självfallet liksom den förra användas med slyklinga men tänkte faktiskt även satsa på att köra lite grästrimning med den. Har hittat en JONSERED FC 2145 S på Blocket, som gissningsvis är bortåt 13 år gammal och tänkte bara kolla med er proffs hur den står sig mot andra röjsågar/grästrimmers typ STIHL FS 131?

Är det något jag bör vara extra observant på när det gäller en 13 år gammal Jonsered röjsåg och denna modell specifikt? Är det ett vettigt köp eller bör jag avstå rakt av?

Beklagar min totala okunnighet. 😉

Här är ett par bilder som säljaren själv lagt upp på sågen. 😀 (försökte lägga upp bilder direktlänkade men det fungerade inte så det får bli klickbara länkar)!

https://i.postimg.cc/cJ412Xt4/jonsered-fc2145s-1.webp
https://i.postimg.cc/XvHNbd9K/jonsered-fc2145s-2.webp

Önskar er alla en fin Pingsthelg!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

jannee  
#802097 Är vinkelväxeln ok och den startar så varför inte.
Bara selen kostar styvt en tusing.
En röjsåg kan bli gammal och ändå fungera hyfsat.
4 tusen kan väl vara helt ok.
Nypriset var strax över 7 tkr, vet ej om man då räknade med en sele.

Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

anersimyra  
#802207 Satsa hellre på en begagnad från en fysisk butik då ”blocketfyndet” kan vara behäftad med en mängd fel som säljaren inte har en aning om.. 😮

Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

jannee  
#802209 4000 kr - Trädgårdsmaskiner - Kalmar - Märke & model: Röjsåg JONSERED FC 2145 S Pris:4000 Välkomna alla seriösa köpare.

Det är närma för TS att kolla upp sågf*n.

Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802244
1685259053_jonsered.jpg

Jag gjorde en print screen och klippte ut bilderna i GIMP/Photoshop
bara för tydlighetens skull.

Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Öland 4ever  
#802513 Tack för era svar!

Jag skickade ett PM via Blocket (det var där jag hittade röjsågen) och säljare hörde av sig inom ett dygn. Han hade själv köpt röjsågen beg för att fixa med sin fastighet han hade i Bosnien. Fast han valde att köpa en på plats i Bosnien det var därför han sålde sågen. Men han ville självklart inte upplysa om hur mycket han betalat för sågen. Han påstod i varje fall att den startade bra och gick bra, så jag bjöd honom 2K kronor för sågen.

Han skulle höra av sig när han funderat på det hela och han ringde i måndags (29 maj) och sa att han accepterade mitt bud på 2K kronor. Så jag var och hämtade och betalade den idag.

Ska ärligt erkänna att jag kan NOLL om röjsågar och har aldrig mekat med en röjsåg eller har heller inte några kunskaper om röjsågar i allmänhet. Sträcker mig till att byta motorolja, luftfilter och kniv på mina gräsklippare.

Kommer väl nästan enbart att använda slyklinga och ev ett trimmerhuvud på sågen. Så nu blir väl nästa steg och åka in till butiken och kolla om de har slyklinga och trimmerhuvud till denna gamla FC 2145 S? Vet inte om Husqvarnas uppköp av Jonsered är till någon nackdel eller fördel när det gäller att få tag i delar!?? Priserna lär väl knappast blivit lägre på delar p gr av uppköpet. :-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

alias  
#802516
Öland 4ever skrev:Tack för era svar!

Jag skickade ett PM via Blocket (det var där jag hittade röjsågen) och säljare hörde av sig inom ett dygn. Han hade själv köpt röjsågen beg för att fixa med sin fastighet han hade i Bosnien. Fast han valde att köpa en på plats i Bosnien det var därför han sålde sågen. Men han ville självklart inte upplysa om hur mycket han betalat för sågen. Han påstod i varje fall att den startade bra och gick bra, så jag bjöd honom 2K kronor för sågen.

Han skulle höra av sig när han funderat på det hela och han ringde i måndags (29 maj) och sa att han accepterade mitt bud på 2K kronor. Så jag var och hämtade och betalade den idag.

Ska ärligt erkänna att jag kan NOLL om röjsågar och har aldrig mekat med en röjsåg eller har heller inte några kunskaper om röjsågar i allmänhet. Sträcker mig till att byta motorolja, luftfilter och kniv på mina gräsklippare.

Kommer väl nästan enbart att använda slyklinga och ev ett trimmerhuvud på sågen. Så nu blir väl nästa steg och åka in till butiken och kolla om de har slyklinga och trimmerhuvud till denna gamla FC 2145 S? Vet inte om Husqvarnas uppköp av Jonsered är till någon nackdel eller fördel när det gäller att få tag i delar!?? Priserna lär väl knappast blivit lägre på delar p gr av uppköpet. :-(


Det finns säkert de som kan det här bättre än vad jag gör, men jag tror att "tvillingen" i HVA-sortimentet är 345:an.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

jannee  
#802525 Trimmerhuvud med tråd och slyklingor fins det gott om i en välsorterad maskinaffär.
När du inhandlar ett huvud skaffa ett som tar riktigt grov tråd + be dem VISA dig hur man monterar ny tråd, kan vara djävligt krångligt för den oinvigde men för den vane hur simpelt som helst.
Strands slyklinga är dyr men helt suverän.

Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Öland 4ever  
#802588
alias skrev:
Öland 4ever skrev:Tack för era svar!

Jag skickade ett PM via Blocket (det var där jag hittade röjsågen) och säljare hörde av sig inom ett dygn. Han hade själv köpt röjsågen beg för att fixa med sin fastighet han hade i Bosnien. Fast han valde att köpa en på plats i Bosnien det var därför han sålde sågen. Men han ville självklart inte upplysa om hur mycket han betalat för sågen. Han påstod i varje fall att den startade bra och gick bra, så jag bjöd honom 2K kronor för sågen.

Han skulle höra av sig när han funderat på det hela och han ringde i måndags (29 maj) och sa att han accepterade mitt bud på 2K kronor. Så jag var och hämtade och betalade den idag.

Ska ärligt erkänna att jag kan NOLL om röjsågar och har aldrig mekat med en röjsåg eller har heller inte några kunskaper om röjsågar i allmänhet. Sträcker mig till att byta motorolja, luftfilter och kniv på mina gräsklippare.

Kommer väl nästan enbart att använda slyklinga och ev ett trimmerhuvud på sågen. Så nu blir väl nästa steg och åka in till butiken och kolla om de har slyklinga och trimmerhuvud till denna gamla FC 2145 S? Vet inte om Husqvarnas uppköp av Jonsered är till någon nackdel eller fördel när det gäller att få tag i delar!?? Priserna lär väl knappast blivit lägre på delar p gr av uppköpet. :-(


Det finns säkert de som kan det här bättre än vad jag gör, men jag tror att "tvillingen" i HVA-sortimentet är 345:an.

MVH
Alias

Läser man "technical specifications" över både Husqvarna 345FR liksom Jonsereds FC 2245 och den jag köpte FC 2145 så verkar ju mycket vara likvärdigt som 45,7 cc motor på 2,1 kW/2,8 hk och max effekt vid 9K varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Öland 4ever  
#802589
jannee skrev:Är vinkelväxeln ok och den startar så varför inte.

Jag känner mig totalt bortgjord när jag ställer frågan - vad är vinkelväxeln, var sitter den och vad har den för funktion? Känner på mig att det har något med att när man gasar så snurrar röjklingan? Har jag rätt eller fel? Om det är så... ja, klingan snurrar när man gasar. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802591
Öland 4ever skrev:
jannee skrev:Är vinkelväxeln ok och den startar så varför inte.

Jag känner mig totalt bortgjord när jag ställer frågan - vad är vinkelväxeln, var sitter den och vad har den för funktion? Känner på mig att det har något med att när man gasar så snurrar röjklingan? Har jag rätt eller fel? Om det är så... ja, klingan snurrar när man gasar. 😉

Att klingan börjar snurra när man gasar är en funktion som heter koppling, dvs. över ett visst varvtal så överförs motorns rotation till en axel som via vinkelväxeln driver röjklingan. Kopplingen sitter nära motorkroppen på röjsågen.

Vinkelväxeln är i princip bara två kugghjul som överför rotationen från den långa axeln som finns inuti riggröret till en kort axel som sedan driver röjklingan.

Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

jannee  
#802593 Det är den f*n som är svindyr - uppåt 2 tkr.
Gäller m.a.o. att se till att det finns fett i växeln - och glöm inte att dra skruven HÅRT när du kollat fettmängden.

Användarvisningsbild

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Öland 4ever  
#802736
th skrev:
Öland 4ever skrev:
jannee skrev:Är vinkelväxeln ok och den startar så varför inte.

Jag känner mig totalt bortgjord när jag ställer frågan - vad är vinkelväxeln, var sitter den och vad har den för funktion? Känner på mig att det har något med att när man gasar så snurrar röjklingan? Har jag rätt eller fel? Om det är så... ja, klingan snurrar när man gasar. 😉

Att klingan börjar snurra när man gasar är en funktion som heter koppling, dvs. över ett visst varvtal så överförs motorns rotation till en axel som via vinkelväxeln driver röjklingan. Kopplingen sitter nära motorkroppen på röjsågen.

Vinkelväxeln är i princip bara två kugghjul som överför rotationen från den långa axeln som finns inuti riggröret till en kort axel som sedan driver röjklingan.

Eftersom denna vinkelväxel enl tidigare inlägg i tråden kostar en rejäl slant så blir naturligtvis min spontana fråga - hur vet man att vinkelväxeln fungerar perfekt och hur vet man om den håller på att ge upp? Några förvarningstecken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

jannee  
#802742 Du snurrar på klingan hör du något oljud, knastrar eller den hugger är växeln i dåligt eller sämre skick.
Hörs inget oljud, starta sågen och sågar av lite sly, går allt helt okey då år nog växeln även den ok.
Annars rasar en vinkelväxel snabbt när den väl ger upp, å andra sidan kan den lätt hålla 3 000 timmar om den inte misshandlats eller körts torrt på fett för då ger den upp snabbt som f*n.

Avatar Fallback

Re: Är en (13 år) gammal Jonsered FC 2145 S röjsåg ett bra k

Elfving  
#802778 Du kan även höra ett "malande" ljud vid högre varv. I vissa fall håller växeln flera år för blygsam användning med missljud från vinkelväxeln, men det är inte ett gott tecken.
13 år gamla röjsågar går inte att bedöma utifrån foton. Endera är de slutkörda eller nästan oanvända! Nästan ingenting har hänt på bensinröjsågar på 13 år, så att den är av en gammal modell är ingen fara.
Jag köpte en Tanaka TBC-600 i toppskick häromåret för 1200 kr. Kan inte kvittot jobba bokslutsmässigt så finns det ingen större anledning att köpa nytt för sällanbruk. En ny såg i proffsklass kostar tiofalt och en bra beggad räcker nog livet ut för sällanbruk.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).